InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Verplicht zonnepanelen bij nieuwbouw

Verplicht zonnepanelen bij nieuwbouw

Verplicht zonnepanelen bij nieuwbouw Conform Europese afspraken moet ieder Europees land in 2020 reeds 14% van alle energie halen uit duurzame energie. Landen zoals Duitsland zijn een zeer goed voorbeeld, aangezien zij reeds uitgebreid grootschalig hebben geïnvesteerd in windmolenparken en zonnepanelen. Nederland daarentegen loopt behoorlijk achter, omdat stimuleringspakketten zijn uitgebleven. Wat kan daaraan worden gedaan?

Verplicht zonnepanelen

Kostprijsontwikkeling van panelen

Ondanks het feit dat het land achterloopt in de doelstellingen is er door de burger toch aanzienlijk geïnvesteerd in zonnepanelen, omdat de energieprijs blijft stijgen. Door de toenemende vraag maar ook door het groeiende aanbod voornamelijk uit China zijn de prijzen met de jaren behoorlijk gedaald. Inmiddels zijn de prijzen tot op een zesvoud lager ten opzichte van een paar jaar terug. Oftewel tegen een relatief klein bedrag heeft de burger reeds een dak vol met zonnepanelen. Daarmee kan in een deel of de gehele energiebehoefte worden voorzien. Gemiddeld gezien kan een standaard gezin met een investering van niet meer dan 8000 euro reeds compleet aan de eigen energiebehoefte voldoen.

Fractie van de bouwkosten

De aanleg van een nieuwbouw woning loopt uiteen qua kosten. Toch kan er een concreet kostenplaatje aan de bouw van een woning worden verbonden. Woningprijzen kunnen zeer uiteenlopen, waarnaast eveneens de locatie invloed heeft op de prijs. Stel je voor dat een standaard woning of rijtjeswoning mogelijk een twee onder één kap 150.000 euro kost. De aanleg van de woning inclusief alle benodigde zonnepanelen zou dan niet meer dan 158.000 euro moeten kosten. In dit geval zou dat slechts 5,3% van de bouwkosten zijn. Aangezien de bouwbedrijven vaak grootschalige aanleg tegen gereduceerd tarief kunnen realiseren valt te verwachten dat het zelfs tegen minder hoge kosten toegepast kan worden. Eén en ander is daarbij afhankelijk van de mate van isolatie en het formaat van de woning.

Woningvraag blijft groeien

Ondanks de dalende of stijgende woningprijzen zal de vraag naar woningbouw slechts toenemen, omdat de algehele demografische samenstelling nog groeit. Daarnaast is er sprake van vernieuwing van verouderde woningbouw. Oftewel woningbouw zal altijd een continu proces zijn. Van die wetenschap kan dan ook handig worden gebruikt om duurzame energie-opwekkers te stimuleren door daartoe het beleid op aan te passen.

Overheidsbeleid en zonnepanelen verplicht stellen

Per jaar worden er veel gebouwen gemaakt. Bedrijven moeten worden gevestigd en burgers moeten plaats hebben om te wonen. Omdat de aanschaf van panelen tegenwoordig relatief een beperkte investering is, is het verplicht stellen van zonnepanelen bij nieuwbouwprojecten een logische stap. Door verplichtende wetgeving aangaande duurzame energie-opwekkers te maken kan iedereen in het land van duurzame energie profiteren. Het concreet wijzigen van het overheidsbeleid kan voor bedrijven, instellingen en burgers via deze weg veel kosten besparen. Daarnaast kan door te profiteren van de relatief lage aanschafkosten handig aan de Europese doelstellingen worden voldaan.

Collectieve aanvraag zonnepanelen

Naast het feit dat aannemers en bouwcombinaties op grote schaal collectief de panelen kunnen aanschaffen hebben burgers zelf ook die mogelijkheid. Steeds vaker ontstaan er initiatieven om het grootschalig aan te schaffen door massa import vanuit China. Daarmee worden de aanschaf- en aanlegkosten gedrukt, waardoor het meer aantrekkelijk wordt voor bedrijven en burgers. De tijd is nu rijp dat zowel de overheid, ondernemingen en burgers in zonnepanelen investeren, omdat er met de tijd zoveel profijt uit kan worden gehaald. Bespaar op de energierekening door zonnepanelen aan te schaffen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ankiewolff, Pixabay
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/duurzame-energie/meer-duurzame-energie-in-de-toekomst

Reageer op het artikel "Verplicht zonnepanelen bij nieuwbouw"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 12-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Energiekostenbesparing
Schrijf mee!