InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Aan welke kant van de weg moet je lopen?

Aan welke kant van de weg moet je lopen?

Aan welke kant van de weg moet je lopen? Er is geen voetpad. Aan welke kant van de weg moet je dan lopen als voetganger? En wanneer ben je precies een voetganger? Lees de (ongeschreven) regels voor voetverkeer en zorg dat jij het voortaan goed doet. Ook goed om te weten: in België gelden andere regels voor voetgangers dan in Nederland het geval is.

Wanneer val je onder voetverkeer?

Als je gebruikmaakt van het verkeer maar je hebt geen voertuig, zoals een fiets of een scooter of een auto, dan val je onder de categorie voetganger. Wat niet iedereen weet, is dat een step of skates niet onder voertuigen vallen. Dit zijn namelijk voorwerpen. Skeelers, inline skates, rolschaatsen, een step en een skateboard, en ook de waveboards en aangedreven steppen, zijn allemaal officieel voorwerpen waarmee je je voortbeweegt. Maak je gebruik van het verkeer en loop, skate of step je, dan ben je dus een voetganger en gelden voor jou de regels van voetverkeer.

Noot: dit geldt ook voor (reuze)skelters! Ook op een skelter val je onder voetverkeer.

Wat zijn de rechten van voetgangers?

In april 2008 is er een nieuwe wet gekomen die een extra voorrecht geeft aan voetverkeer. Je mag namelijk sinds die tijd gebruikmaken van een fiets of bromfietspad als er nergens een stoep te bekennen is. Is er ook geen fietspad of bromfietspad, dan mag je zelfs als voetganger op de rijbaan lopen. Natuurlijk is een verstandig alternatief om te zoeken naar een (korte) omweg mét stoep of trottoir, omdat lopen op de rijbaan niet heel veilig is, maar in principe heeft het overige verkeer wel de plicht om rekening met je te houden.

Bron: Domeckopol, PixabayBron: Domeckopol, Pixabay

Aan welke kant loop je als voetganger?

Je kent het misschien wel. Je ontwijkt met je fiets net een hardloper aan de ene kant van het fietspad; blijkt er aan de andere kant nog eentje te rennen. De ene hardloper rent tegen het verkeer in, de andere rent juist met het verkeer mee. Wat is daar precies de regel voor?

Met het verkeer mee: de voor- en nadelen

Zoals gezegd lopen veel mensen met het verkeer mee. Ze zijn gewend om zo te lopen; je houdt met autorijden en fietsen tenslotte ook rechts aan. Waarom zou je dat met wandelen niet doen? Bovendien, als de weg een bocht naar links maakt waar je niet omheen kunt kijken, kan het veilig zijn om rechts aan te houden. Verkeer dat je tegemoet komt kan namelijk schrikken of je aanrijden als je voor hen onverwacht de bocht om komt.

Voordelen
  • Met name met bochten kom je niet voor verrassingen te staan.

Nadelen
  • Je ziet het verkeer niet aankomen.

Tegen het verkeer in: de voor- en nadelen

Tegen het verkeer in lopen heeft als voordeel dat je het verkeer aan kunt zien komen. Vaak voelt dit voor jezelf al veiliger. Je kunt oogcontact maken met je tegenligger en inspelen op de situatie: ziet de persoon je wel of niet? Maakt diegene ruimte voor je of juist niet? Waar je met het verkeer mee loopt en vaak achterom zult kijken om te zien of iemand wel rekening met je houdt of juist (bijna) tegen je aan rijdt, zul je nu meer rust hebben in de wetenschap dat als er een gevaarlijke situatie ontstaat, je er direct op kunt anticiperen. In een gevaarlijke bocht kun je ervoor kiezen om in de berm of het gras te gaan lopen.

Voordelen
  • Je ziet het verkeer aankomen.
  • Je kunt oogcontact maken met je tegenliggers.
  • Je kunt beter inschatten of iemand ruimte voor je maakt of juist net te weinig ruimte geeft.
  • Je kunt snel in de berm of het gras stappen als dat nodig is.

Nadelen
  • In een bocht kan het zijn dat je het verkeer minder goed ziet aankomen.

Conclusie

Je moet per verkeerssituatie bekijken wat de beste plek is om te lopen, skaten of steppen. Houd altijd zelf rekening met het overige verkeer en hoe (on)zichtbaar je bent. Er is geen vaste regel voor, behalve dan dat je altijd zelf goed het verkeer moet kunnen inschatten.

In de meeste gevallen zal het veiliger zijn om tegen het verkeer in te lopen. In België is dit dan ook verplicht.
Gerelateerde artikelen
Cursus theorie voor het rijexamen: 1. VerkeersdeelnemersIn deze eerste les van de theorie voor het rijexamen ga je meer leren over de verschillende deelnemers die in het verkee…
Voorrang verlenen of voor laten gaan op kruispunt en VOPVoorrang verlenen of voor laten gaan op kruispunt en VOPWanneer spreek je bij verkeersdeelname van voorrang verlenen en wanneer van voor laten gaan? Bij het verlenen van voorra…
Verkeer - Verkeersregels - WegenverkeersWetVerkeer - Verkeersregels - WegenverkeersWetVerkeersregels - WegenVerkeerswet. Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens = RVV en de WegenVerkeersWet = WVW ken…
Cheats: Grand Theft Auto: Vice city stories (PSP)Grand Theft Auto: Vice City Stories voor de PSP is een game die geschikt is voor 18 jaar en ouder. Het is de tweede game…
Verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsersVerkeersveiligheid voor voetgangers en fietsersAls fietser en voetganger zijn we heel erg kwetsbaar in het verkeer. Daarom is het in de wet geregeld dat een automobili…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Voetganger
  • Afbeelding bron 1: Domeckopol, Pixabay

Reageer op het artikel "Aan welke kant van de weg moet je lopen?"

Reacties

Max, 25-10-2017 01:23 #7
Als 63 jarige, met al 45 jaar rijbewijzen voor alles wat er op de Nederlandse wegen mag rijden, heb ik alle kanten in het verkeer zelf ervaren. Als ik het goed begrijp, heeft de voetganger recht op het gebruik van de rijbaan. Hoera, in de provincie Groningen waar ik woon, betekent het in de berm springen in dit jaargetijde meestal een paar schoenen die de vuilnisbak in kunnen. Klagen over voetgangers die rechts, of juist op hen die links lopen, lijkt mij onterecht want beide mogelijkheden zijn gegeven door de wetgever. Maar ik ben het wel eens dat deze onduidelijkheid zeer ongewenst is.

Wat zijn de problemen? Alle eerder commentaren gelezen haal ik hier uit de zichtbaarheid van voetgangers, en de vraag wie er nu voorrang heeft bij het elkaar passeren. Voetgangers zijn slecht zichtbaar. Dus, of we gaan het dragen van reflecterende hesjes of het dragen van een kerstboomverlichting verplicht stellen, of we houden hier rekening mee.

Even een uitweiding: beste fietsers, ik wil niet roomser zijn dan de paus, maar jullie hebben geen idee hoe slecht zichtbaar je bent zonder verlichting in het donker. In het winterseizoen heb ik wel bijna wekelijks dat ik denk: verdraaid die heb ik helemaal niet gezien. Alsjeblieft, zorg voor verlichting en anders voor een lichte jas in plaats van die eeuwige donkere jas.

Maar goed, volgens mij zou de wet moeten luiden: binnen de bebouwde kom (straatverlichting) loop je rechts, buiten de bebouwde kom loop je links. Binnen de bebouwde kom mag je er vanuit gaan dat je gezien wordt, buiten de bebouwde kom zie je tegemoet komend verkeer aankomen en kan je in noodgevallen kiezen tussen een paar schoenen in de vuilnisbak of zelf eindigen in een kist.

Voor de voorrang vragen moeten we wat dieper in eigen vlees snijden. Ook ik ben jaren op de fiets naar het werk gegaan. En niets is vervelender dan te moet afremmen voor een obstakel.

In een auto of op de motor is dat niet zo erg, een licht beweging met de pols of met voet en je bent weer op je oude snelheid. Maar de fiets vraagt meer inspanning, rijd je net lekker 30 of 40 km, moet je weer afremmen. Wat helpt volgens mij is als je de voetganger ziet als een geparkeerd obstakel. Dus niet als een object met twee benen die wel in de berm kan springen, maar als een geparkeerde auto die niet meegeeft. Dat kennen wel allemaal wel, een auto aan jouw kant geparkeerd en door het tegemoetkomend verkeer kan je er niet langs. Dan moet je je afremmen tot het juiste moment ontstaat dat je er wel langs kan. Leer een voetganger zo te zien, als een obstakel wat niet verdwijnt, maar waar je omheen kan zodra tegemoet komend verkeer dat toelaat. Dan maakt het niet meer uit of de voetganger op dat moment links of rechts loopt, immers van een geparkeerde auto kijk je ook niet of de voorkant naar jou of van jou af wijst. Het alternatief? Langzamerhand ga ik me afvragen of het niet beter is alle (elektrische) fietsen te voorzien van een snelheidsbegrenzer zodat ze niet sneller kunnen dan 20 km per uur.

Eric, 24-10-2017 13:54 #6
Zelf ben ik van mening dat op fietspaden (waar hier in Nederland vaak brommers niet zijn toegestaan) je beter rechts kunt lopen. Fietsers en voetgangers zijn allebei even kwetsbaar, dus een langzame fietser inhalen die 6KM/uur fietst is even gevaarlijk als een wandelaar inhalen.

Op een grotere weg waar sneller verkeer rijdt is het aan de persoon.

Ed, 07-04-2017 00:22 #5
Als bescheiden hardloper loop ik altijd tegen het verkeer in, dus aan de linkerkant van de weg. Vandaag scheldwoorden van een tegemoetkomende loper, omdat ik volgens zijn gebaren aan de rechterkant moest lopen. Ik blijf voor de veiligere optie kiezen, dus tegen het verkeer in. Waarom is dat niet (meer) verplicht, zoals ook in België?!

Elma, 03-01-2017 00:32 #4
Ik ben het volledig met Harmen eens. Ik woon in een gebied waar veel mensen een ronde wandelen (en hun hond uitlaten) via een lang fietspad.
Als wandelaar èn fietser heb ik last van mensen die links lopen… en wie moet er nu aan de kant als je elkaar als voetganger moet passeren? Ik vroeg me al vaker af wat de wet nu eigenlijk voorschrijft. Het zou fijn zijn als er een regel komt die zegt aan welke kant men op fietspaden moet lopen. Wat mij betreft is de norm op een fietspad rechts. Zoals je je meestal in het verkeer begeeft! Buiten de bebouwde kom en zonder trottoir of fietspad is een ander verhaal vind ik, daar kun je als vaak eenzame wandelaar beter je eigen veiligheid inschatten en beseffen dat niet misschien niet gezien wordt. Reactie infoteur, 09-01-2017
Dag Elma, in het artikel staat meer over de regel- en wetgeving en waarom tegen het verkeer in lopen slim zou zijn vanwege de gedeelde verantwoordelijkheid en in welke situaties niet (het kan verschillen). Het zou inderdaad goed zijn als er in Nederland een regel voor zou komen.

Harmen, 06-12-2016 16:01 #3
Ook ik herken me in deze situatie(s). De regel dat voetgangers buiten de bebouwde kom links moesten houden is overigens in 1991 afgeschaft, en terecht lijkt me. Sinds die tijd wordt het aan de voetganger zelf overgelaten. Voetgangers gedragen zich nu naar willekeur, en dat geeft regelmatig conflicten.
Ik heb in mijn fietserspraktijk geen conflictsituaties gehad met voetgangers die rechts liepen, dan pas je gewoon je snelheid wat aan, maar wel met linkslopers. Met name in de reeds geschetste situaties: tegemoetkomende fietsers passeren op een plek waar ook voetgangers (links) lopen, en in een onoverzichtelijke bocht. Linke soep.
Het lijkt mij daarom nuttig een algemeen uitgangspunt na te streven. Een op mijn ervaring gebaseerde voorzet daarvoor:
In normale omstandigheden gedraag je je normaal. En de norm is: op Nederlandse wegen hou je rechts. Voor iedereen op de weg geldt: go with the flow.
In abnormale situaties pas je je gedrag aan. Abnormaal is bv een situatie waarin je als voetganger kunt verwachten dat je wel eens niet (op tijd) zult worden gezien door achteropkomend verkeer. Dat zijn met name situaties waarin verkeer lichten aan (zou moeten) doen: na zonsondergang of bij zeer dichte mist. Dan moet je als voetganger goed op je eigen veiligheid letten, en is links lopen vaak een goede optie.

Bij goed zicht moet iedereen erop (kunnen) vertrouwen gezien te worden door achteropkomend verkeer. Dat geldt voor alle weggebruikers. Ook voor voetgangers op fietspaden. En dat vertrouwen is, gezien de ongevallenstatistieken, ook gerechtvaardigd. Het is gewoon geen praktijk dat een rechts lopende voetganger bij goed zicht wordt aangereden door een achteropkomende fietser.
Als voetganger links lopen is abnormaal gedrag. Niet strafbaar volgens de wet, maar in de meest voorkomende situaties wel ronduit asociaal.
Het lijkt mij ideaal als alle weggebruikers zich in normale verkeersomstandigheden normaal gedragen. En dat betekent dus als voetganger (en jogger!) niet nodeloos tegen het andere verkeer ingaan. Reactie infoteur, 12-12-2016
Dank je voor je toevoeging!

In mijn ervaring moet ik vaak wegspringen (in de berm) bij tegemoetkomende fietsers, met name groepjes jongeren. Dan voelt verkeer tegemoet komen een stuk veiliger. En, zoals gezegd, je maakt twee partijen verantwoordelijk voor een goede afloop (in plaats van als voetganger de verantwoordelijkheid af te schuiven).

Hoe dat juist asociaal weggedrag is in jouw ogen is me dus niet duidelijk.

Je redenatie 'je aanpassen aan de verkeerssituatie', als ik het goed samenvat, spreekt tegen dat je tegelijkertijd vindt dat er een vaste regel moet zijn.

Roel, 17-07-2016 17:45 #2
Ik herken de situatie van Manfred helemaal, ik fiets een vergelijkbaar aantal km en met name op fietspaden en rustige weggetjes kom ik regelmatig spooklopers tegen die vervolgens rustig door blijven lopen. Ik ben al een paar keer met mensen het gesprek aangegaan en daar komt regelmatig naar voren dat het een regel is (die is volgens mij afgeschaft) en wanneer ik vertel dat ze ruimte moeten maken door in de berm te lopen wordt vaak gezegd dat zij ook recht hebben om op de weg te lopen… Twee jaar geleden heb ik in een binnenbocht een hardloper aangereden met de racefiets. Ik zou het een goed idee vinden om meer aandacht voor deze situatie en regel te geven. Op dit moment wordt er veel gelopen, gerend en gejogged op fietspaden en rustige weggetjes, in die gevallen lijkt mij het rechts houden de uniforme regel om te volgen… Reactie infoteur, 18-07-2016
Dag Roel,

Dank je voor je bijdrage!

Ik heb in de afgelopen week drie keer in de berm moeten springen voor een tegenloggende fietser en moet zeggen dat ik mij een stuk veiliger voel op het moment dat ik kan anticiperen op de ander. Dit zou ik niet kunnen als ik rechts hield.

Ik ben het met je eens dat met de groeiende groep hardlopers (en Pokémon-spelers/lopers) meer aandacht mag komen voor verkeersveiligheid.

Manfred Te Grotenhuis, 03-10-2015 22:20 #1
Ik mis in het rijtje 'nadelen van tegen het verkeer in' dat tegemoet komend verkeer voor de wandelaar/loper moet uitwijken naar de linkerhelft, maar dat dit niet altijd kan vanwege linksrijdend verkeer dat de persoon die wil uitwijken tegemoet komt. Vooral nu er veel fietsen met trapondersteuning zijn gekomen, levert dit gevaarlijke situaties op. De wandelaar heeft daarvan geen weet: hij/zij ziet een fietser in de remmen gaan en hij/zij zal zelf ook moeten afremmen. Ik fiets 300 km per week en kan u verzekeren dat mij dit vaak overkomt. Ter illustratie een hardloper die 10 km/u gaat en een wielrenner die 35 gaat, komen elkaar tegemoet met 45 km/u. Rent de loper met verkeer mee, dan komt de wielrenner met een netto snelheid van 25 achterop. In het laatste geval is er meer tijd om te handelen. Reactie infoteur, 05-10-2015
Dag Manfred,

Dank je voor je input!

Als voetganger zou je juist in zo'n situatie moeten anticiperen op tegemoetkomend verkeer door in de berm te springen. Je kunt immers goed zien dat de fietser niet kan uitwijken. Vervelend te horen dat dit niet altijd het geval blijkt en dat renners stug op de weg blijven. Ik spring zelf in dergelijke gevallen altijd opzij, met name bij groepjes wielrenners. Op de fiets heb ik iets vergelijkbaars nog niet meegemaakt.

Infoteur: Maresa
Laatste update: 06-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Schrijf mee!