InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Het bekendste spookhuis van Nederland

Het bekendste spookhuis van Nederland

Het stond in Sas van Gent aan de Poeldijk 43, het beroemdste spookhuis van Nederland. Helaas werd dit huis in 2011 gesloopt op verzoek van de omwonenden. Jammer, want dit spookhuis is jaren lang het bekendste spookhuis van Nederland geweest. Het huis werd gebouwd in 1905 en gesloopt in 2011. Het is nog geen 25 jaar bewoond geweest.

Bouw spookhuis

Het spookhuis werd gebouwd in 1905 in opdracht van de directeur van de glasfabriek. Directeur Saint Gobain wilde een groot herenhuis laten bouwen door architect Jozef August Jacobs. Hij trok in 1905 in het herenhuis, samen met zijn moeder, zijn vrouw en hun vijf kinderen. Het huis is omringt door een schitterende tuin, compleet met vijver en bruggetje. De tuin was geïnspireerd op de tuin van de Franse schilder Claude Monet in het Franse Giverny. De schilder was een goede vriend van de familie en verbleef zomers vaak in het huis aan de Poeldijk in Sas van Gent. In 1927 vertrekt het gezin weer en verhuizen ze naar Gent. Hierna wordt de woning nog kortstondig bewoond door Ir. Adriaan Hendrik Lambertus de Bel. Deze ingenieur was vrijgezel en vond het huis veel te groot, vandaar dat hij al weer snel verhuisde naar een kleiner pand. Dit is de laatste bewoner van het pand geweest. De laatste eigenaar van het pand was Luc Christiaen van IPCA Autobekledingen uit Assenede.

De spoken van Sas van Gent

Tijdens de eerste Wereldoorlog was Nederland neutraal. De grens tussen Nederland en België werd afgebakend met een hoog hek en prikkeldraad. Deze grens liep ook vlak langs het herenhuis. Een Duitser die wilde deserteren probeerde ongezien de grens over te komen. Hij werd net buiten het herenhuis dood aan het prikkeldraad gevonden. Volgens verhalen zou hij één van de spoken van het spookhuis van Sas van Gent zijn geweest. In 1944 ontplofte op de weg vlak voor het spookhuis een tank met hierin vier Canadese militairen. Ze zijn hierbij alle vier om het leven gekomen. Ook hun zielen zouden nog steeds ronddolen.

De eerste spookverhalen

Kort nadat Dhr. De Bel de woning verliet werd er al gesproken over vreemde verschijnselen rondom het spookhuis, maar pas vanaf 1996 kwamen de spookverhalen echt op gang. Mensen spraken over gezichten voor de ramen of schaduwen van mensen op de muren. Men hoorde er voetstappen en het dichtslaan van niet aanwezige deuren. Telefoons zouden er geen bereik hebben of plotseling beginnen te rinkelen, de tijd staat er stil want horloges stoppen met lopen zodra men het spookhuis binnen gaat.

De sloop

Op vrijdag 18 maart 2011 ging het pand uiteindelijk tegen de vlakte. De achter-achterkleindochter van Jozef August Jacobs heeft nog geprobeerd de sloop tegen te gaan. Deze dame was de kleindochter van Gabrielle Jacobs, die op haar beurt weer de kleindochter was van Jozef August Jacobs. Maar zij stond niet alleen, ook ondernemer en entertainer Johan Vlemmix heeft geprobeerd om het pand te kopen. Helaas kon hij niet snel genoeg, voldoende geld vrijmaken om tot koop over te gaan.

Redenen van de sloop

De omwonenden waren het zat. Het pand werd vrijwel iedere nacht bezocht door mensen van allerlei pluimage, variërende van spokenjagers en zwarte heksen die er seances hielden, tot opgeschoten jongeren die er dronken rondliepen, muziek draaiden en er vuurwerk afstaken. Via een rechtszaak werd de eigenaar gedwongen om de overlast te stoppen. Dhr. Christiaen heeft geprobeerd met prikkeldraad en hekwerken bezoekers tegen te houden, maar het mocht niet baten. Uiteindelijk zagen ze sloop als enige oplossing.

Voor degene die nog niet genoeg hebben van de spoken van Sas van Gent, in de oude glasfabriek aan de Westkade 20 spookt het volgens de spokenjagers ook en in het televisieprogramma 'Mission Unfindable' zagen we Katja Schuurman schrikken van een identiteit in de spookmolen van Sas van Gent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Films over geestenGeesten zijn al sinds de oudheid vaak het onderwerp van verhalen en mythen. Met de komst van de film is dit niet verande…
Halloween spelletjesWat zijn jouw plannen voor Halloween? Welke spelletjes zal je dit jaar met je kinderen spelen? Wij gingen op zoek naar d…
Kermis Düsseldorf, de grootste kermis van EuropaKermis Düsseldorf, de grootste kermis van EuropaDe kermis in Düsseldorf staat bekend als een van de grootste kermissen van Europa. Er staan zo'n 450 attractie, waarvan…
Verjaardagstraktaties voor kinderenTegenwoordig komen ouders, vooral in de onderbouw van de basisschool, met de meest mooie traktaties voor hun kinderen op…
Studeren in Gent: Een kot of studentenwoning hurenStuderen in Gent: Een kot of studentenwoning hurenGent is een van de bekendste studentensteden in Belgie. Jaarlijks starten duizenden studenten er met een studie aan de h…
Bronnen en referenties
  • http://www.hullabaloo.be/spookhuis-sas-van-gent
  • http://www.redhetspookhuis.nl/geschiedenis

Reageer op het artikel "Het bekendste spookhuis van Nederland"

Reacties

André de Hooge, 29-07-2019 14:08 #2
Zeer interessant artikel! Dergelijke "verschijningen" hou ik zeker voor mogelijk, daar ik zelf erg in bepaalde dingen geloof! Mensen uit het verleden welke op een nare manieren zijn overleden (en op relatief jonge leeftijd), waarvan de ziel GEEN rust vindt en ronddolen tot ze op de één of andere manier GENOEGDOENING hebben gevonden.

Dit spookhuis had zeker moeten worden bewaard, zodat nog veel meer mensen verschijningen konden waarnemen, al was het maar om dergelijk ongeloof bij anderen weg te nemen!

Angelique, 05-01-2016 00:40 #1
Ik vind het vreselijk hoe de manier van werken is gegaan voor dit geweldige spookhuis
Dit spookhuis stond al zo lang daar en blijkbaar was het niet genoeg om haar historie te eren in plaats van te zeiken over mensen die alleen maar nieuwsgierig waren naar wat er in het spookhuis van sas van Gent rondwaarde
Echt schandalig gewoon! Zo'n prachtig gebouw ten onder te zien gaan respect voor alle mensen die hebben geprobeerd om het gebouw in leven te houden

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 28-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Geschiedenis Zeeuws-Vlaanderen
Reacties: 2
Schrijf mee!