InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Ruilen is bewust worden

Ruilen is bewust worden

Nooit hoef je na te denken over wat je zal geven in ruil voor een product in de winkel. Daar verlangt men gewoon geld. Je betaalt de vastgestelde prijs en de ruil is geregeld. Met ruilen is dat anders. Met ruilen moet je bewust nadenken over wat je waarvoor wenst te ruilen.

Wat heb je nodig?

Voordat er geld was, ruilde men. De boer die brood nodig had, ruilde aardappelen of vlees met de bakker. Ze bepaalden onderling wat de waarde was en beiden gingen tevreden en in hun behoefte voorzien naar huis. Uiteraard is dit maar een eenvoudig voorbeeld, maar daar kwam het in principe op neer. Men ruilde wat men kon missen voor datgene wat men nodig had. Om daarmee te kunnen voorzien in de primaire levensbehoeften. Tegenwoordig hoef je niet meer na te denken over hoe je kan voorzien in je primaire levensbehoeften. Vrijwel iedereen in de westerse maatschappij heeft, in meer of mindere mate, de middelen om daarin te voorzien. Er niet meer over na te hoeven denken maakt ook dat men zich er niet meer van bewust is. Wat heb je nu echt nodig?

Luxepositie

De meeste mensen verkeren in de gelukkige positie dat zij na het voorzien in de primaire levensbehoeften nog middelen over houden om extra dingen te doen. Een tweede auto, een derde computer in huis, alweer het vijfde abonnement voor een mobiele telefoon. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is! Zo kopen wij met ons allen veel. De producenten vinden dat geweldig, want daar leven zij van. Sommigen worden daar zelfs rijk van. En alles wat we kopen, geven we een plek in ons huis. We doen ermee waar het voor bedoeld is en denken daar verder niet meer bij na. Het is gewoon geworden.

Overbodig geworden

Waar we vaak ook niet meer bij nadenken, is dat spullen op een gegeven moment overbodig blijken te zijn geworden. Dan komen we in de schuur en zien daar ineens weer die stoel, die we een tijdje geleden van de woonkamer naar de schuur hebben “gedegradeerd”. Want we hebben een nieuwe gekocht, die toch net weer wat mooier is en beter zit. En nu staat die stoel in de schuur ruimte in beslag te nemen en stof te vangen. En netjes op zijn beurt te wachten om naar de milieustraat gebracht te worden. Wat dat doe je meestal met afgedankte spullen.

Wees bewust

Aan het aanschaffen van die nieuwe stoel en het afdanken van die oude stoel is een proces voorafgegaan. Het proces van bewust worden dat die stoel toch eigenlijk niet helemaal meer aan je wensen voldoet. Dat is dan ook min of meer het moment dat je gaat denken aan het vervangen van die stoel. Hier ligt het belangrijkste moment van bewustwording: hoe ga je deze stoel vervangen? Want een nieuwe kopen is het meest voor de hand liggend. Je hebt net weer die folders van de meubelgiganten ontvangen en daar stonden toch wel erg aantrekkelijke modelletjes bij. Of misschien toch maar eens op Marktplaats kijken, voor een leuk tweedehandsje.

Denk eens verder

De focus ligt vooral op wat er voor iets in de plaats moet komen. Dat je een stoel overhoudt, is echter ook realiteit. En stel dat die stoel nog goed genoeg is voor een tweede leven. Dat jij er geen waarde meer aan hecht, wil niet zeggen dat een ander dat ook niet doet. En iemand anders kan weer iets over hebben, waar jij waarde aan hecht, misschien zelfs wel die stoel waar je naar op zoek was. En zomaar heb je een reden om te ruilen!

Denk ook eens aan een ander

Er zijn nog genoeg mensen die zich niet zomaar een nieuwe stoel kunnen veroorloven. Er zijn ook genoeg mensen die dat wel kunnen, maar er geen behoefte aan hebben. Tussen al deze mensen zit vast wel iemand die heel blij zal zijn met de afgedankte stoel. En er nog jaren plezier van zal hebben. Er zijn zelfs mensen die het geweldig vinden om zo'n stoel, indien nodig, een opknapbeurt te geven. Denk daar eens aan op het moment dat je besluit een andere stoel te gaan kopen. Iemand anders blij maken met iets waar jij geen behoefte meer aan hebt, is erg bevredigend. Zo zijn er, vaak zonder dat er geld aan te pas is gekomen, meer mensen tevreden. Omdat ze datgene waar ze behoefte aan hebben op een prettige manier hebben verkregen.

Het is een kleine moeite...

Bewust nadenken over het vervangen van een stoel vergt wat meer inspanning dan wanneer je de winkel in loopt en zegt “Doe mij die maar”. Vraag jezelf eens af of het wel een nieuwe moet zijn. Denk na over hoe je aan een andere stoel gaat komen, die wel voldoet aan je wensen en eisen. Wees je ervan bewust dat de oude stoel ook nog waarde heeft, hoewel niet voor jou. En dat je een ander er blij mee kunt maken. En ga dan zoeken naar die stoel en iets of iemand die jouw oude stoel wel wil hebben.

…maar een groot plezier

Uiteindelijk kan het dan nog steeds zo zijn dat je een nieuwe koopt. Maar dan ben je wel bewust met het vervangingsproces bezig geweest. Dan kun je de oude stoel gebruiken om te ruilen voor iets waar je wel wat hebt, met iemand die graag die stoel wil hebben. En de extra inspanning die je hebt geleverd, betaalt zich terug met een gevoel van tevredenheid. Wellicht zelfs over het feit dat je jezelf en een ander geld hebt bespaard en het milieu wat minder hebt belast.

Lees verder

© 2013 - 2019 Ronaldh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ruilen is bewust worden"

Infoteur: Ronaldh
Gepubliceerd: 13-11-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!