InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Uitvaartverzekeringen: soorten, afsluiten en premie

Uitvaartverzekeringen: soorten, afsluiten en premie

Uitvaartverzekeringen: soorten, afsluiten en premie Niemand heeft het er graag over, maar het is toch belangrijk om de uitvaart goed te regelen, zodat deze passend bij de overledene kan verlopen en zodat de nabestaanden niet voor de kosten van de uitvaart opdraaien. Er zijn diverse soorten uitvaartverzekeringen die kunnen worden afgesloten, waarbij het grootste verschil bestaat tussen een natura en een kostenverzekering.

Soorten uitvaartverzekeringen

  • De natura verzekering betaalt voor u de begrafenis of crematie, de kistdragers en de rouwkaarten.
  • Dan is er ook nog de kostenverzekering. Hierbij wordt vooraf bij het afsluiten van de verzekering het uit te keren bedrag afgesproken en hiermee kan dan de begrafenis of de crematie worden betaald. Ook kan een uitvaartverzekering worden afgesloten met een combinatie van beide hiervoor genoemde mogelijkheden. Bij deze natura-kosten-verzekering zal de verzekeraar standaard geen diensten regelen, maar deze wel vergoeden.
  • Veel mensen kiezen ook voor een overlijdens-risico-verzekering. De premie hiervan is vaak veel lager en er kunnen behoorlijk grote bedragen worden verzekerd. Deze polis kent een vaste einddatum. Als het desbetreffende persoon na de einddatum overlijdt, dan vindt er overigens geen uitkering plaats.

Tips over afsluiten van een verzekering

Voordat u een uitvaartverzekering afsluit, doet u er goed aan om eerst de verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken omdat er heel wat verschillen zijn en elke verzekeraar kan weer een andere dekking en kosten hanteren.
  • Uitvaartkosten zijn fiscaal aftrekbaar, maar dit geldt echter alleen voor de verzekerde, de fiscale partner en kinderen van de overledene tot een leeftijd van 27 jaar.
  • Is er een overlijdens-risico-verzekering afgesloten, kijk dan naar wie de begunstigde is als de begunstigde zelf is overleden.
  • De kosten van een uitvaart worden ook elk jaar hoger, dus houd hier rekening mee. Controleer dit desnoods regelmatig of maak een afspraak met de verzekeraar om te bekijken of de polis nog wel toereikend is om alle kosten mee te kunnen dekken.
  • Speciale wensen van de overledene worden standaard niet vergoed, dus laat dit dan vooraf vastleggen in uw begrafenispolis. Bij speciale wensen kunt u denken aan uitvaartmuziek, het grafmonument, de bewaking van uw huis tijdens de uitvaart, de kosten van de grafrechten, een speciale urn of grafsteen, de gehele uitvaart vastgelegd op video en meer.
  • Bij sommige uitvaartverzekeringen is het mogelijk om uw kinderen mee te verzekeren. Dit kan een forse kostenbesparing opleveren.
  • De keuzevrijheid in de uitvaartverzorgers verschilt per uitvaartverzekering. Leg dit dus vooraf vast als u deze vrijheid wilt behouden.

Hoogte premie

De premie die wordt betaald voor de uitvaartverzekering, is afhankelijk van hoe oud de verzekerde is op het moment van afsluiten. Hoe jonger u instapt, des te lager de premie van de uitvaartverzekering zal uitpakken. Ongeveer 70 procent van de volwassenen betaalt premie voor een uitvaartverzekering. Nagenoeg niemand wil dat de nabestaanden voor de kosten zullen opdraaien. Sommige mensen kiezen er echter ook voor om hier zelf voor te gaan sparen, maar is dat rendabel? Soms wel en soms niet. De consumentenbond heeft hier onderzoek naar gedaan en zegt dat deze zaak genuanceerd ligt en dat het bijna onmogelijk is om te zeggen of men beter kan sparen voor een uitvaart of een uitvaartverzekering op basis van premiebetaling kan nemen.

Verschillen in polissen

De verschillende verzekeraars bieden ook polissen aan met veel onderlinge verschillen. De consumentenbond heeft 12 uitvaartverzekeringen vergeleken en vaak pakt bij een vroegtijdig overlijden een uitvaartverzekering voordelig uit, maar er zijn ook enkele polissen die juist voordelig uitpakken op de langere termijn. Yarden, Dela, de Facultatieve, Sint Barbara en Monuta halen rendementen die met een spaarrekening moeilijk of helemaal niet haalbaar zijn. Kinderen tot 18 jaar zijn automatisch meeverzekerd bij een uitvaartverzekering, maar vaak wel voor een beperkt bedrag op het gebied van de dekking. De kosten van een uitvaart zijn fiscaal aftrekbaar onder de noemer Buitengewone uitgaven.

Wat biedt Monuta

Bij Monuta kan gekozen worden voor een uitgebreide uitvaartverzekering. Monuta zal dan wanneer de tijd daar is, een pakket diensten leveren ongeacht de kosten. Ook kan er worden gekozen voor een uitvaartverzekering in geld. Na het overlijden wordt aan de nabestaanden een geldbedrag uitgekeerd. Monuta heeft ook een combinatiepakket, waarbij er premie wordt betaald voor een uitgebreide uitvaartverzekering en een uitvaartverzekering die geld uitkeert.
  • Een uitgebreide uitvaartverzekering is in principe voor velen een standaard uitvaart, want hierbij moet u denken aan het regelen van de uitvaart, een standaard uitvaartkist, het gebruik van de aula of kerk, het vervoer van de overledene, rouwkaarten, rouwauto en een volgauto, alle formaliteiten, dragers, condoleanceregister, nazorg en een vrij besteedbaar bedrag van 1213 Euro wat jaarlijks wordt aangepast aan de indexering.
  • Wat er eventueel nog extra moet worden betaald, zijn de grafrechten of crematoria rechten, koffie en broodjes, bloemen en een grafsteen. Denk hier dus goed over na, want het vrij te besteden bedrag is normaal gesproken ontoereikend. Om een goede indicatie te kunnen krijgen, kunt u op de site van Monuta de uitvaartkostenmeter en de grafkostenmeter raadplegen. Eventueel kunt u bij het combinatiepakket een extra geldbedrag verzekeren.
Gerelateerde artikelen
Uitvaartverzekering: uitvaart en begrafeniskosten verzekerenUitvaartverzekering: uitvaart en begrafeniskosten verzekerenOok al lijkt het misschien een beetje sinister om voor je dood al met de kosten van je begrafenis bezig te zijn, toch ka…
Uitvaartverzekering, kiezen voor geld of natura?Uitvaartverzekering, kiezen voor geld of natura?Er zijn twee soorten van uitvaartverzekeringen te onderscheiden, namelijk de natura-uitvaartverzekering en de uitvaartve…
Wat kost een crematie?Na het overlijden zijn er twee mogelijkheden, begraven of cremeren. De meeste mensen hebben wel een duidelijke voorkeur…
Wat is een uitvaartverzekering?De kosten voor een uitvaart of begrafenis stijgen elk jaar flink. Er is een mogelijkheid om jezelf, maar vooral je nabes…
De uitvaartverzekeringNaast het emotionele aspect van een overlijden, zijn er ook financiële gevolgen waar rekening mee gehouden moet worden.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Arieth, Pixabay
  • www.uitvaartverzekering-vergelijk.com
  • www.monuta.nl

Reageer op het artikel "Uitvaartverzekeringen: soorten, afsluiten en premie"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 10-05-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!