InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Blijf na je dood voor altijd en eeuwig in herinnering
mijn kijk op

Blijf na je dood voor altijd en eeuwig in herinnering

Blijf na je dood voor altijd en eeuwig in herinnering Dat we na onze dood uiteindelijk voorgoed vergeten worden is een huiveringwekkend vooruitzicht. Je stond immers altijd gereed voor je naasten, je hebt hard gewerkt en prestaties verricht, lef getoond, liefde gegeven. Daarvoor heb je tijdens je leven respect, aandacht, erkenning en waardering gekregen. Maar als uiteindelijk ook je achterkleinkinderen door ouderdom zijn overleden, wie weet dan nog wie jij was en wat je voor de wereld hebt betekend?

Het spook van de vergetelheid

Zonder aandacht, waardering en erkenning is het leven ondragelijk, dus gelukkig maar dat we af en toe bewonderd en gecomplimenteerd worden. Door de onderwijzeres omdat we goed ons best doen op school, door onze manager op de zaak, omdat we in ons werk kwaliteit leveren en klantgericht bezig zijn. Omdat we een plichtsgetrouwe ouder voor onze kinderen zijn. Omdat we gewonnen hebben met klaverjassen of met voetballen. Kortom omdat de klanten, patiënten, cliënten, ouders, kinderen, clubgenoten, buren ons kunnen accepteren en af en toe een schouderklopje geven.

100 jaar na onze dood

Maar als vele jaren na onze dood onze (achter)kleinkinderen tenslotte ook zijn overleden, blijven er alleen nog wat fotoís van ons over voor de achterachterkleinkinderen. Die dan kunnen zien hoe hun voorouders eruit zagen, omdat hopelijk je naam staat bij die foto in het (digitale)fotoalbum. Dan is het definitief over en zijn we niet meer dan slechts een naam in een stamboom en een afbeelding in een boek of op een USB-stick.

voor eeuwig onsterfelijk

Geen prettig idee dat we ooit zo anoniem de vergetelheid in zullen gaan. Dan hebben veel grootheden uit het verleden meer geluk gehad, want menigeen van de volgende beroemdheden zal de komende 1000 jaar nog wel besproken, bekeken of beluisterd worden.

Helden uit de geschiedenis

Belangrijke personen uit de geschiedenis worden in leerboeken beschreven. Ongeacht of het verzetshelden, oud-politici of adellijke personen zijn,komen ze voor in de geschiedenisboeken. Zoals Jan van Schaffelaar, Nelson Mandela, verzetsheldin Hannie Schaft, President Abraham Lincoln, Minister president Willem Drees. En ook aan Koningin Juliana of Beatrix zal nog wel een tijdje aandacht worden besteed.

Componisten en beeldend kunstenaars

Als populair kunstenaar kun je ook lang in herinnering blijven. Zelfs als je schilderijen uiteindelijk toch verteerd zijn, zullen er digitale afbeeldingen blijven van de meesterwerken van Rembrandt, Vermeer en Breitner. Maar ook de foto's van Ed van der Elsken en Sem Presser zullen niet snel in vergetelheid raken.

De komende duizenden jaren zal de mensheid ongetwijfeld blijven genieten van componisten als J.S. Bach, W.A. Mozart, L. van Beethoven, F. Schubert, of moderner: George Gershwin, Burt Bacharach, Lloyd Webber en Cole Porter, enz. Maar de uitvoerende artiesten, als Ella Fitzgerald, Glenn Miller, Beatles, etc. zullen nog wel een tijdje digitaal gearchiveerd blijven.

Meesters van de techniek

Belangrijke uitvinders, ontwerpers, architecten en industriëlen kunnen nog lang op bewondering rekenen, waaronder
  • uitvinder van de gloeilamp T. A. Edison,
  • bedenker van de bliksemafleider Benjamin Franklin,
  • industrieel A. Philips,
  • Autofabrikant Henry Ford,
  • architect H.P. Berlage.

Cabaratiers

De smaak van humor kan sneller veranderen. Hoewel Willy Walden en Piet Muyselaar bij het oudere publiek nog steeds worden gewaardeerd met hun creatie van de "dames" Snip & Snap, moet worden gevreesd dat ze het geen 100 jaar meer volhouden. Evengoed hebben ze dan een behoorlijke tijd na hun dood voortgeleefd en bovendien zullen ze wel in de historische kanalen worden opgeslagen. Toon Hermans, Freek de jonge en Jasperina de jong zullen waarschijnlijk een dito lot beschoren zijn.

De onderwijzer van de basisschool

De eenvoudigste manier om lang bij veel personen in de herinnering te blijven is om onderwijzeres te worden. Want de meester of juffrouw van je school vergeet je immers je hele leven niet meer.

Tips voor iedereen om langer door te leven

Wat kun je zelf bedenken om enige tijd na je dood voort te leven, als je daar tenminste behoefte aan hebt:

  • Zorg dat je op sportief gebied wat presteert zodat je een keertje wordt genoemd in de regionale pers. Zoín krantenartikel met foto, waarop je met medaille of beker te zien bent, zal nog wel een tijdje in een plakboek bewaard blijven, digitaal worden opgeslagen en aan het nageslacht worden doorgegeven.
  • Als plaatselijk vooraanstaand lid van een politieke (gemeente)partij kun je ook aan de weg timmeren en zonder al te veel moeite de pers halen.
  • Je kunt voorzitter van een vereniging worden en voor wat ophef en opwinding zorgen.
  • Misschien heb je schilderstalent en maak je mooie kunstwerken die je duidelijk ondertekent. Altijd leuk voor een nazaat in het jaar 2350 om iets van zín voorouders aan de muur te hebben hangen. Wie weet hoeveel geld het dan waard is.

Kortom meer mogelijkheden dan je denkt, want er valt nog veel meer te bedenken om nog een tijdje na je dood onder de aandacht te blijven.

Als je ooit definitief vergeten bent

Ook als vergeten bent heb je tijdens je leven toch heel wat teweeg gebracht in deze wereld. Zoals die keer dat je iemand op straat iets vroeg, waardoor die persoon 3 minuten later de weg overstak dan haar bedoeling was. Had zij namelijk zonder jouw vraag op tijd de weg overgestoken, was zij beslist onder die auto gekomen. En trouwens, liever een sociaal mens dat vergeten is, dan een slechterik die in herinnering blijft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gedicht over carnaval - Toon HermansBij het fenomeen 'carnaval' denkt men al snel aan een hossende, dronken menigte. Maar heeft dit feest ook wel eens ieman…
Toon Hermans, kleinkunst met een grote K!Toon Hermans, kleinkunst met een grote K!Toon Hermans een groot kunstenaar die met weinig woorden, soms alleen mimiek, en een nietszeggend onderwerp de mensen de…
Cabaretier: Toon HermansToon Hermans wordt meestal in één adem genoemd met Wim Sonneveld en Wim Kan. Zij waren 'De Grote Drie' van het Nederland…
Mathieu HermansDe Brabantse wielrenner Mathieu Hermans was eind jaren tachtig één van de beste sprinters ter wereld.
Toon Hermans' biografie, discografie en bekende uitsprakenToon Hermans werd in Nederland bekend om zijn one-manshows en schreef meerdere gedichtenbundels en liedjes. Zijn clownes…

Reageer op het artikel "Blijf na je dood voor altijd en eeuwig in herinnering"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 06-02-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Competitie
Schrijf mee!