InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Calamiteitenzender bij luchtalarm, brand of noodsituatie

Calamiteitenzender bij luchtalarm, brand of noodsituatie

Calamiteitenzender bij luchtalarm, brand of noodsituatie Vrijwel ieder mens beseft het risico dat zij of hij ieder moment met een ramp of noodsituatie kan worden geconfronteerd. Vandaar de brand/inboedelverzekering die nagenoeg elke huisbewoner vrijwillig afsluit. Maar met alleen een verzekeringspolis heb je onvoldoende bescherming bij een calamiteit. Je dient je daarom beter voor te bereiden op noodsituatie of ramp. zorg dat je de calamiteitenzender kan vinden op je radio, en crisis.nl. En vertrouw niet te veel op de luchtalarmsirenes want de overheid wil die alarmvoorziening t.z.t. afschaffen.

Noodpakket

Zorg voor een noodpakket in huis voor het geval zich een noodsituatie voordoet. Zo'n pakket bevat spullen die je helpen de eerste tijd door te komen. Bijvoorbeeld een batterijradio, een zaklamp, een EHBO-doos, waterdicht verpakte lucifers, kaarsen of waxine lichten, dekens om je warm te houden, een alarmeringsfluitje, gereedschap. En ook enkele flessen water, wellicht wat etenswaren. Ook natuurlijk persoonsgebonden onmisbare artikelen, waarbij je kunt denken aan medicijnen, spullen voor je kinderen etc. Realiseer je dat ook een noodpakket in een auto zinvol is. Als je ergens tijdens hitte of kou strand, of in een langdurige file terechtkomt, is het heel fijn over voedsel, water en warme dekens te beschikken.

calamiteitenzender en crisis.nl

Er is geen situatie het zelfde, maar in alle gevallen geldt:
  • Blijf kalm, en denk na alvorens te handelen.
  • Waarschuw je omgeving.
  • Bij acuut gevaar of verwonding, hulp vragen aan alarmdienst of je omgeving.
  • Help anderen indien mogelijk.
  • Tracht info te krijgen via de calamiteitenzender (via de ether op 88.9 FM) of crisis.nl.
  • Volg aanwijzingen van de overheid en hulpdiensten op.

Specifieke tips bij verschillende soorten rampen

grote brand

  • Verlaat het pand zo snel mogelijk en blijf daarbij laag bij de grond.
  • Lukt het niet naar buiten te komen, ga dan voor een raam staan zodanig dat de brandweer je kan zien.
  • Ga nooit terug een brandend perceel in.

groot verkeersongeval

  • Ga niet onnodig over de snelweg lopen.
  • Zorg dat vluchtstrook vrij blijft voor hulpdiensten.
  • Verlaat je auto bij een ongeval in een tunnel en ga door de dichtstbijzijnde nooduitgang/vluchtweg de tunnel uit.

Terreuraanslag

  • Is er een terroristische aanslag, breng dan je zelf in veiligheid en ga niet kijken op de plek des onheils.
  • Neem contact op met de politie indien je info over de daders hebt.

Instortingsgevaar

  • Neem nooit de lift.
  • Blijf laag bij de vloer, schuil onder een deurpost of zwaar meubilair.
  • Blijf daar stil zitten en bescherm je nek en hoofd met de armen.
  • Ben je onder puin bedekt, probeer dan geluid te maken bijvoorbeeld door op metalen leidingen te slaan, maar blijf stil liggen.
  • Wees spaarzaam met je krachten en schreeuw alleen indien je op geen andere manier geluid kunt maken.

ordeverstoring

  • Zoek nooit de plek van de ordeverstoring op.
  • Ga niet tegen de mensenstroom in lopen.
  • Volg de aanwijzingen van de autoriteiten op en blijf rustig.

Uitval nutsvoorzieningen zoals gas en elektra

  • Stem af op de calamiteitenzender via je batterijradio, als er sprake is van elektriciteitsuitval, en/of uitval van water, gas en telefoon.
  • Gebruik zo min mogelijk de telefoon om overbelasting van het net te voorkomen.
  • Als er nog wel elektriciteit is, raadpleeg dan crisis.nl

Overstroming

  • Als wordt verwacht dat het water je woning bereikt, dan elektriciteit en gas uitschakelen (hoofdkraan dicht).
  • Haal je persoonlijke noodpakket te voorschijn.
  • Lukt het niet de woning te verlaten, stem dan de batterijradio af op de regionale calamiteitenzender.

Hittegolf

  • Drink per dag minstens twee liter water, en blijf binnen tussen 12.00 en 16.00 uur.

Kernongeval

  • Ga naar binnen, sluit ramen en deuren en andere ventilatievormen, zoals muur- en toiletrooster, afzuigkap, luchtkokers.
  • Drink geen kraanwater of regenwater, en consumeer geen moeilijk schoon te maken etenswaren, en geen bladgroenten.
  • Raak geen mensen of dieren aan die buiten zijn geweest en houd de huisdieren binnen.

Gevaarlijke stoffen

  • Begeef je naar een goed af te sluiten vertrek, waar het niet tocht, liefst midden in het gebouw of de woning.
  • Ben je buitenshuis, loop dan dwars op de wind in met een doek voor mond en neus.

Belangrijke websites

Op gebied van veiligheid zijn er behalve politie, brandweer en crisis.nl een groot aantal sites met nuttige instructies en tips, zoals:
  • risicokaart.nl,
  • amberalertnederland.nl
  • halt.nl
  • mijnkindonline.nl
  • bewareofloverboys.nl
  • huiselijkgeweld.nl
  • politiekeurmerk.nl
  • slachtofferhulp.nl
  • veiligheid.nl
  • gifwijzer.nl
  • moed.nl
  • meldmisdaadanoniem.nl
  • stopkindermishandeling.nl
  • kinderbescherming.nl
  • rijksoverheid.nl
  • hartslagnu.nl
  • burgernet.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bent u voorbereid op een ramp?Bent u voorbereid op een ramp?Nederland is een relatief veilig land. Rampen, crises en oorlogen gebeuren nauwelijks. Toch kan het gebeuren dat de stro…
Wat te doen bij een ramp en met het noodpakketWat te doen bij een ramp en met het noodpakketVeel mensen hebben er vaag wel eens iets over gehoord, maar het merendeel van de Nederlandse bevolking weet niet wat het…
Wat is een noodpakket?Wat is een noodpakket?Burgers worden geadviseerd om een noodpakket in huis te hebben, die in geval van nood gebruikt kan worden om een bepaald…
Checklist voor noodzakelijk calamiteitenplan bij werkgeverChecklist voor noodzakelijk calamiteitenplan bij werkgeverHet is belangrijk dat iedere medewerker in een gebouw precies weet wat hem/haar te doen staat bij een bedeigende situati…
Wat te doen bij luchtalarm, zwaailicht of loeiende sireneWat te doen bij luchtalarm, zwaailicht of loeiende sireneElke eerste maandag van de maand, om precies 12.00 uur, wordt in het gehele land het luchtalarm getest. Maar weet u eige…
Bronnen en referenties
  • Veiligheidswijzer 2013-2014
  • Nederlandveilig.nl

Reageer op het artikel "Calamiteitenzender bij luchtalarm, brand of noodsituatie"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 18-12-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Rampspoed en noodsituaties
Schrijf mee!