InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Dit moet je allemaal regelen bij een verhuizing

Dit moet je allemaal regelen bij een verhuizing

Dit moet je allemaal regelen bij een verhuizing Verhuizen is leuk en spannend, een nieuw stekje. Er komt echter ook veel bij kijken. Dan hebben we het niet alleen over het inpakken van je spullen, maar ook het wijzigen van een adres of in sommige gevallen een stad. Dan is het handig om een overzicht te hebben wat er allemaal geregeld moet worden en ook wanneer je het beste van start kunt gaan.

Wat en wanneer regelen?

In het kort moeten de volgende zaken geregeld worden:
  • Huur opzeggen huidige woning
  • Overdracht sleutel nieuwe huis
  • Adres wijzigingen naar bedrijven en instanties
  • Adres wijzigingen naar familie, vrienden en kennissen
  • In- en uitschrijven bij een gemeente (als je naar een andere stad verhuist)
  • Het inpakken van je spullen
  • Het verhuizen van je spullen naar de nieuwe woning
  • Verkennen van de nieuwe omgeving

Het eerste wat er geregeld moet worden is wanneer en hoe je je huur moet opzeggen (als je huurt). Doe je dit op tijd dan kun je misschien dubbele maandlasten voorkomen. Daarna kun je je adres wijzigingen alvast regelen, maak bijvoorbeeld alvast een lijst. De overige zaken kunnen meestal twee tot vier weken van tevoren nog geregeld worden.

Je huur opzeggen

Wanneer je je verhuisdatum weet, dan kun je de huur opzeggen van je huidige woning. Per woningmaatschappij is de opzegtermijn van een woning verschillend, bij de een is het één maand en bij de andere minimaal drie maanden. Dit heeft gevolgen voor je maandlasten. Houdt er financieel dus altijd rekening mee dat je wellicht één a twee maanden dubbele huurlasten zult hebben. Wanneer je je huur opzegt zal er vaak iemand van de woningmaatschappij langskomen om de woning te bekijken. Hij/zij zal je vertellen hoe je de huidige woning moet achterlaten. Hoe strikt ze hierin zijn, verschilt vaak. Heb je pech, dan zul je bepaalde dingen moeten terugbrengen zoals ze waren voordat je in de woning trok. Doe je de aanpassingen niet, dan doet de woningmaatschappij dit voor je en krijg jij de rekening hiervan toegestuurd (die vele malen duurder is dan zelf repareren). Het is daarom belangrijk om tijd te nemen voor eventuele aanpassingen en reparaties.

Het nieuwe adres doorgeven aan bedrijven

Om ervoor te zorgen dat je je post op je nieuwe adres ontvangt en dat bepaalde faciliteiten in je nieuwe huis ook beschikbaar zijn, is het zaak op tijd een adreswijziging door te geven. Begin op tijd met het sturen van adres wijzigingen want het kan een tijdje duren (soms weken) voordat een bedrijf de adreswijziging heeft verwerkt. Wil je dat je post op je oude adres automatisch doorgestuurd wordt naar je nieuwe adres? Of wil je dat je verhuizing automatisch aan de door jou geselecteerde bedrijven wordt doorgegeven? Maak dan gebruik van de verhuisservice van PostNL via: verhuisservice. Je kunt via de website bepaalde (niet alle!) bedrijven selecteren waarvan je wilt dat ze een adreswijziging voor je doorgeven. Het is handig om polisnummers en klantnummers van bedrijven bij de hand te hebben. Zo wordt je makkelijker in het systeem gevonden. De meest belangrijke bedrijven die je je nieuwe adres moet doorgeven zijn:
  • Banken
  • Gas- en elektriciteitsbedrijf
  • Waterbedrijf
  • Telefoon-, internet- en televisieprovider
  • Verzekeringsmaatschappijen (ziektekosten, inboedel, uitvaart, etc)
  • Abonnementen van kranten en/of tijdschriften
  • Goede doelen die je steunt

Een tip: bij het maken van een lijst met bedrijven die je aan wilt schrijven kun je bijvoorbeeld je bankrekening overzicht bekijken. Zo zie je van welke bedrijven en organisaties je klant bent.

Je verhuizing doorgeven aan familie en vrienden

Je kunt natuurlijk iedereen per email een berichtje sturen met daarin het nieuwe adres. Gebruik hiervoor echter geen social media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, etc. Je kunt ook via internet kaartjes bestellen die je per post verstuurt. Je kunt hierin alvast je boodschap schrijven, zodat je daarna alleen nog het adres en een postzegel moet toevoegen. Ben je van plan een housewarming te organiseren? Laat dit dan weten in hetzelfde bericht als het nieuwe adres, sla je meteen twee vliegen in één klap.

Inpakken

Om veel stres te voorkomen en het feitelijke verhuizen makkelijker te maken is het goed om op tijd verhuisdozen aan te schaffen of een verhuisbedrijf op de hoogte te stellen. Een verhuisbedrijf helpt je door een inschatting te maken hoeveel verhuisdozen je nodig hebt (vaak leveren ze je die erbij aan), en op de dag van de verhuizing pakken ze alle spullen in een wagen en verhuizen ze de spullen naar je nieuwe huis en zetten ze de meubels op de plek die je wilt. Houdt er rekening mee dat de prijs van een verhuisbedrijf duur kan zijn (tussen de 800 en 3000 euro) afhankelijk van de grootte van het huis. Huur je geen verhuisbedrijf, schat dan in hoeveel verhuisdozen je nodig zal hebben en koop (of leen) deze een paar weken van tevoren. Zo kun je wanneer je tijd hebt tussendoor, alvast wat spullen inpakken die je niet nodig zal hebben tot aan de verhuizing. Ben je van plan om nieuw meubilair aan te schaffen, doe dit dan zeker op tijd. De levertijd van bepaalde meubels kan vier tot zes weken duren. Je kunt altijd met een bedrijf overleggen of je je nieuwe meubilair zolang in hun opslag kunt laten staan zodat het bezorgd wordt in het nieuwe huis. Meubilair die je niet wilt kun je natuurlijk bij het grofvuil doen, maar is het in goede conditie, dan kun je deze ook verkopen of weggeven via Marktplaats, eBay of andere sites.

Klussen en verhuizen

Moet er in het nieuwe huis geklust worden, dan kun je natuurlijk al je vrienden en familie optrommelen, maar denk eraan: teveel mensen zullen eerder in de weg lopen. Geef iedereen ook een duidelijke taak en zorg ervoor dat je ook voldoende kwasten, rollers en schoonmaak middelen hebt. Maak voor de dag van de verhuizing duidelijk afspraken over de datum, tijd en wat je het liefst wil doen die dag. Niet alleen voor jezelf, maar ook met de mensen die je helpen. Het is altijd handig om één of twee mensen te laten helpen. Hierbij geldt ook dat teveel mensen juist minder handig zal zijn.
© 2014 - 2019 Esthercita79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kosten verhuizing door verhuisbedrijfKosten verhuizing door verhuisbedrijfHet is logisch dat een verhuizing die wordt uitgevoerd door een verhuisbedrijf, meer kosten met zich meebrengt dan wanne…
Verhuizen? Een Achtweekse PlanningVerhuizen? Een Achtweekse PlanningVeel mensen zien als een berg op tegen een verhuizing. Men weet vaak niet waar te beginnen als men gaat verhuizen. Het k…
Verhuisdozen, welk formaat is handig?Verhuisdozen, welk formaat is handig?Bij een verhuizing is het handig om gebruik te maken van kartonnen verhuisdozen. Door spullen in dozen in te pakken voor…
Verhuiswagen huren, wat zijn de voor en nadelen?Verhuiswagen huren, wat zijn de voor en nadelen?Ieder mens verhuisd gemiddeld enkele keren in zijn leven en jaarlijks verhuizen een half miljoen mensen van huis. Verhui…
Zelf verhuizen, waarom niet?Zelf verhuizen, waarom niet?Het eigen huis is verkocht en uw inboedel moet worden overgebracht naar de nieuwe woning: u moet verhuizen. Een flinke k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hitcom, Pixabay
  • www.postnl.nl
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Dit moet je allemaal regelen bij een verhuizing"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 10-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!