InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Een verjaardagsfeest met gebak en drank thuis organiseren

Een verjaardagsfeest met gebak en drank thuis organiseren

Een verjaardagsfeest met gebak en drank thuis organiseren Verjaardagsfeesten zijn eigenlijk niet moeilijk op te zetten, maar er is wel een goede organisatie voor nodig. Zeker als de groep gasten boven de tien ligt, moet er immers nogal wat voor in huis gehaald worden om iedereen iets lekkers voor te kunnen zetten. Sommigen houden alleen feestjes met veel drank en weinig hapjes, maar dat is meestal vragen om moeilijkheden. Er komt echt wel wat meer bij kijken om het feest gezellig te houden en te laten slagen, zodat u er naderhand ook een goed gevoel aan overhoudt. Tenslotte is het alleen maar vervelend als de gasten door een tekort aan maagvulling al snel boven hun theewater raken. Daar is niemand blij mee.

Uitnodigingen voor een verjaardagsfeest thuis

Normaal gesproken hoeven er voor een verjaardag geen schriftelijke uitnodigingen verstuurd te worden, of het moet al een verjaardag voor een kroonjaar zijn, zoals voor iemand die vijftig wordt. Voor een normale verjaardag kunt u ook gewoon een bel rondje houden en iedereen via de telefoon uitnodigen. Doe dat wel twee of drie weken van tevoren, anders loopt u de kans dat een aantal mensen op de geplande datum al een andere afspraak hebben staan.

Goed nadenken voordat u begint te organiseren

Bepaal van tevoren hoe gastvrij u wilt zijn en hoeveel mensen u in uw huis kunt uitnodigen. Nodig de mensen uit die u graag mag en waar u regelmatig contact mee hebt. Meestal gaat het om familie en vrienden. Maak er geen jongerenfeestje van, maar ook geen bejaardenfuif.

Gevarieerd uitnodigen

Nodig jong en oud uit, zodat de gesprekken gevarieerd blijven. Ouderen spreken onderling vaak over ziektes, problemen, kinderen en kleinkinderen, terwijl jongeren het meestal hebben over geld, baan, huis, hypotheek en kinderen. Met een gemengde groep kunnen de gesprekken vaak heel geanimeerd verlopen en uiteenlopende onderwerpen hebben.

Welk budget wilt u aan het verjaardagsfeest spenderen?

Een verjaardagsfeest komt elk jaar terug en hoeft dan ook niet zo groot aangepakt te worden als een feest voor een kroonjaar of een huwelijksjubileum. Houd het dus binnen de perken. Als u eenmaal weet, hoeveel gasten er zullen komen, kunt u ook bepalen wat u aan het feest uit wilt geven.

Liever minder gasten dan te weinig traktaties

Hebt u maar een klein budget, dan kunt u ook niet al te veel gasten uitnodigen. Tenslotte moeten de gasten ook "gastvrij" ontvangen worden. Ze moeten het gevoel hebben dat ze van harte welkom zijn. Dat lukt niet als u hen alleen op koffie trakteert en voor de rest dankbaar hun cadeautjes aanvaardt. Dan zullen die gasten de volgende keer vaak een uitvlucht hebben als u hen opnieuw uitnodigt.

De inrichting

Veel jongeren huren statafels om het feestje een modern uiterlijk te geven. Dat hoeft echter helemaal niet en maakt het feest alleen duurder dan nodig is. Jongere bezoekers die niet de hele avond op een stoel willen zitten zoeken elkaar vaak op en staan gezellig met een glas in de hand samen ergens te kletsen. Zitplaatsen zijn echter wel nodig, omdat er altijd jonge of oudere gasten zijn niet lang kunnen staan en die graag willen zitten. Doe schemerlampen aan en zet theelichtjes en kaarsen in houders op tafels. Dat geeft een gezellige sfeer. Groot licht ontnuchtert vaak en is minder intiem.

Drank en gebak voor de gasten

Wilt u het gezellig houden, begin dan altijd met koffie, thee, frisdrank en gebak. Dit is niet ouderwets, maar zorgt er voor dat uw gasten niet snel boven hun theewater komen en uw feestje verstoren door somber gedrag, ruzie of een enorme spraakwaterval waar niemand meer een speld tussen krijgt. Mensen kunnen immers heel verschillend reageren op alcoholische dranken.

Het nut van koffie en gebak vooraf

De koffie en het gebak zorgen voor een stevige onderlaag, waardoor iedereen naderhand ook langer nuchter (en gezellig) blijft. Zet een paar met vershoudfolie afgedekte plaatjes met kaasblokjes of stukjes worst klaar om tussen de drankjes door te serveren. Deze dienen hetzelfde doel. Ook toastjes of kleine saucijzenbroodjes en andere snacks zijn daar heel geschikt voor.

De drank voor een verjaardagsfeest

Zorg voor voldoende drank, maar pas op voor overdaad. Neem ook niet teveel sterke drank in huis, maar liever wat rode en witte wijn en drankjes die een niet al te hoog alcoholpercentage hebben. Als u weet dat een van uw gasten slecht tegen drank kan, schenk diens glas dan niet meteen weer vol als het leeg is, maar neem daar de tijd voor en zorg dat deze gast tevens regelmatig een vet hapje geserveerd krijgt. Haal geen tap in huis, waar elke gast zijn of haar bier uit kan tappen, want dan ontstaan er sneller alcoholproblemen met alle gevolgen van dien.

Het organiseren van de muziek

Bij een gezellig feestje is muziek alleen in het begin belangrijk. De ervaring leert dat een stel leuke gasten elkaar goed bezighoudt en vanaf een aantal van rond de twintig gasten hoort u midden op de avond de muziek niet eens meer, omdat de gasten geanimeerd met elkaar bezig zijn. Kies muziek uit die door jong en oud op prijs gesteld wordt en die goed als achtergrondgeluid kan dienen. Zet de installatie niet te hard, want als mensen moeten schreeuwen om elkaar te kunnen verstaan, zijn leuke gesprekken niet meer mogelijk.

Contact met elkaar

Op verjaardagsfeesten worden contacten onderhouden. U als gastvrouw of gastheer hebt het dan te druk om hele gesprekken met de gasten te houden, maar uw hele familie en kennissenkring leert elkaar steeds beter kennen en waarderen. Na verloop van tijd wordt het een homogene groep, die steeds beter in elkaar zit en elkaar vanzelf vermaakt. Zo hier en daar wordt de groep soms uitgebreid met nieuwe vrienden, maar er vallen zo hier en daar immers ook mensen weg.

De kosten van een verjaardagsfeest

De kosten voor een verjaardagsfeest hoeven niet de pan uit te rijzen. Kunt u zelf bakken, doe dat dan ook. Het is leuk om eigen gebak op tafel te zetten en het is een stuk goedkoper dan bij de bakker. Maak het gebak de dag voor het feest klaar. Zo is het nog vers en kunt u de overschotten van het gebak na het feest gesneden en goed verpakt in de diepvries doen. Kunt u niet bakken, dan is er in de koeling van Aldi en Lidl tegenwoordig goed gebak te vinden.

Wat lekkers op tafel om te snoepen

Zet wat bonbons of chocolaatjes op tafel. Ook daar hoeft u niet de duurste soort voor uit te kiezen. Drankjes hoeven eveneens niet van de duurste soort te zijn. Goede wijn is tegenwoordig vaak bij de supermarkt te vinden. Merlot is vaak wat zachter en wordt vaker goed beoordeeld dan gewone rode wijn. Zorg voor voldoende alcoholvrije dranken zoals vruchtensap, jus d’orange, cola en dergelijke, zodat ook gasten die nog moeten autorijden, iets lekkers om te drinken hebben

Een geslaagd verjaardagsfeest

Als er goed gezorgd wordt voor eten en drinken is een verjaardagsfeest meestal al voor de helft geslaagd. De rest doen de gasten zelf. Iedereen doet immers meestal zijn best om gezellig te zijn. Wie dat niet doet en uw feest verstoort door dronken te worden of ruzie te zoeken, is uw uitnodiging niet waard en moet de volgende keer niet meer uitgenodigd worden.
Gerelateerde artikelen
Een feest, receptie of diner organiserenEen feest, receptie of diner organiserenGa je (voor het eerst) een groot diner, feest of receptie organiseren? Als je meer dan 25 of 30 gasten hebt, is het gemi…
Party thuis organiseren, hoe pak je dat aan?Party thuis organiseren, hoe pak je dat aan?Thuis een party organiseren is weer helemaal in. Misschien waren we het moe om massaal te hossen in een discotheek, die…
Hoe organiseer ik een verrassingsfeest?Die ene speciale persoon is jarig, je dochter is net afgestudeerd, je ouders worden samen 100 jaar oud, ... Er zijn zove…
Aandachtspunten bij het organiseren van een feestavondHet organiseren van een feestavond is voor vele een belangrijke aangelegenheid. Dit artikel gaat in op de belangrijkste…
Hoe regel je een examenfeest?Hoe regel je een examenfeest?Allereerst gefeliciteerd, je houdt immers geen examenfeestje als je niet geslaagd bent. Maar wat komt er nu allemaal kij…

Reageer op het artikel "Een verjaardagsfeest met gebak en drank thuis organiseren"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 02-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!