InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Raggedy Ann poppen

Raggedy Ann poppen

Raggedy Ann poppen Kennen jullie de Raggedy Ann poppen? De stoffen poppen met het rode haar, die vooral bij kleine meisjes erg populair zijn geweest. Het verhaal achter de poppen is triest en de maker van de poppen was een wanhopige vader, die een kruistocht begon tegen het vaccineren van kinderen zonder toestemming van de ouders.

Het verhaal van Raggedy Ann

Het is het begin van de twintigste eeuw en een pokkenepidemie steekt de kop op. Alle kinderen worden op school ingeënt tegen de pokken, zo ook Marcella Gruelle. Tien dagen later wordt zij door de schoolzuster voor de tweede keer ingeënt. Kort na deze inenting wordt Marcella ziek. Ze krijgt pijn in haar benen, verliest haar eetlust, raakt verzwakt en vermoeid. De koorts krijgt Marcella in de greep en het meisje verliest de controle in al haar spieren. De dokter wordt erbij geroepen en stelt vast dat het meisje is vergiftigd. Ze kan zich niet meer zelfstandig bewegen en wordt zo slap als een lappenpop. Uiteindelijk sterft het meisje in november 1915 een pijnlijke dood. Ze wordt slechts dertien jaar.

De schepper van de Raggedy Ann poppen

De vaccinaties die het meisje op school ontving tegen de pokken wordt door de ouders als oorzaak van haar dood gezien. Haar vader was de schrijver en illustrator Johnny Gruelle en deze begon een kruistocht tegen het vaccineren van kinderen zonder de toestemming van de ouders.

In september 1915, een paar maanden voor haar dood, vraagt hij patent aan voor de Raggedy Ann poppen. Hij had de poppen ontworpen nadat hij had gezien hoeveel plezier zijn dochter beleefde aan de gezichtloze lappenpop van haar oma, die ze op zolder had gevonden. Het enige jammere aan de pop vond ze dat deze geen gezicht had. Om haar te verrassen besluit hij een lappenpop met een gezicht te laten maken.

Nadat hij het patent voor de pop heeft aangevraagd wordt zijn dochter zo ziek dat ze tot net zoveel in staat is als de lappenpop. Hij heeft de poppen hierdoor nooit meer los kunnen zien van de dood van zijn geliefde dochter en zag de verdere uitwerking dan ook als een eerbetoon aan haar.

Raggedy Ann poppen

De naam Raggedy Ann, is de naam die Marcella had gegeven aan de gezichtloze lappenpop van haar oma. De poppen waren van oorsprong handgemaakt en naast de Ann poppen kwam ook een jongenspop op de markt de Raggedy Andy. Er kwam ook een boekenserie over deze poppen uit. De poppen werden immens populair. Later werden ze geproduceerd door onder andere Playskool en Hasbro. De poppen worden nog steeds gemaakt. Sinds 2012 door Aurora World Inc.

De originele Raggedy Ann poppen zijn zeer kostbaar. Een originele Raggedy Ann pop van voor 1950 kan makkelijk €300,= opbrengen. Is de pop in goede conditie en van voor 1940, dan loopt de waarde vanaf €1000,= tot wat de gek ervoor geeft.

Bezeten poppen

Af en toe duiken er hardnekkige geruchten op over bezeten Raggedy Ann poppen. Het bekendste verhaal is dat van de pop genaamd Annabelle, die in 1970 in een antiekwinkel werd gekocht. Deze pop zou telkens op een andere plaats in huis zijn opgedoken, zonder dat iemand deze verplaatste. Na verloop van tijd doken ook briefjes op waar in een kinderhandschrift “Help" op stond. Enger werd het toen Donna (de eigenaresse van de pop) de pop terugvond, bedekt met bloed. Donna besloot met de pop naar een medium te gaan en deze beweerde dat de pop bezeten was door de geest van Annabelle Higgins. Een meisje dat op zevenjarige leeftijd was vermoord. De pop is tegenwoordig te vinden in het Warren Occulte Museum in Moodus, Connecticut.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek Domein, Wikimedia Commons (PD)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Johnny_Gruelle
  • http://efeyas.hubpages.com/hub/Annabelle-The-Possessed-Doll-A-Terrifying-Case
  • Prijzen Ragged Ann poppen ebay

Reageer op het artikel "Raggedy Ann poppen"

Reactie

Gast, 17-06-2016 23:38 #1
Zou die pop echt bewegen die in het museum staat? Reactie infoteur, 19-06-2016
Volgens mij is ze al die tijd braaf op haar plaats in het museum gebleven.

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!