Aan welke kant van de weg moet je lopen?

Wanneer val je onder voetverkeer?
Als je gebruikmaakt van het verkeer maar je hebt geen voertuig, zoals een fiets of een scooter of een auto, dan val je onder de categorie voetganger. Wat niet iedereen weet, is dat een step of skates niet onder voertuigen vallen. Dit zijn namelijk voorwerpen. Skeelers, inline skates, rolschaatsen, een step en een skateboard, en ook de waveboards en aangedreven steppen, zijn allemaal officieel voorwerpen waarmee je je voortbeweegt. Maak je gebruik van het verkeer en loop, skate of step je, dan ben je dus een voetganger en gelden voor jou de regels van voetverkeer.Noot: dit geldt ook voor (reuze)skelters! Ook op een skelter val je onder voetverkeer.
Wat zijn de rechten van voetgangers?
In april 2008 is er een nieuwe wet gekomen die een extra voorrecht geeft aan voetverkeer. Je mag namelijk sinds die tijd gebruikmaken van een fiets of bromfietspad als er nergens een stoep te bekennen is. Is er ook geen fietspad of bromfietspad, dan mag je zelfs als voetganger op de rijbaan lopen. Natuurlijk is een verstandig alternatief om te zoeken naar een (korte) omweg mét stoep of trottoir, omdat lopen op de rijbaan niet heel veilig is, maar in principe heeft het overige verkeer wel de plicht om rekening met je te houden.
Aan welke kant loop je als voetganger?
Je kent het misschien wel. Je ontwijkt met je fiets net een hardloper aan de ene kant van het fietspad; blijkt er aan de andere kant nog eentje te rennen. De ene hardloper rent tegen het verkeer in, de andere rent juist met het verkeer mee. Wat is daar precies de regel voor?Met het verkeer mee: de voor- en nadelen
Zoals gezegd lopen veel mensen met het verkeer mee. Ze zijn gewend om zo te lopen; je houdt met autorijden en fietsen tenslotte ook rechts aan. Waarom zou je dat met wandelen niet doen? Bovendien, als de weg een bocht naar links maakt waar je niet omheen kunt kijken, kan het veilig zijn om rechts aan te houden. Verkeer dat je tegemoet komt kan namelijk schrikken of je aanrijden als je voor hen onverwacht de bocht om komt.
Voordelen
- Met name met bochten kom je niet voor verrassingen te staan.
Nadelen
- Je ziet het verkeer niet aankomen.
Tegen het verkeer in: de voor- en nadelen
Tegen het verkeer in lopen heeft als voordeel dat je het verkeer aan kunt zien komen. Vaak voelt dit voor jezelf al veiliger. Je kunt oogcontact maken met je tegenligger en inspelen op de situatie: ziet de persoon je wel of niet? Maakt diegene ruimte voor je of juist niet? Waar je met het verkeer mee loopt en vaak achterom zult kijken om te zien of iemand wel rekening met je houdt of juist (bijna) tegen je aan rijdt, zul je nu meer rust hebben in de wetenschap dat als er een gevaarlijke situatie ontstaat, je er direct op kunt anticiperen. In een gevaarlijke bocht kun je ervoor kiezen om in de berm of het gras te gaan lopen.
Voordelen
- Je ziet het verkeer aankomen.
- Je kunt oogcontact maken met je tegenliggers.
- Je kunt beter inschatten of iemand ruimte voor je maakt of juist net te weinig ruimte geeft.
- Je kunt snel in de berm of het gras stappen als dat nodig is.
Nadelen
- In een bocht kan het zijn dat je het verkeer minder goed ziet aankomen.
Conclusie
Je moet per verkeerssituatie bekijken wat de beste plek is om te lopen, skaten of steppen. Houd altijd zelf rekening met het overige verkeer en hoe (on)zichtbaar je bent. Er is geen vaste regel voor, behalve dan dat je altijd zelf goed het verkeer moet kunnen inschatten.
In de meeste gevallen zal het veiliger zijn om tegen het verkeer in te lopen. In België is dit dan ook verplicht.