InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Senioren: kleding en modetips

Senioren: kleding en modetips

Als senior kleedt u zich waarschijnlijk anders dan wanneer u nog een tiener was. Helaas bestaat er over kleding en schoenen voor senioren en ouderen het idee dat het saai en inspiratieloos is. In dit artikel leest u tips over mode en kleding voor senioren en in welke winkels u seniorenkleding kunt kopen.

Wat wilt u uitstralen?

Kleding en andere mode zoals schoenen zijn uitermate geschikt om ‘iets’ mee uit te stralen. Met kleding kunt u een bepaalde sfeer uitstralen, bijvoorbeeld klasse, succes, romantiek, casual, sober, vrolijkheid, enzovoorts. Door te kiezen voor bepaalde kleding of schoenen kunt u dus bijvoorbeeld ook een verjongende uitstraling hebben. Vraag uzelf dus goed af wat u wilt uitstralen en pas uw kleding en schoenen daarop af. Draag wel altijd kleding waarin u zich prettig voelt en die bij uw persoonlijkheid past. Wanneer u kleding gaat dragen waarin u zich niet prettig voelt, zal dit uw uitstraling niet ten goede komen.

Afraders voor senioren

Wat veel voorkomt is dat ouderen kleding gaan dragen waarmee het eigen figuur wordt verhuld, vaak vanuit onzekerheid of gemakzucht. Hierdoor is de kleding fantasieloos en vaak te groot. Wat ook geen aanrader is wanneer u de kleding uit uw jeugd gaat dragen. Hoe leuk deze in veel gevallen ook was, probeer de mode van nu enigszins te volgen. Omdat de mode telkens elementen van vroeger herbruikt, zijn er vaak wel bepaalde vormen van vroegere mode actueel.

Waar kopen kleding en mode voor senioren?

In bijna alle dorpen en steden zijn wel winkels te vinden die zich gespecialiseerd hebben in mode voor senioren. Vaak nemen de verkopers goed de tijd voor u en zullen ze u goed willen adviseren. Tegenwoordig zijn er ook op internet steeds meer websites die zich speciaal richten op mode en kleding voor senioren. Het voordeel aan het kopen via internet is dat de prijzen hier vaak aanzienlijk lager liggen. U kunt dus flink besparen op uw aankopen. Het nadeel aan kopen via internet is dat u niet de kleding of schoenen kunt passen voordat u ze koopt. Overigens is het altijd wel mogelijk om de kleding thuis te laten bezorgen, ze op uw gemak te passen en indien gewenst gewoon terug te sturen en uw geld terug te krijgen. Bij de levering zijn de voorwaarden van retournering meestal aangegeven. Houd er wel rekening mee dat u bij sommige webwinkels de kosten voor de retourzending moet betalen. Deze kosten bedragen meestal enkele euro's. Een groeiend aantal webwinkels rekent echter geen verzendkosten en geen retourkosten.

Koop kleding in de uitverkoop

Kleding en schoenen zijn helaas meestal vrij prijzig. Het is daarom raadzaam om kleding, schoenen en andere mode accessoires te kopen tijdens de uitverkoop. Tijdens de uitverkoop worden deze artikelen verkocht met korting. De reden hiervan is dat de schappen leeg moeten zijn voor de nieuwe collectie. In Nederland mag er het gehele jaar door uitverkoop plaatsvinden, maar de meeste winkelketens beperken de uitverkoop tot een winteruitverkoop en een zomeruitverkoop. De winteruitverkoop vindt ongeveer plaats tijdens de maanden december en januari, de zomeruitverkoop tijdens de maanden juni en juli. In België zijn de data voor de uitverkoop (koopjes of solden) wettelijk vastgelegd. De zomersolden vinden plaats van 1 tot en met 31 juli en de wintersolden van 3 tot en met 31 januari.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Senioren: kleding en modetips"

Infoteur: Advies-eb
Gepubliceerd: 23-01-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Senioren
Schrijf mee!