De campagne ‘stop de plofkip’ van Wakker Dier
Sinds 2008 voert de stichting Wakker Dier campagne ‘stop de plofkip’ om een einde te maken aan de verkoop van vlees van plofkippen. Supermarkten stunten met goedkope aanbieden van dit vlees ten koste van de kwaliteit en gezondheid van de kippen. Wat is een plofkip of een flopkip en wat doet stichting Wakker Dier om de consument bewust te maken?
Wat is een plofkip?
Een plofkip is een kip die zo snel mogelijk wordt vetgemest om verwerkt te worden in de vleesindustrie. Een plofkip weegt zes weken na de geboorte ruim 2 kilo. Het gaat dan in feite om een kuiken in een volwassen kippenlijf. Plofkippen hebben een beroerd leven. Ze hebben weinig ruimte (21 kippen per m2), komen nooit buiten, er wordt veel antibiotica gebruikt en soms zakken de dieren door hun eigen poten door hun zware gewicht.
Het woord ‘plofkip’
Het woord ‘plofkip’ is bedacht door stichting Wakker Dier. In 2012 werd het uitgeroepen tot woord van het jaar. Inmiddels wordt er ook gesproken over plofkipvrij, plofkipcampagne, plofkipmethode et cetera.
Stichting Wakker Dier
Stichting Wakker Dier bestaat sinds 1997. Wakker Dier ziet het als haar missie om ‘een samenleving te bewerkstelligen waarin alle dieren in de vee-industrie recht hebben op een dierwaardig leven met volop ruimte voor natuurlijk gedrag. Een leven waarin ook deze dieren met respect worden behandeld.’ Wakker Dier accepteert geen subsidies om onafhankelijk te blijven en is geheel afhankelijk van de giften van donateurs (ongeveer 30 duizend). In 2008 startte Wakker Dier met de plofkipcampagne.
De plofkipcampagne
De plofkipcampagne richt zich op de supermarkten. Supermarkten verkopen de meest kippen. Goedkope kipfilet is vaak in de reclame om de mensen/consumenten naar de winkel te lokken. Om de kipfilet zo goedkoop mogelijk te kunnen verkopen, zetten de supermarkten de boeren onder druk. De boeren proberen met zo min mogelijk voer een zo dik mogelijke kip in zo min mogelijk tijd te krijgen. Niet bepaald bevorderlijk voor het welzijn van de kippen. Wakker Dier wil niet dat supermarkten benadrukken dat ze de goedkoopste zijn (ten koste van het welzijn van vele dieren), maar dat ze kunnen zeggen ‘wij verkopen het beste vlees’. Via de supermarkten, reclamespotjes en de bijbehorende aandacht in de media bereikt Wakker Dier de consument die lang niet altijd weet wat een beroerd leven een plofkip heeft gehad en er vaak niet bij stilstaan dat ook in babyvoeding plofkip kan zitten. Een individuele consument betekent niet zoveel, maar een grote groep consumenten die zegt geen boodschappen meer te willen doen bij een bepaalde supermarkt kan behoorlijk wat druk uitoefenen. De plofkipcampagne heeft geen einddatum om te voorkomen dat de supermarkten rustig wachten tot de campagne voorbij is.
Resultaten van de plofkipcampagne
- Unilever gebruikt geen plofkip meer
- Supermarktketen Deen gaat als eerste supermarkt vanaf 2015 geen plofkip meer verkopen
- Supermarktketen Jumbo verkoopt geen plofkip meer
- Vanaf begin 2014 is in Nederland geen potje babyvoeding met plofkip meer te koop
- Johma en struik willen geen plofkip meer in hun producten
- Domino’s en New York pizza willen geen plofkip meer gebruiken
- Alle academische ziekenhuizen en 16 regionale ziekenhuizen willen geen plofkip meer in hun maaltijden
- KLM, KPMG en Akzo Nobel willen geen maaltijden meer met plofkip
Het budget van Wakker Dier
Het reclamebudget van Wakker Dier valt in het niet vergeleken met het gezamenlijke reclamebudget van Albert Heijn en Jumbo (de supermarkten waarop Wakker Dier zich vooral richt). 1,2 miljoen euro van Wakker Dier tegen 111 miljoen van deze twee supermarktketens. (Gratis) aandacht in de media is daarom heel belangrijk voor Wakker Dier.
Wakker Dier winnaar publieksprijs NRC Charity Award
In 2013 won Wakker Dier de publieksprijs van de NRC Charity Awards met de plofkipadvertentie. De prijs bestond uit vijf advertenties in de NRC ter waarde van bijna E300.000,-
Juridische claims
Wakker Dier waakt ervoor niet zomaar iets te roepen. De supermarkten hebben goede juristen in dienst. Een schadeclaim zou het einde kunnen betekenen van Wakker Dier. Het campagneteam bestaat daarom vooral uit biologen die allerlei wetenschappelijke publicaties lezen en ze bezoeken slachterijen en boeren om met eigen ogen te zien hoe het er in de praktijk aan toegaat.
Eerdere successen van Wakker Dier
- Legbatterijeieren liggen niet meer in het schap in de supermarkten
- Supermarkten verkopen geen blank kalfsvlees meer
- Stallen moeten beter beschermd worden tegen brand
De flopkip
Inmiddels is er de flopkip. Deze kippen hebben iets meer ruimte dan de plofkip. Er worden er 19 per m2 gehouden in plaats van 21 per m2. Dit is dus geen reden om nu te zeggen dat dit een bewuste keuze is of echt een beter leven. Vandaar de naam flopkip.