InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Geld is meer dan een ruilmiddel

Geld is meer dan een ruilmiddel

Geld is meer dan een ruilmiddel Feitelijk zou geld slechts een ruilmiddel moeten zijn en daar is het enig moment ook voor in het leven geroepen. Echter… de mens is inventief, zet graag de wereld naar eigen hand, is belust op macht, aanzien en noem maar op. Allemaal zaken waar geld voor “ingezet” kan worden. De maatschappij heeft zichzelf zo gevormd en de vraag is of er nog een weg terug is, als deze er al zou moeten zijn. De vele betekenissen van geld.

Geld

Van Dale zegt er het volgende over: “algemeen ruilmiddel van metaal of papier, dan wel giraal” en dat wil zeggen dat we het officieel nog steeds als ruilmiddel zien. Een ruilmiddel wat verder gaat dan goederen uitruilen één op één. Immers, geld kan je overal mee ruilen en is dus niet toegespitst op één persoon waar je zaken mee wilt doen. Alles vertegenwoordigt een waarde in geld.
Maar sec het ruilmiddel is het al lang niet meer, want geld is veel meer. Geld is emotie, geld is macht, geld is zelfs een belemmering etc. etc.

Tekort

Het grootste gedeelte van de mensheid heeft er een tekort aan. De een zo nu en dan, de ander chronisch en weer iemand anders heeft het eigenlijk nooit. Die laatste groep noemen we “overleven” en hoewel we dat veelal associëren met de derde wereld, is er ook elders in de wereld nog bittere armoede en kan een tekort levens kosten. Waarbij de een dit ziet als misdaad, er is immers genoeg in de wereld, maar de ander het ziet als een onderdeel van de natuur. Onder het motto “zwakke dieren overleven ook niet.”

Armoede zoals we dat in Nederland kennen is niet levensbedreigend, maar alle extra’s die we in de westerse wereld als vanzelfsprekend zijn gaan zien, zit er niet altijd in bij de echte minima. Dat dit er in het verleden voor het grootste gedeelte van de mensheid niet was, is niet meer relevant. De wereld biedt het nu en dan heb jij of je kinderen er recht op, althans zo wordt het uitgelegd.

Overvloed

Daarnaast heb je de mensen die een overvloed hebben en behalve de weldoeners die er iets goeds mee doen om zaken structureel op poten te zetten, is het grootste gedeelte gewoon graag rijk. Immers rijkdom is macht, aanzien, opent deuren etc. Maar eigenlijk is het een vreemd fenomeen, als je van iets veel hebt dan heb je aanzien. Alleen is dit niet zo, want het geldt eigenlijk alleen maar als het om geld gaat. Want geld opent deuren, biedt je veiligheid, je kunt er nagenoeg alles mee kopen en het is macht.

Niet zelden zie je dat een bepaalde groep het als eigenwaarde ziet. Niet dat het zo uitgelegd wordt, maar dat speciale huis, die speciale auto, die dure horloges en vakanties… als je reëel bekijkt waarom je dat nu hebt of wilt hebben, zal een deel zeker onder het motto “aanzien” vallen. Veel mensen kijken op tegen mensen met veel geld en met name als daar in uiterlijke zin kostbare zaken tegenover staan. Het gevoel dat er mensen tegen je op kijken, geeft de man of vrouw met overvloed vaak een machtig gevoel. Feitelijk haal je daarmee je eigenwaarde uit de verkeerde dingen, maar er worden geen vragen gesteld vanwege de grote hoeveelheid geld. Het spreekt voor zich dat dit niet voor iedereen geldt en dus er staat tegenover dat geld lang niet altijd verkeerd is. Je kunt ook tegen iemand opkijken, vanwege de manier waarop hij of zij geld verzameld is. Denk hierbij aan iets heldhaftigs, zakelijk of creatief een brein etc.

Wanneer is genoeg ook genoeg?

Wat een bijkomend effect van veel geld hebben is, is dat een grote groep dan ook steeds meer wil hebben. Niet zozeer vanuit het gegeven dat men de passie volgt en dit toevallig (of minder toevallig) veel geld oplevert, maar omdat geld vergaren verslavend is. Van Dale zegt hierover: “niet in staat los te komen van de genoemde gewoonte.” Bij een verslaving ben je niet eigen baas over je zijn, de verslaving maakt dat je dingen doet die niet vanuit jezelf komen, als zijnde bewuste handelingen. Het idee dat geld dit ook met je kan doen, kan beangstigend zijn. Bewust met geld om blijven gaan, ook al is het voor de hoeveelheid geen noodzaak, geeft wel een besef dat je het zelf allemaal nog steeds bepaald.

Tot slot

Geld is niet vies, met geld is niets mis… maar het er om wat de mens er mee doet!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WerbeFabrik, Pixabay
  • W. Hobbets - psychotherapeut

Reageer op het artikel "Geld is meer dan een ruilmiddel"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Woonlasten
Schrijf mee!