Warning: session_start(): open(/data/sites/web/interatenl/tmp/sess_edf7815046deee01a4cca2124dc3ea8b, O_RDWR) failed: File too large (27) in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/config.inc.php on line 17
Warning: session_start(): Failed to read session data: files (path: /data/sites/web/interatenl/tmp) in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/config.inc.php on line 17 Vertrouwen bij samenwerking: Vertrouwen en controle in samenwerkingsverbanden
Waar bedrijven of organisaties samenwerken om met gebundelde krachten een doel te bereiken, is een bepaalde beheersbaarheid van de samenwerking nodig. De beheersing van het samenwerkingsverband kan hierbij zowel contractueel als middels onderling vertrouwen plaatsvinden. Een combinatie van beide vormen is het meest waarschijnlijk. Dit artikel gaat in op hoe beide beheersingsvormen elkaar en het samenwerkingsverband beïnvloeden.
Beheersing van samenwerkingsverbanden
Hoewel strategische allianties, samenwerkingsverbanden die voor beide partijen essentieel zijn, steeds vaker gebruikt worden om tot een competitive advantage te komen, blijken een hoop van dergelijke strategische allianties uit te lopen op mislukkingen (Chua & Mahama, 2007). Van deze mislukkingen blijkt een significant gedeelte terug te voeren te zijn op gebreken of fouten in de mate van confidence in het samenwerkingsverband (Das & Teng, 1998). Confidence wordt hierbij gezien als de perceptie van een organisatie over de zekerheid dat een partner naar tevredenheid zal meewerken (Das & Teng, 1998). Als confidence op een dergelijke manier bezien wordt, kan het onderverdeeld worden in twee bronnen: vertrouwen en controle (Das & Teng, 1998).
Controle en vertrouwen in onderlinge samenwerking
Controle wordt, als onderdeel van confidence, gedefinieerd als een regulerend proces waardoor de onderdelen van een systeem voorspelbaarder worden door het vaststellen van normen om een gewenst doel of een gewenste staat te bereiken (Leifer & Mills, 1996). Controle kan vastgelegd worden in formele contracten en ten uitvoer gebracht worden in diverse controlerende mechanismen. Dergelijke controlerende mechanismen kunnen bijvoorbeeld informatie over prestaties aan partners verstrekken. Alleen controle is echter niet voldoende; men kan immers niet al het mogelijke opportunistische gedrag van alle partners vooraf voorzien, of vooraf alle mogelijke belangen van de deelnemende partners vooraf stroomlijnen (Vosselman et al., 2009). Naast de controle die dus voortkomt uit een contract, zullen er ook non-contractuele beslissingen gemaakt moeten worden (Vosselman et al., 2009). Dergelijke non-contractuele beslissingen vinden plaats in de relationele sfeer en berusten derhalve op vertrouwen (Vosselman et al., 2009). Een definitie van vertrouwen is in deze context complexer; vertrouwen wordt in de beschikbare literatuur op een diversiteit van manieren gedefinieerd. Verschoor (2011) geeft aan dat vertrouwen onmisbaar is voor bedrijven om een relatie met confidence aan te gaan.
Mislukken van samenwerking
De eerder genoemde hoge failure rate bij strategische samenwerkingsverbanden wordt voor een significant gedeelte verklaard door een onderling gebrek in vertrouwen (Zaheer & Venkatraman, 1995). Nicolaou et al. (2011) stellen dan ook dat vertrouwen een significante determinant is van de overleving en prestatie van een samenwerkingsverband tussen bedrijven.
Het doel van relationele en formele beheersingsvormen
Controle en vertrouwen kunnen ook gezien worden verschillende beheersvormen, welke beiden hetzelfde doel (confidence) behelzen. In een dergelijke context kan gesteld worden dat controle de formele beheersingsvormen betreft en vertrouwen de relationele beheersingsvormen behelst. Een dergelijke onderverdeling tussen formele en relationele beheersingsvormen wordt ook door Vlaar et al. (2006) gebruikt. Vlaar et al. (2006) stellen verder dat relationele beheersingsvormen hierbij betrekking hebben op percepties en formele beheersingsvormen juist op acties.
Strategische allianties tussen organisatiesEen strategische alliantie is een samenwerkingsverband waarbij voor beide organisaties een strategisch voordeel te behalen valt; h…
Succesvol samenwerken tussen organisatiesEr wordt met regelmaat gesproken over een 'netwerkmaatschappij', samenwerken is namelijk steeds belangrijker in de samenleving. De…
Het humanitair oorlogsrecht (HOR)Al sinds mensenheugenis wordt getracht de wreedheden van oorlog te beperken door er spelregels aan te verbinden. Zo was het in de…
Bureaucratie: nicht ärgern, nur wundern…Het is een woord dat meteen een nare associatie oproept; bureaucratie. Het is een ergernis voor velen; formulieren invullen, contr…
Bronnen en referenties
Chua, W. F. Mahama, H. (2007) “The effect of network ties on accounting controls in a supply alliance: Field study evidence” Contemporary Accounting Research, 24, 1, pp. 47-86
Nicolaou, A.I. Sedatole, K.L. Lankton, N.K. (2011) “Integrated Information Systems and Alliance Partner Trust” Contemporary Accounting Research, 28, 3, pp. 1018-1045
Das, T. Teng, B. (1998) “Between Trust and Control: Developing Confidence in Partner Cooperation in Alliances” Academy of Management Review, 23, 3, pp. 491-512
Das, T. Teng, B. (2002) “The dynamics of alliance conditions in the alliance development process” Journal of Management Studies, 39, 5, pp. 725-746
Leifer, R. Mills, P. (1996) "An Information Processing Approach for Deciding Upon Control Strategies and Reducing Control Loss in Emerging Organizations" Journal of Management, 22, 1, pp. 113-137
Zaheer, A. McEvily, W. Perrone, V. (1998) “ Does trust matter? Exploring the effects of inter-organizational and interpersonal trust on performance” Organization Science, 9, pp. 141-159
Zaheer, A. Venkatraman, N. (1995) “Relational governance as an inter-organizational strategy: An empirical test of the role of trust in economic exchange” Strategic Management Journal, 16, 5, pp. 373-392
Verschoor, C. C. (2011) “Measuring Trust in Business” Strategic Finance, pp. 14-69
Vlaar, P. W. L. Bosch, van den F. A. J. Volberda, H. W. (2006) “Vertrouwen, formalisering en prestaties in inter-organisatorische relaties” MAB, pp. 17-25
Vosselman, E. Verstegen, B. Olink, H. Martin, H. (2009) “Contractual, relational and operational responses to control problems in interfirm transactional relationships: an integrated framework” Conceptual paper