InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Beatrix en Willem-Alexander samen op munt

Beatrix en Willem-Alexander samen op munt

Beatrix en Willem-Alexander samen op munt Koningin Beatrix staat samen met kroonprins Willem-Alexander op een munt. Op de kopzijde staan beide profielen: zowel die van Beatrix die tot 30 april 2013 koningin van Nederland is als die van Willem-Alexander die vanaf die datum Koning van Nederland is. In mei 2014 komt er nòg een munt uit. Dit keer is het Koning Willem-Alexander die samen met zijn moeder, nu prines Beatrix, op de munt staat.

Troonswisseling

De munt is geslagen ter ere van de troonswisseling op 30 april 2013 door de Koninklijke Nederlandse Munt (KNM). Het is een speciale twee-euromunt, waarop zowel het gezicht van koningin Beatrix als het profiel van de nieuwe koning Willem-Alexander is afgebeeld. Het is een zogenaamde dubbele kop. Op 6 februari 2013 sloeg staatssecretaris Frans Weekers van Financiën de eerste exemplaren in het historisch Muntgebouw in Utrecht.

Betaalmiddel

Het portret van Beatrix staat op de voorgrond, omdat zij ten tijde van het slaan van de munt koningin is. Onder de portretten staat de datum 28 januari 2013. Dat is de dag waarop koningin Beatrix aankondigde dat zij afstand ging doen van de troon. De munt is een wettig betaalmiddel en is in een oplage van twintig miljoen geslagen.

Juliana

De Koninklijke Nederlandse Munt gaf bij de troonswisseling van koningin Juliana en Beatrix in 1980 ook een munt met dubbele kop uit. De dubbele koppen verschijnen als collectors item en als overbrugging naar de munt met de kop van de nieuwe vorst. De nieuwe munt met Willem-Alexander komt begin 2014. De Nederlandse munt heeft op nagenoeg alle munten een portret van de regerende vorst of vorstin, sinds het begin van het Koninkrijk.

Rechts

Volgens de traditie kijkt Willem-Alexander naar rechts. Beatrix kijkt op de munten naar links. Dat was zo op de gulden en is zo op de euro. De munt is speciaal ontworpen ter ere van de troonswisseling in 2013.

BU

De munt is twee euro waard en is ook in BU-kwaliteit, Brilliant Uncirculated, aan te schaffen bij de KNM. Dan kost de twee-euromunt tien euro. Van de munt in BU-kwaliteit zijn er 25.000 geslagen. De munt in een mapje samen met een minimagazine is bij de KNM te koop voor € 9,95.

Specificaties:

  • Metaal: Bi-Colour
  • Gewicht: 8,50 g
  • Diameter: 25,75 mm
  • Rand: Kartel
  • Randschrift: * GOD * ZIJ * MET * ONS
  • Kwaliteit: Brilliant Uncirculated
  • Nominale waarde: 2 euro
  • Ontwerper: P. Goutzemisis, modelleur KNM

Koninklijke Nederlandse Munt

De Koninklijke Nederlandse Munt (KNM) is de officiële producent van het Nederlandse muntgeld. Als sinds 1567 wordt het Nederlandse muntgeld in de Munt in Utrecht geslagen. De KNM is daarmee één van de oudste bedrijven in Nederland. We betalen in het dagelijkse betalingsverkeer nog altijd met muntgeld. De KNM slaat in opdracht van de Nederlandse Staat de munten. De KNM maakt circulatiegeld, maar richt zich ook op de verzamelaarsmarkt met munten, penningen en muntgerelateerde producten. Van de dubbele kop is voor verzamelaars een oplage van uitzonderlijke kwaliteit gemaakt.

Muntexpert

De KNM is muntexpert. Het bedrijf heeft eeuwenlange ervaring in het ontwerpen en produceren van munten en penningen en heeft topontwerpers in dienst. De Munt produceerde de Nederlandse guldens en stapte met de omzwaai naar de euro over op de vervaardiging van euromunten. Van 1999 tot 2002 sloeg de Munt 2,8 miljard euromunten. De europroductie is veel groter dan de guldenproductie ooit was, ongeveer zes keer zo groot.

Vijf Zekerheden

De KNM heeft een standaard hoog te houden en uit dat in het publiceren van de Vijf Zekerheden:
  1. Autoriteit;
  2. kwaliteit;
  3. authenticiteit;
  4. garantie;
  5. service.

  1. Autoriteit: alleen de KNM mag de Nederlandse munten slaan. Dat gold voorheen voor de dukaten en florijnen, dat was zo in de tijd van de gulden, en dat geldt voor de huidige euro’s;
  2. Kwaliteit: de KNM heeft een traditie van vakmanschap;
  3. Authenticiteit: bij de KNM wordt er bij de munten een Certificaat van Echtheid als bewijs geleverd;
  4. Garantie: bij de KNM zijn verzamelaars verzekerd van vervolguitgiften;
  5. Service: KNM heeft service hoog in het vaandel staan.

De afdeling Klantenservice is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.30 uur via 0900 - 566 30 30 (lokaal tarief). Vragen via de mail kunnen gesteld worden aan klantenservice@knm.nl. KNM belooft snel antwoord.

Koning en Prinses

Mei 2014 wordt er een andere twee-euromunt geslagen, een waar Koning Willem-Alexander op staat afgebeeld samen met zijn moeder en voorganger Beatrix. De munt lijkt op de twee euromunt die in 2013 werd uitgegeven, maar is net even anders. Nu is het Willem-Alexander die als Koning op de voorgrond staat en is Beatrix op de achtergrond te zien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koning – Koningspaar doet kennismakingstourKoning – Koningspaar doet kennismakingstourDe koning en koningin maakten na de inhuldiging van de koning in hun nieuwe hoedanigheid kennis met hun land en het Nede…
Troonwisselingsvlag voor Beatrix en Willem-AlexanderTroonwisselingsvlag voor Beatrix en Willem-AlexanderMet de troonopvolging door Prins Willem-Alexander, de Prins van Oranje, in het vooruitzicht ontwikkelde de Dockumer Vlag…
Boomfeestdag - Koningsboom en Koningslinde voor de KoningBoomfeestdag - Koningsboom en Koningslinde voor de KoningNederland heeft tientallen Koningsbomen of Koninginnebomen. Ze worden gekoesterd en dragen vaak een hekje of hebben een…
Koning Willem-Alexander waterproject – Mitspe Ramon IsraëlKoning Willem-Alexander waterproject – Mitspe Ramon IsraëlZ.K.H. Koning Willem-Alexander houdt zich al jaren bezig met het watermanagement om de problematiek rond waterbeheer in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • Refdag.nl
  • Knm.nl
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Beatrix en Willem-Alexander samen op munt"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 04-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Beatrix
Schrijf mee!