Dingen die je moet regelen na een overlijden: checklist

Dingen die je moet regelen na een overlijden: checklist Wanneer een familielid of een andere dierbare overlijdt en jij bent de aangewezen persoon om diverse zaken omtrent het overlijden te regelen dan kan dit een heel moeilijk proces zijn. Terwijl je nog aan het rouwen bent lopen andere zaken door en naast dat je de begrafenis moet regelen zijn er ook nog andere dingen die geregeld moeten worden op het gebied van financiën, verzekeringen en de erfenis. Onderstaande checklist kan je hierbij helpen.

Checklist te regelen zaken na overlijden naaste

Direct na het overlijden

Binnen de eerste dag of dagen na een overlijden zijn er een aantal dingen die je direct moet regelen. Je moet dan denken aan in ieder geval de volgende zaken:
  • Een arts raadplegen voor een verklaring van overlijden.
  • Nagaan of er een uitvaartverzekering dan wel levensverzekering of kapitaalverzekering bestaat.
  • Contact opnemen met een uitvaartverzorger / begrafenisondernemer
  • Nagaan of de overledene een testament dan wel codicil heeft achtergelaten.

Een paar dagen na het overlijden

Wanneer de belangrijkste zaken omtrent de begrafenis dan wel crematie geregeld zijn moeten andere administratieve zaken afgehandeld worden. Als jij de aangewezen persoon bent om dit (eventueel samen met andere familieleden) te doen dan zijn er een aantal zaken die je niet over het hoofd mag zien. Dit zijn in ieder geval de volgende zaken:

Overlijden: checklist inlichten instanties en zaken regelen

  1. Het laten opstellen van een verklaring van erfrecht, al dan niet met boedelvolmacht.
  2. Het inlichten van de bank of banken.
  3. Het inlichten van de werkgever of uitkeringsinstantie.
  4. Het inlichten van de zorgverzekeraar.
  5. Het aanvragen van een overlijdensuitkering.
  6. Het afhandelen van de kosten van de uitvaart.
  7. Eventueel opzeggen van abonnementen en lidmaatschappen

Het laten opstellen van een verklaring van erfrecht, al dan niet met boedelvolmacht

Veel mensen laten een testament of codicil na, maar lang niet iedereen doet dit. Door middel van een verklaring van erfrecht verklaart een notaris of dit bij de overledene al dan niet het geval was en wie de eventuele erfgenamen zijn en voor welk deel van de erfenis. Meestal wordt hierin ook genoemd wie er een volmacht heeft om de erfenis te regelen. Wanneer je later naar een bank gaat om een rekening te deblokkeren dan heb je deze verklaring van erfrecht nodig. Dit geldt ook voor het innen van verzekeringsgelden, uitkeringen en belastingteruggaven. Om zo'n verklaring te krijgen moet je een afspraak maken bij een notaris.

Het inlichten van de bank of banken

De bank waar de overledene een rekening had lopen krijgt niet automatisch een bericht van overlijden. Zij moeten door de nabestaanden worden ingelicht. Ook wanneer er sprake is van een lening of krediet moet hierover het een en ander administratief worden afgehandeld. Hiervoor heb je persoonsgegevens, rekeningnummers, een akte van overlijden, een verklaring van erfrecht en een schriftelijke toelichting nodig. Een bank kan je in dit proces begeleiden, zij krijgen immers wekelijks te maken met een dergelijke situatie.

Het inlichten van de werkgever of uitkeringsinstantie

Wanneer uw dierbare komt te overlijden wanneer hij of zij nog in dienst is bij een baas is deze natuurlijk direct op de hoogte. Wanneer hij of zij echter gepensioneerd is dan moet de uitkeringsinstantie nog op de hoogte worden gebracht en moet het pensioen worden opgezegd. Hiervoor hoeft enkel een akte van overlijden per post te worden opgestuurd, aangevuld met een schriftelijke toelichting.

Het inlichten van de zorgverzekeraar

Wanneer als gevolg van een overlijden een polis waarop meerdere gezinsleden staan moet worden gewijzigd dan is het afdoende om de verzekeringsmaatschappij hiervan per post op de hoogte te stellen. Vermeld hierbij altijd het polisnummer.

Het aanvragen van een overlijdensuitkering

Als de uitvaartverzorger bij de gemeente aangifte van overlijden doet dan krijgt hij hiervoor een aanvraagformulier. Hiermee kan vervolgens een overlijdensuitkering worden aangevraagd bij de Sociale Verzekeringsbank in de regio. Voor mensen die geen aanspraak kunnen maken op een ANW-uitkering kan soms wel een bijstandsuitkering worden aangevraagd.

Het afhandelen van de kosten van de uitvaart

De kosten van een uitvaart in Nederland zijn vaak niet mist. Je moet dan al gauw denken aan een bedrag van tussen de 4.000 en 6.000 euro. Zijn er speciale wensen dan kan het nog duurder uitpakken. De meeste mensen hebben hiervoor een uitvaartverzekering of levensverzekering afgesloten. Is de overledene lid van een uitvaartverzekering dan kunnen er zaken geregeld zijn voor wat betreft het voorschieten van de kosten van de uitvaart. Het is daarom belangrijk om na te gaan of dit het geval is.

Eventueel opzeggen van abonnementen en lidmaatschappen

Om gedoe met onbetaalde rekeningen en aanmaningen te voorkomen en volgende bewoners van het huis niet op te zadelen met nagekomen post, is het wellicht handig zoveel mogelijk abonnementen en lidmaatschappen op te zeggen. Dit kun je bijvoorbeeld doen aan de hand van ingekomen post. Zo kun je nieuwsbrieven retourneren met een korte mededeling dat de bewoner van dit adres is overleden. Heb je toegang tot de email van de overledene dan kun je ook hierin spitten om te zien of er nog lidmaatschappen of abonnementen zijn die je op kunt zeggen.
Gerelateerde artikelen
Bankzaken na overlijdenBankzaken na overlijdenOnderschat als erfgenaam nooit de vele bankzaken en geldzaken die u in 2019 of 2020 nog moet regelen na iemands overlijd…
Erfenis en de rekening van de overledeneErfenis en de rekening van de overledeneDe regels bij een erfenis zijn niet altijd eenvoudig. Een vraag waar erfgenamen en erven veel mee te maken krijgen, is w…
Naar wie gaat de erfenis als u spaart via een bankNaar wie gaat de erfenis als u spaart via een bankHoe u spaart en bij wie u spaart in 2020 kunnen direct bepalend zijn voor wie de erfenis krijgt en wat de bestemming van…
Geen verklaring van erfrecht of executele meer nodigGeen verklaring van erfrecht of executele meer nodigDe regels voor een verklaring van erfrecht zijn veranderd. In 2019 en 2020 kunt u daarom eerder en eenvoudiger bij de ba…

Kortingscodes: bespaar geld op je aankopenKortingscodes: bespaar geld op je aankopenWil je grote korting krijgen op je aankopen bij Primark, H&M, Zara of andere modeketens? Heel eenvoudig kan je online ko…
Duurzame WaddeneilandenDuurzame WaddeneilandenDe Waddeneilanden hebben met elkaar een afspraak gemaakt om in 2020 zelfvoorzienend te zijn op het gebied van energie en…
Bronnen en referenties
  • http://www.uitvaartvereniging-jistrum.nl

Reageer op het artikel "Dingen die je moet regelen na een overlijden: checklist"

Reactie

Bg, 16-11-2019 21:46 #1
Zijn er ook instanties die je hiermee kunnen helpen? Ik kom overal ellenlange checklijsten tegen maar nergens of er ook mensen zijn die je mee kunnen helpen. Het is nog al wat om in je eentje te moeten regelen naast het feit dat je op dat moment ook net iemand verloren bent. Het overlijden van je dierbare lijkt, als je deze en andere lijsten ziet, slechts een bijzaak.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 26-05-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!