Dit moet je allemaal regelen bij een verhuizing
Verhuizen is leuk en spannend, een nieuw stekje. Er komt echter ook veel bij kijken. Dan hebben we het niet alleen over het inpakken van je spullen, maar ook het wijzigen van een adres of in sommige gevallen een stad. Dan is het handig om een overzicht te hebben wat er allemaal geregeld moet worden en ook wanneer je het beste van start kunt gaan.Wat en wanneer regelen?
In het kort moeten de volgende zaken geregeld worden:- Huur opzeggen huidige woning
- Overdracht sleutel nieuwe huis
- Adres wijzigingen naar bedrijven en instanties
- Adres wijzigingen naar familie, vrienden en kennissen
- In- en uitschrijven bij een gemeente (als je naar een andere stad verhuist)
- Het inpakken van je spullen
- Het verhuizen van je spullen naar de nieuwe woning
- Verkennen van de nieuwe omgeving
Het eerste wat er geregeld moet worden is wanneer en hoe je je huur moet opzeggen (als je huurt). Doe je dit op tijd dan kun je misschien dubbele maandlasten voorkomen. Daarna kun je je adres wijzigingen alvast regelen, maak bijvoorbeeld alvast een lijst. De overige zaken kunnen meestal twee tot vier weken van tevoren nog geregeld worden.
Je huur opzeggen
Wanneer je je verhuisdatum weet, dan kun je de huur opzeggen van je huidige woning. Per woningmaatschappij is de opzegtermijn van een woning verschillend, bij de een is het één maand en bij de andere minimaal drie maanden. Dit heeft gevolgen voor je maandlasten. Houdt er financieel dus altijd rekening mee dat je wellicht één a twee maanden dubbele huurlasten zult hebben. Wanneer je je huur opzegt zal er vaak iemand van de woningmaatschappij langskomen om de woning te bekijken. Hij/zij zal je vertellen hoe je de huidige woning moet achterlaten. Hoe strikt ze hierin zijn, verschilt vaak. Heb je pech, dan zul je bepaalde dingen moeten terugbrengen zoals ze waren voordat je in de woning trok. Doe je de aanpassingen niet, dan doet de woningmaatschappij dit voor je en krijg jij de rekening hiervan toegestuurd (die vele malen duurder is dan zelf repareren). Het is daarom belangrijk om tijd te nemen voor eventuele aanpassingen en reparaties.Het nieuwe adres doorgeven aan bedrijven
Om ervoor te zorgen dat je je post op je nieuwe adres ontvangt en dat bepaalde faciliteiten in je nieuwe huis ook beschikbaar zijn, is het zaak op tijd een adreswijziging door te geven. Begin op tijd met het sturen van adres wijzigingen want het kan een tijdje duren (soms weken) voordat een bedrijf de adreswijziging heeft verwerkt. Wil je dat je post op je oude adres automatisch doorgestuurd wordt naar je nieuwe adres? Of wil je dat je verhuizing automatisch aan de door jou geselecteerde bedrijven wordt doorgegeven? Maak dan gebruik van de verhuisservice van PostNL via: verhuisservice. Je kunt via de website bepaalde (niet alle!) bedrijven selecteren waarvan je wilt dat ze een adreswijziging voor je doorgeven. Het is handig om polisnummers en klantnummers van bedrijven bij de hand te hebben. Zo wordt je makkelijker in het systeem gevonden. De meest belangrijke bedrijven die je je nieuwe adres moet doorgeven zijn:- Banken
- Gas- en elektriciteitsbedrijf
- Waterbedrijf
- Telefoon-, internet- en televisieprovider
- Verzekeringsmaatschappijen (ziektekosten, inboedel, uitvaart, etc)
- Abonnementen van kranten en/of tijdschriften
- Goede doelen die je steunt
Een tip: bij het maken van een lijst met bedrijven die je aan wilt schrijven kun je bijvoorbeeld je bankrekening overzicht bekijken. Zo zie je van welke bedrijven en organisaties je klant bent.