Wat is het ideale vrouwenfiguur?

Wat is het ideale vrouwenfiguur? Het ideale vrouwenfiguur is iets waarover meningen kunnen verschillen en in principe persoonlijk zou moeten zijn. Toch zien we dat de meeste vrouwen streven naar hetzelfde 'ideaalbeeld'. Ook bij mannen onder mekaar merken we gelijkenissen in hun voorkeuren. Maar onderzoek toont aan dat wat mannen zeggen mooi te vinden, niet altijd strookt met wat ze werkelijk mooi vinden. Door wat wordt het ideaalbeeld van de vrouw bepaald? Is er evolutie geweest doorheen de tijd? Waardoor wordt de voorkeur van de man bepaald? Welke vrouwenfiguren bestaan er en hoeveel invloed heeft de media op het ideaalbeeld?

Wat is een ideaalbeeld?

'Het ideaalbeeld is iets abstracts. Het is iets dat gecreëerd is door invloeden en factoren van buitenaf te mengen met je eigen idee van wat het 'ideaal' zou moeten zijn'. Het is de opvatting omtrent iets dat volmaakt is.

Het ideaalbeeld van het vrouwenfiguur

Ons ideale vrouwenfiguur wordt hoofdzakelijk beïnvloed door de media en reclamewereld. Het ideaalbeeld die we daar te zien krijgen, is een vrouwenmodel dat super slank tot heel dun is. Vooral in de modewereld is dit het geval. We merken dat veel vrouwen het ideaal nastreven zoals wordt voorgesteld in de media, op tv of in modemagazines. Maar de reclamewereld en media geven ons een verkeerd beeld van de werkelijkheid. Voordat de media overal rond ons heen verscheen, was een normale vrouw met rondingen normaal en gewoon. Sedert de reclamewereld en media een belangrijke positie in ons leven begon te nemen, werd ons leven erdoor beïnvloed. Zij laten ons weten hoe we moeten leven en hoe we eruit moeten zien.

Invloed van computerprogramma's als Photoshop

Het ideaalbeeld bestaat in werkelijkheid niet. Iedereen heeft wel iets dat niet aan het ideaal beantwoord. Dit is ook zo met fotomodellen. Maar zij hebben het voordeel dat deze kleine gebreken door middel van bijvoorbeeld een computerprogramma zoals onder andere Photoshop weggewerkt worden. Het gevaar om de hoek schuilt dan wanneer deze gemaakte modellen, middeltjes of producten gaan aanprijzen om op hen te gelijken. Gewone mensen hopen en geloven dit graag omdat ze verblind zijn door het ideaalbeeld dat ze voor ogen krijgen. Maar deze middeltjes zijn naast het beperkt effect niet altijd even goedkoop. Als de reclamewereld het aankondigt als, 'de manier om schoonheid te verwerven', gaan sommige mensen zich dan letterlijk uitputten in de sportzaal en het ene dieetproduct na het andere uitproberen, terwijl een andere manier misschien efficiënter en doeltreffender zou zijn.

Is het ideale vrouwenfiguur van de media ook de voorkeur van de mannen?

Wat mooi dient te zijn is vaak een kwestie van de modewereld. Daar zijn vaak heel slanke fotomodellen te zien. Sommige mannen zullen zich schamen voor hun voorkeur omdat de 'norm' en 'trends' op heden slank moet zijn, terwijl zij toch een andere voorkeur hebben. Maar nader onderzoek toont aan dat mannen al altijd een voorkeur hebben gehad voor 'rondingen op de juiste plaats'. Net omwille van de media wordt er een onjuist beeld geschetst door vrouwen van wat mannen mooi vinden. Hierdoor worden veel vrouwen onzeker en ook al is het moeilijk te geloven voor de meeste vrouwen, de meerderheid van de mannen geeft de voorkeur aan vrouwen met wat meer rondingen dan aan extreem slanke vrouwen.

We kunnen volgens antropologen 3 soorten vrouwenmodellen onderscheiden:
  • De slanke model met een BMI van 16,5, een taille-heupverhouding van 0,68 en een borstomvang van 81 cm
  • De playmate model met een BMI van 18,5, een taille-heupverhouding van 0,65 en een borstomvang van 89 cm
  • De gemiddelde vrouw model die eerder mollig is met een BMI van 25, een taille-heupverhouding van 0,75 en een borstomvang van 94 cm

Terwijl vrouwen streven naar het slanke rechtlijnige model, vallen mannen massaal voor het zandlopermodel, soort 'playmatemodel'. In het algemeen kunnen we stellen dat een gezonde BMI tussen de 18 en 25 moet liggen en hoe lager de taille-heupratio (tailleomvang gedeeld door heupomvang) bij vrouwen, hoe beter en gezonder. Vrouwen met een hogere taille-heupratio dan 0,85 hebben een verhoogde kans op hartaandoeningen.

Hoe komt het dat mannen toch liever rondingen zien?

Deze voorkeur heeft een duidelijke onbewuste oorzaak. Mannen volgen voorkeuren die hun door eeuwen evolutie en ontwikkeling zijn ingegeven. Het functioneert als een soort onbewust instinct en die bepalen hun voorkeur naar de meest en best geschikte vruchtbare vrouw. Hierdoor hebben mannen een voorkeur voor een relatief fors achterwerk en vallen mannen dus eerder op dikkere billen. Bij vrouwen is dat namelijk de plek waar een speciaal soort vetten wordt opgeslagen, namelijk het omega-3-vet DHA. Dit soort vetten is onmisbaar voor de groei van de hersentjes van de baby tijdens de laatste maanden van de zwangerschap en tijdens de borstvoeding. Tijdens de zwangerschap zou een vrouw er niet genoeg van kunnen eten. Een stevige reserve in de billen en bovenbenen biedt dan uitkomst. Mocht een vrouw dit niet hebben, dan zou het kind minder slim zijn. Vetopslag rond de taille daarentegen kan de man niet bekoren. De baby zou te dik zijn met kans op een zware bevalling met risico's voor het nageslacht.

Korte geschiedenis van de evolutie van het ideaalbeeld van de vrouw

Gedurende de hele geschiedenis werden natuurlijke rondingen in onze streken en regio's aanvaard en als normaal beschouwd. Er was zelfs een duidelijke voorkeur voor ronde vrouwen. Maar in de eerste helft van de vorige eeuw, ontstond er samen met de strijd om het kiesrecht een voorkeur voor het superslank model. Toen nadien de vrouwen in de jaren '50 weer massaal in de keuken stonden, waren enkele kilo's extra tijdelijk toegestaan.
Het schoonheidsideaal en rage zoals we die nu kennen, begon met het feminisme. De vrouwen speelden hun korset kwijt maar gingen tegelijkertijd hun borsten insnoeren en op dieet. Oorspronkelijk was schoonheid enkel bestemd voor de elite maar in de jaren zestig verloor schoonheid haar exclusiviteit aan de elite en was een breder publiek er ook mee bezig. De groeiende welvaart zorgde ervoor dat steeds meer mensen hun uiterlijk konden verfraaien. Tegelijkertijd zorgde de welvaart er ook voor dat mensen steeds dikker werden. Ze bewogen minder en aten ongezonder. Daarnaast werd de televisie voor iedereen toegankelijker. Meer en meer huishoudens waren in het bezit van een tv en werden meer en meer geconfronteerd met mooie slanke mensen op het scherm. De media had zijn intrede gedaan in de huishoudens.

Hoeveel invloed heeft de media en reclame op ons ideaalbeeld?

  • Minder zelfvertrouwen, ook mannen kunnen onzeker worden
  • De media dwingt ons in de strijd tegen 'overgewicht' om te voldoen aan een irrealistisch ideaalbeeld. We leven trouwens in een maatschappij waarin uiterlijk vertoon als het belangrijkste wordt beschouwd.
  • De media is medeschuldig aan de ontwikkeling en toename van eetstoornissen
  • De media schept een ideaalbeeld dat bijna niet meer haalbaar is:
  • Het vet% van bekende modellen ligt minstens 10% lager dan dat van de gezonde vrouw
  • Ongeveer 20 jaar geleden was het gewicht van een model ongeveer 8% onder het gewicht van de gemiddelde vrouw, nu is
  • dat al 23% onder het gemiddelde.
  • Minder dan 5% van de vrouwen hebben een lichaam die de reclame en media als ideaal beoordeeld.

Omwille van de media wordt plastische chirurgie en botoxinjectie als laagdrempeliger dan vroeger gezien. Door tv-programma's zijn we dat steeds meer als normaal gaan vinden en steeds meer mensen zoeken hun ideaalbeeld ook via deze weg te bewerkstelligen. Zo krijgen in Amerika meisjes steeds vaker een borstvergroting als geschenk. Volgens het onderzoek van het beautymerk Dove overweegt één op de vijf Nederlandse vrouwen om iets aan haar uiterlijk te laten veranderen.

Door de media zijn ook mannen hun uiterlijk steeds belangrijker gaan vinden. Ook zij gaan vaker verzorgingsproducten gaan halen en cosmetica gebruiken om aan het schoonheidsideaal te voldoen. Hun zelfvertrouwen wordt mede bepaald door hun uiterlijk. Vrouwen voelen de druk om slank te zijn maar mannen horen gespierd te zijn.
Uit onderzoek blijkt dat tienerjongens:
  • steeds meer dieetpillen gebruiken
  • vaker onder de zonnebank gaan
  • kiezen voor het ontharen van het lichaam

Campagne voor echte schoonheid

Gelukkig zien we stilaan een kleine veranderde mentaliteit in modetijdschriften. Af en toe worden foto's geplaatst van mooie, normaal uitziende vrouwen met maatje 42 en een klein buikje. Maar het fenomeen is nog niet wijdverspreid. Maar we zien wel dat er een kleine verschuiving is in de mentaliteit. Een goed voorbeeld hiervan was de Campagne voor Echte Schoonheid van het beautymerk Dove in 2004.
© 2014 - 2024 Oceane, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Sterven: de persoon van de stervensbegeleiderSterven: de persoon van de stervensbegeleiderEen stervensbegeleidster heeft tijdens een nascholingscursus voor verpleegkundigen iets opmerkelijks ontdekt: een enorm…
Geschiedenis: Grafmonument Willem van OranjeGeschiedenis: Grafmonument Willem van OranjeDoor een speling van het lot kon de in 1584 vermoorde Willem van Oranje niet bijgezet worden in de grafkelder van zijn v…
Drie verschillende vormen van een vrouwenlichaamDrie verschillende vormen van een vrouwenlichaamMannen en vrouwen hebben verschillende lichamen. Deze verschillen zijn duidelijk te zien aan de buitenkant. Minder duide…
Vrouwenbenen in de zomerIs haar op vrouwenbenen vies? Sommige mensen vinden dat. Maar het groeit er vanzelf, net als op mannenbenen. Waarom moet…

Aardverschuiving IndiaIndia wordt vaak getroffen door aardverschuivingen. Wat is een aardverschuiving? Hoe komt het dat India hier zo veel las…
Godsdienst en religie vragen vaak meer dan het oplevertmijn kijk opGodsdienst en religie vragen vaak meer dan het oplevertAls een product of dienst een behoefte vervult en de gevraagde prijs redelijk is, zijn we in principe bereid tot aanscha…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Pieternel Dijkstra,in goed gevoel,www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/article/detail/3039/2008/01/01/To-be-or-not-be.dhtml(geraadpleegd 26-7-2014,10-2004)
  • Jorgin.gelderland.nl/showsite.asp?map_id=19936#.u9MZKvl_v_E
  • En.wikipedia.org/wiki/Dove_compaign_for_Real_Beauty
  • Anne Pek,in psychologie magazine,mannen vallen op dikke billen,pg.14,jaargang 31,oktober2012 (geraadpleegd 26-07-2014)
Oceane (88 artikelen)
Laatste update: 19-05-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 5
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.