Verkopen via Marktplaats: de nadelen

Verkopen via Marktplaats: de nadelen Wie zijn zolder heeft opgeruimd of zijn opgespaarde miskopen kwijt wil, vindt tegenwoordig al snel zijn weg naar Marktplaats om deze spullen weer te koop aan te bieden. Verkopen op deze manier heeft echter niet alleen voordelen, maar ook een aantal nadelen en regelmatig komen er de nodige ergernissen bij kijken. De een zal zich hier meer aan storen dan de ander, maar het is hoe dan ook goed om je hiervan bewust te zijn en zo te beslissen of je alsnog wil proberen te verkopen via Marktplaats.

Verkoopsites

Marktplaats is waarschijnlijk de grootste en bekendste verkoopsite in Nederland. De nadelen die we hier noemen kunnen echter over elke soortgelijke verkoopsite gaan waarop particulieren hun spullen te koop aan kunnen bieden. Dit heeft vooral te maken met de vrijblijvendheid van dit soort websites. Wie een bod doet op Marktplaats zit eigenlijk nergens aan vast, in tegenstelling tot een site als Ebay waar je bod bindend is en je bij het winnen van de veiling dan ook verplicht bent het artikel af te nemen. Dat brengt ons dan meteen bij het eerste nadeel van verkopen via sites als Marktplaats.

Biedingen zijn vrijblijvend

Wat voor kopers misschien een voordeel kan zijn is voor de verkoper zeker een nadeel. Als je een bod krijgt op je artikel weet je eigenlijk nog steeds helemaal niks. De bieder kan zijn bod op elk moment weer intrekken, maar ook zolang het bod er gewoon nog staat is de bieder tot niks verplicht. Als je een bod krijgt betekent dat dus eigenlijk niet meer dan dat de bieder op het moment van bieden waarschijnlijk interesse had om je product voor dat bedrag over te nemen. Die interesse kan al weer voorbij zijn op het moment dat jij zijn bod ziet. Omdat potentiële kopers weten dat ze nergens aan vast zitten wordt er vaak makkelijk geboden, soms op meerdere dezelfde artikelen geboden of op artikelen waarover men eigenlijk niet eens echt serieus is... men doet gewoon een bod en ziet het verder wel.

Kopers die niet betalen

Soms heb je geluk en heeft je bieder nog steeds interesse op het moment dat je reageert. Als je het dan ook nog eens kan worden met elkaar over de prijs is het tijd voor de volgende stap. Soms wil de koper het product bij je op komen halen, maar het komt ook vaak voor dat het artikel opgestuurd moet worden naar de koper. In dat geval is het gebruikelijk, en wel zo veilig, wanneer de koper eerst geld over maakt naar de verkoper. De verkoper geeft per mail het totaalbedrag inclusief verzendkosten en zijn bankgegevens door en dan begint het wachten. In een gunstig geval maakt de koper het bedrag dezelfde dag of een dag later naar je over en heb je het binnen 2 à 3 dagen op je rekening staan. Helaas komt het tegendeel ook regelmatig voor. Je wacht een paar dagen, maar er wordt geen geld bijgeschreven. Je artikel staat inmiddels waarschijnlijk als 'gereserveerd' en je hebt misschien zelfs al wel geïnteresseerden teleur moeten stellen omdat je het artikel al verkocht denkt te hebben. Na een aantal dagen stuur je maar eens een mailtje naar de koper om te vragen waar de betaling blijft. Soms eindigt het hier. Je hoort gewoon helemaal niks meer terug van je koper en na een poosje zal je tot de conclusie komen dat je het artikel toch niet verkocht hebt. Soms krijg je een mailtje terug van de koper met excuses en de mededeling dat het geld nu onderweg is of eraan komt. In dat geval is er nog hoop voor je verkoop, maar juich niet te vroeg; het is zeker niet ongebruikelijk dat er na deze toezegging nog steeds geen geld komt. In dat geval kan je opnieuw naar je koper mailen, maar vaak hoor je dan alsnog helemaal niks meer. Soms komen er opnieuw beloftes over een betaling en soms komt het zelfs voor dat de koper nu alsnog doodleuk laat weten het artikel niet meer te willen hebben. En al die tijd heb jij er je tijd en energie in gestoken, en uiteindelijk kan je weer van voren af aan beginnen. Je kan het je misschien niet voorstellen, maar dit komt vaker voor dan je denkt. Het kan zijn dat je bovenstaand verhaal meermaals meemaakt voor je je artikel daadwerkelijk verkocht hebt!

Kopers die niet op komen dagen

Misschien wil je artikelen verkopen die je niet kunt verzenden. De koper zal dan het artikel bij jou thuis op moeten komen halen. Dat is op zich al iets waar je goed over na moet denken. Je moet je adres afgeven aan een vreemde en je hebt geen idee wat voor mensen je op die manier bij je binnen haalt. Eenvoudige artikelen kun je nog wel aan de deur afhandelen, maar voor een groot of duur artikel als bijvoorbeeld een bankstel of een fotocamera zul je je koper toch echt in je huis moeten laten.
Maar ook wanneer je dat geen probleem vindt is het niet gezegd dat deze verkoop makkelijk gaat verlopen. Eén van de dingen waar je bij afhalen rekening mee moet houden zijn kopers die gewoon niet komen. Je maakt dan een afspraak met iemand en zorgt dat je op die tijd thuis bent en alles klaar hebt staan. Je wacht en je wacht, maar zelfs twee uur later zit je nog voor niks te wachten, je koper is niet op komen dagen. De koper die langs zou komen is meestal in het geheel niet meer te bereiken of komt met een slappe smoes aan. Wanneer je toch al thuis zou zijn is dit al vervelend, maar wanneer je speciaal voor iemand thuis bent gebleven is het natuurlijk helemaal balen.

Kopers die ter plaatse de afspraak willen veranderen

Als je bijvoorbeeld een paard of een auto verkoopt is het helemaal niet ongebruikelijk dat iemand eerst wil komen kijken en daarna pas met je over de prijs wil praten. In dat geval heb je het ook meestal over een 'kijker' in plaats van een 'koper'. De geïnteresseerde zal immers pas na het kijken beslissen of hij koper wil worden. Maar er zijn genoeg artikelen te bedenken waarbij iemand via internet al laat weten het product van je over te willen nemen, en het gewoon op wil komen halen. In dat geval heb je het meestal over een 'koper' of een 'ophaler' of 'afhaler'. Je gaat met zo iemand vooraf per telefoon of mail in gesprek over de prijs en maakt een afspraak wanneer deze persoon het op komt halen.

Laten we er van uitgaan dat je geluk hebt en je koper keurig op tijd voor de deur staat. Je pakt het artikel waar deze koper voor komt, laat het zien en gaat ervan uit dat je nu je geld zult krijgen. In plaats daarvan begint de koper het artikel af te kraken. Het is toch niet zo geschikt, ziet er niet meer zo mooi uit en ga zo maar door. Vervolgens zal de koper je waarschijnlijk een lager bedrag noemen dan jullie afgesproken hadden en zeggen dat hij het voor dat bedrag wel mee wil nemen. Heel vervelend, want jullie hadden immers al een afspraak gemaakt over de prijs! Sommigen zijn nog brutaler en proberen je te overdonderen. Als jullie bijvoorbeeld 100 euro hebben afgesproken halen ze 90 euro uit hun zak en zeggen iets als 'Oh ja, ik heb maar 90 euro bij me, maar dat is ook wel goed toch?' en willen je gelijktijdig het geld in de hand drukken. Ze hopen dat je zo overdonderd bent of je artikel zo graag kwijt wilt dat je hiermee akkoord zult gaan. Best slim van ze, want zij staan daar nu al, en jij hebt de keuze tussen 10 euro minder en wél je artikel verkocht of nee zeggen en weer van voren af aan kunnen beginnen. Erg netjes is deze manier natuurlijk niet en het is dan ook slim als je van tevoren bedenkt hoe je hiermee om wil gaan als men dit bij jou gaat proberen!

Pakjes die niet aankomen

Wanneer je artikel naar de koper verzonden moet worden moeten daar natuurlijk verzendkosten voor betaald worden. Sommige kleine artikelen passen door de brievenbus en de verzendkosten zijn dan een stuk lager dan wanneer je artikelen in een pakketje verzonden moeten worden. Dat verzenden per brievenbus heeft wel een nadeel, je kan je pakje niet meer volgen nadat je het op de post hebt gedaan. Een pakketje is wat dat betreft veiliger omdat je bijna altijd een code krijgt waarmee je kan kijken waar je pakketje zich bevindt. Hier botsen de belangen van koper en verkoper wel een beetje, de verkoper zal graag willen kunnen zien dat het pakketje goed aankomt, terwijl de koper uiteraard de verzendkosten zo laag mogelijk wil houden. Omdat je bij een brievenbuspakje niets meer kan volgen kan je ook niks doen wanneer de koper zegt het pakketje niet ontvangen te hebben. Je kan niet bewijzen dat je het wél verzonden hebt, en je kan ook niet nagaan of de koper misschien liegt. Dit kan een heleboel gezeur geven waar niemand op zit te wachten. Je kan het risico hierop verkleinen door vooraf duidelijk te maken dat je wel per envelop wil verzenden, maar dat het risico in dat geval wel bij de koper ligt indien het pakketje onverhoopt kwijt raakt.

Geeft het dan alleen maar ellende?

Als je deze opsomming leest dan lijkt het wel alsof verkopen op deze manier altijd ellende geeft. Dat is natuurlijk niet zo! Er zijn gelukkig ook eerlijke mensen die wel op een nette manier hun afspraken na komen. In die gevallen heb je gewoon een leuke verkoop waarbij jij blij kan zijn met je verdiende geld en de koper met zijn nieuwe aanwinst. Helaas komt het vaak genoeg voor dat er dingen gebeuren zoals die hierboven genoemd staan en het is gewoon slim om daar vooraf over na te denken. Het lijkt ook zo te zijn dat sommige mensen zulke situaties meer aantrekken dan anderen. Het is in ieder geval belangrijk om duidelijke afspraken te maken met een eventuele koper. Wanneer je zelf onduidelijk bent of erg makkelijk overkomt is het risico groter dat je koper ook makkelijk omgaat met jullie afspraken. Duidelijk zijn dus en je eigen grenzen bewaken en dan kan je hopelijk toch met veel plezier je verkopen doen!
© 2013 - 2024 Wien, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Huis verkopen op lijfrente: kenmerken, voordelen & nadelenHuis verkopen op lijfrente: kenmerken, voordelen & nadelenVoor wie zijn huis wil verkopen en er toch nog in wil blijven wonen, is de verkoop op lijfrente een interessante optie.…
Verschil huurkoop en koop op afbetalingWat is het verschil tussen “koop op afbetaling” en “huurkoop”? Aan welke verplichtingen moeten koper en verkoper zich ho…
De koopovereenkomstDe koopovereenkomstEen koopovereenkomst is een overeenkomst waarbij de verkoper een product/dienst moet leveren aan de koper en waarbij de…

Boete - Plaatselijke verordeningen - APV 2020Boete - Plaatselijke verordeningen - APV 2020Plaatselijke verordeningen (APV) en eventuele boetes of sancties die gemeenten bij overtreding op kunnen leggen in 2020.…
Bijgeloof en minder bekende voorbeeldenBijgeloof en minder bekende voorbeeldenWie aan bijgeloof denkt zal meteen een voorbeeld paraat hebben van niet onder een trap door lopen omdat dit onheil zal b…
Wien (17 artikelen)
Gepubliceerd: 27-05-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.