InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Dag van Nationale Rouw voor vlucht MH17
nieuws uitgelicht

Dag van Nationale Rouw voor vlucht MH17

Een Dag van Nationale Rouw wordt door de regering afgekondigd nadat één of meerdere bekende personen zijn overleden of er een ramp heeft plaatsgevonden die te maken heeft met dat land. Nederland heeft een halve eeuw lang geen Dag van Nationale Rouw meer gehad, tot de ramp van het neergeschoten vliegtuig in 2014.

MH17

Toen op 17 juli 2014 een Boeing 777-200ER uit Maleisië neerstortte, kwamen alle inzittenden om. Velen van hen waren Nederlanders (193), omdat het vliegtuig vertrok vanaf Schiphol. De oorzaak is duidelijk: neergeschoten door (waarschijnlijk) pro-Russische separatisten die in Oost-Oekraïne de overhand hebben.

Nederland

De hele wereld was in schok. Nederland was in schok. Door het neerschieten van dit vliegtuig kwam Nederland terecht in een vervelend conflict tussen Oekraïne en Rusland, waar wij niets mee te maken hadden. De regering was voorzichtig met het maken van beschuldigingen en het eerste wat ze deden was ervoor zorgen dat de Nederlandse mensen die omgekomen waren, terug te krijgen in Nederland om geïdentificeerd te worden. Dat is gelukt, want 21 juli vertrok er een trein vanuit Torez naar Charkov, om daarvandaan naar Nederland gevlogen te worden. Woensdag 23 juli 2014 kwamen de stoffelijke overschotten aan op luchthaven Eindhoven. Deze dag werd door Minister-President Mark Rutte ingeluid als Dag van Nationale Rouw.

Colonne
Nadat de vliegtuigen op Eindhoven geland waren volgde een ceremonie met 1 minuut stilte. Daarna werden de eerste veertig kisten die in Nederland aangekomen waren uit de Nederlandse C130 Hercules en de Australische C17 Globemaster geladen waren en overgebracht op 40 rouwauto's. Even later vertrokken die onder begeleiding van een escorte naar Hilversum. Daarvoor werden de A2 en de A27 rondom de colonne afgezet en dat zorgde voor een indrukwekkend beeld, ook in Amerika, waar de CNN de hele ceremonie en transport live uitzonden.

Nationale Rouw

Iedereen werd opgeroepen de vlag halfstok te hangen, wat ook gedaan werd door bedrijven en overheidsgebouwen. Rond de tijd dat het eerste vliegtuig met de slachtoffers zou aankomen (16.00) wordt er in heel Nederland een minuut stilte gehouden uit respect voor de onschuldig omgekomen mensen. Rond die tijd stoppen ook supermarkten met de kassa's, bussen houden stil, nieuwswebsites plaatsen geen berichten of tonen geen advertenties, rechtszaken worden geschrapt, vliegverkeer wordt stilgelegd, molens gaan in de rouwstand, treinen leggen het omroepsysteem plat (gehele platlegging van de dienstregeling is te gevaarlijk) en de Rouwklok van de Domtoren in Utrecht luidt. Overigens is het niet verplicht stil te staan bij de slachtoffers of de vlag halfstok te hangen, maar het is wel zo respectvol.

Identificatieproces

Met het binnenkomen van de eerste stoffelijke overschotten begint ook het identificatieproces van de slachtoffers. Dit gebeurde in Hilversum, in de Kolonel van Oudheusdenkazerne, omdat dit het centrum was voor de medische trainingen van het Nederlandse leger en er daarom voorzieningen zijn die de forensische lijkschouwers kunnen helpen. Daarnaast is Hilversum één van de zwaarst door de ramp getroffen gemeenten, met 13 slachtoffers uit 3 gezinnen.

Dag van Nationale Rouw in Nederland

Sinds 1963 is er in Nederland geen Dag van Nationale Rouw meer geweest. Destijds was deze dag afgekondigd voor de moord op de Amerikaanse president John F. Kennedy. Daarvoor werd een Dag van Nationale Rouw ingeroepen (na WOII) voor de watersnoodramp in 1953, voor de treinramp in Harmelen en het overlijden van voormalig koningin Wilhelmina, beide in 1962. Daarnaast zijn er nog enkele dagen geweest die niet officieel een Dag van Nationale Rouw waren, maar wel beschouwd worden als zo'n dag. Daaronder valt onder meer een rouwdag voor de Bijlmerramp in 1992.
© 2014 - 2019 Damundin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rouw bij kinderenRouw bij kinderenEen kind dat een dierbare verliest, moet net als ieder ander een rouwproces door. Een rouwproces verloopt bij iedereen a…
Regels voor het vlaggen op 4 en 5 mei 2020Regels voor het vlaggen op 4 en 5 mei 2020Wanneer mag ik de Nederlandse vlag uithangen en wat is de vlaginstructie (het vlagprotocol) op Dodenherdenking 4 mei en…
Sterven VII: psychologie van rouwen - een Joodse visieIn het Jodendom wordt rouwen als iets heel belangrijks gezien. Vandaar dat er ook regels zijn. Het ergste verdriet vindt…
Sterven: depressieSterven: depressieIemand die weet spoedig te gaan sterven, gaat psychisch door vijf fasen: ontkenning, woede, marchanderen, depressie en a…
Nederlandse vlaginstructiesNederlandse vlaginstructiesIndien je de vlag van Nederland wilt gebruiken moet u voldoen aan vlaginstructies welke geldt voor rijk, provincie en ge…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_rouw_in_Nederland
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Dag_van_nationale_rouw
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines-vlucht_17
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vliegramp-mh17/dag-van-nationale-rouw

Reageer op het artikel "Dag van Nationale Rouw voor vlucht MH17"

Reactie

Marcia de Waersegger, 03-07-2016 20:22 #1
De nationale rouwdag, n.a.v.de ramp met de mh 17,was een indrukwekkende dag, om, nooit te vergeten.ik wens iedereen veel sterkte.

Infoteur: Damundin
Gepubliceerd: 24-07-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!