InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Sint Clemenskerk in Nes op Ameland - Brand en nasleep

Sint Clemenskerk in Nes op Ameland - Brand en nasleep

Sint Clemenskerk in Nes op Ameland - Brand en nasleep Op 5 februari 2013 brandt de monumentale Sint Clemenskerk in Nes op Ameland af. De kerk kan als verloren worden beschouwd. We volgen de ontwikkelingen na de brand: eerst van uur tot uur, dan van dag tot dag en daarna de belangrijke gebeurtenissen ten aanzien van de kerk en de wederopbouw. De brand heeft een lange nasleep. Anderhalf jaar na de brand staan de muren nog met stutten en wordt er nog niet gebouwd. Twee en een half jaar na de brand wordt de herbouw gestart en in november 2017 wordt de herbouwde kerk gewijd door de bisschop.
Foto Liesbeth Kiewiet - 5.53 uur / Bron: Liesbeth KiewiedFoto Liesbeth Kiewiet - 5.53 uur / Bron: Liesbeth Kiewied

Brand in de Sint Clemenskerk in Nes op Ameland en de nasleep

Wat niemand hoopt en door velen wordt gevreesd gebeurt op 5 februari 2013. Het monumentale kerkgebouw aan de Kardinaal de Jongweg in Nes op Ameland gaat in vlammen op.

Dinsdag 5 februari 2013

5:00 uur

Voor vijven start een vuur in de Sint Clemenskerk in Nes. Rond vijf uur ziet buurtbewoner Jaap Oud de kerk in brand staan. Hij belt meteen 112. Buurtbewoner Rudolf Teuben wordt om die tijd gewekt door het knetteren. Hij is ziet om 5:10 uur de vlammen al uit het dak van het schip slaan en controleert of er ook iemand in de pastorie aanwezig is. Dat blijkt niet het geval: Koster Theo Kiewiet zit in het buitenland. Om half zes staat het dak van de Rooms Katholieke kerk in vuur en vlam en stort het torentje met klok voor het altaar in de kerk. De brandweer is dan aanwezig, maar er is geen blussen aan. Op de foto’s die iets over vijf uur van de uitslaande brand zijn gemaakt, lijkt het dat het vuur aan de westkant is ontstaan. In een paar minuten tijd staat het hele dak in lichterlaaie en in een half uur tijd is het helemaal weggebrand.

11:00 uur

Om 11.00 uur voert de gemeente met politie een inspectie uit. Ze constateren dat er geen gevaar voor de volksgezondheid is geweest. De gemeente besluit na overleg met monumentenzorg tot stutten van de muren die nog staan. Er is instortingsgevaar en met wil de muren behouden om als basis voor een nieuw op te bouwen kerk te kunnen dienen. De gemeente laat beveiliging komen en in de middag worden er hekken om het terrein geplaatst. De beveiliging wordt ingesteld vanwege:
  • het veilig stellen van sporen;
  • het gevaar van instorting;
  • het tegenhouden van souvenirjagers.

Woensdag 6 februari 2013

Er is een politieonderzoek naar de oorzaak van de brand. De technische recherche zoekt met een speurhond naar sporen. Het onderzoek brengt de oorzaak nog niet aan het licht maar kan wel enkele mogelijke oorzaken uitsluiten en zet het onderzoek voort. De brand is niet ontstaan door:
  • blikseminslag;
  • kortsluiting;
  • brandstichting.
Verzekeringsexperts komen, samen met een deskundige van monumentenzorg en de econoom van het bisdom, naar de kerk kijken. Ze noemen de schade aan de kerk “aanzienlijk”.

Donderdag 7 februari 2013

Het Cuypersgenootschap schrijft een brief naar burgemeester en wethouders van Ameland en naar de raadsleden. Het genootschap, dat zich inzet voor architectuur uit de 19e en 20e eeuw en architectuur van na de Tweede Oorlog, pleit voor herbouw van het monument. “Hoewel er door de brand veel verdwenen is van het gebouw zijn er nog voldoende monumentale resten behouden om een herstel van het monument te rechtvaardigen.” Er wordt een banknummer voor het herstelfonds Clemenskerk bekendgemaakt.

Herstelfonds

De wederopbouw van de kerk zal waarschijnlijk drie miljoen euro gaan kosten en de verzekering zal niet alle kosten dekken.
Voor de wederopbouw van de kerk is een Herstelfonds in het leven geroepen.
Herstel Sint Clemenskerk, Rabobanknummer 1018 457 58.
IBAN NL 07 RABO 01018 457 58

Vicevoorzitter parochie Foppe Kiewiet en Bisschop Gerard de Korte / Bron: Persbureau AmelandVicevoorzitter parochie Foppe Kiewiet en Bisschop Gerard de Korte / Bron: Persbureau Ameland

Vrijdag 8 februari 2013

Bisschop Gerard de Korte van bisdom Groningen-Leeuwarden komt naar Ameland om met eigen ogen de restanten van de kerk te aanschouwen. Hij spreekt met het parochiebestuur. Een beveiliger meldt dat er twee boeken in de puinhopen zijn gevonden en dat een daarvan een bundel kerstliederen is. Op het eerste blad is “Stille Nacht” te lezen. Ook is de haan van de Clemenskerktoren gevonden. Het bladgoud is er afgebrand, maar de koperen haan is er nog.

Zaterdag 9 februari 2013

Enkele parochieleden bereiden de dienst van 10 februari voor. De aula wordt ingericht voor 140 mensen en er wordt een altaar en orgel neergezet. Uit binnen- en buitenland komen steunbetuigingen binnen bij de pastuur, het parochiebestuur en de burgemeester.

Zondag 10 februari 2013

In de aula van Nes houden de parochianen een eucharistieviering. Ongeveer honderdvijftig mensen bezoeken de dienst waaronder burgemeester Albert de Hoop en zijn vrouw. Tijdens de dienst wordt een brief van Bisschop Gerard de Korte voorgelezen die de parochianen bemoediging biedt. Er wordt aangekondigd dat de kerk goed verzekerd is en dat herbouw van het monument de eerste optie is.

Maandag 11 februari 2013

Het terrein wordt vrijgegeven, de zaal van ontmoetingscentrum De Toel mag ook weer gebruikt worden. De bewaking verlaat het gebied.

Oktober 2014

De restanten van de kerk staan nog altijd met stutten tegen de muren. Er zijn wel bouwplannen maar er is nog geen bouwactiviteit te zien. In november 2013 besluit het parochiebestuur dat er op 1 mei 2014 wordt begonnen met de herbouw maar dat blijkt geen haalbare kaart. De start van de werkzaamheden wordt uitgesteld tot najaar 2015. Aanvankelijk denkt het parochiebestuur dat de Pinksterviering van 2015 wel in de nieuwe kerk plaats kan vinden, maar die planning wordt bij lange na niet gehaald.

Oktober 2015
Eind oktober 2015 is de herbouw van start gegaan. De parochie wil in juli 2016 kerken in de eigen kerk, ook al zal de kerk dan nog niet helemaal klaar zijn. De nieuw ontworpen muurschilderingen kunnen pas worden aangebracht als het stucwerk is uitgehard. Ook deze planning wordt niet helemaal gehaald. De eerste dienst vindt in december 2016 plaats.

November 2016

In november 2016 draait de kerk weer mee in de Kunstmaand Ameland. In de zijbeuken zijn exposities en de kerk zelf is te bezichtigen. De Mariakapel, het glas-in-lood en de muur- en plafondschilderingen zijn te bewonderen.

December 2016

Op 18 december 2016 wordt de kerk feestelijk in gebruik genomen en vindt de eerste eucharistieviering tussen de frisse muurschilderingen door de parochinane plaats.

November 2017

Op 25 november 2017 vindt er een plechtige wijding van de kerk plaats door de nieuwe bisschop van bisdom Groningen-Leeuwarden Ron van den Hout. Gerard de Korte, die betrokken was na de brand, is sinds mei 2016 bisschop van Den Bosch.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De kleding van Sinterklaas: de mantel, de mijter en de stafDe kleding van Sinterklaas: de mantel, de mijter en de stafWaarom draagt Sinterklaas eigenlijk een mantel en een mijter en loopt hij met een staf? Dat vragen veel kinderen zich va…
Sint-Maarten: Het begin van de winterSint-Maarten: Het begin van de winterOp 11 november, de dag dat Martinus of Maarten van Tours, ofwel Sint-Martinus, werd begraven, wordt het Sint-Maartensfee…
Geschiedenis van Sinterklaas van geboorte tot sterfteGeschiedenis van Sinterklaas van geboorte tot sterfteNiemand weet of Sint-Nicolaas echt heeft bestaan of niet, maar dat doet aan zijn rol als heilige niets af. In de 8ste ee…
Kinderliedjes: Sint MaartenKinderliedjes: Sint MaartenIeder jaar op 11 november wordt in sommige streken van Nederland, maar ook in Vlaanderen en Noord-Frankrijk het Sint Maa…
Nes – Dorp op Ameland met de CuyperskerkNes – Dorp op Ameland met de CuyperskerkAmeland heeft vier dorpen en een buurtschap. De dorpen zijn Hollum, Ballum, Nes en Buren en het buurtschap heet Kooiplaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Liesbeth Kiewied
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Sint Clemenskerk in Nes op Ameland - Brand en nasleep"

Reactie

Wim Wijninga, 26-02-2013 21:24 #1
Ik ben al ca 35 jaar amelandganger en kwam regelmatig in de kerk, bijzonder jammer wat er is gebeurd. Ik was erg nieuwsgierig wat de oorzaak van de brand is geweest. Ik heb het nog nergens kunnen lezen. Bij voorbaat dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 27-02-2013
Beste Wim Wijninga,
De oorzaak is nog niet achterhaald en met vemoedt dat men de oorzaak ook nooit te weten komt.

Groet,
Sjaan fan Ameland

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 30-11-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Kerken
Reacties: 1
Schrijf mee!