Lekker autorijden
Waarbij direct gesteld moet worden dat autorijden niet voor iedereen leuk is. Er is echter een grote groep mensen die autorijden heerlijk vindt en dan bij voorkeur op een rustige autoweg. De latere avonduren lenen zich bij uitstek voor de autorijder die rustig wordt van navigeren achter het stuk van zijn/haar bolide. In Duitsland (Berlijn) is er in 2011 onderzoek gedaan naar autorijden in zijn algemeenheid en het rijgedrag in het bijzonder.
Gevoel voor autorijden
Hoewel we hardnekkig aangeven dat mannen en vrouwen feitelijk net zo goed kunnen autorijden, blijkt toch dat onder de ervaren autorijders de man zichzelf een hoger cijfer geeft dan de vrouw, 8,2 versus 7,4. Als dezelfde vraag over de andere sekse wordt gesteld, blijkt dat de vrouw verhoudingsgewijs altijd net iets lager inzet. De vrouw vindt de man op een 7,7 zitten en de man vindt de vrouw op een 7,3 zitten.
Ga je vervolgens concreet testen dan blijken mannen en vrouwen weinig voor elkaar onder te doen. Het enige wat wel nadrukkelijk naar voren komt is het vrijere gedrag (lef/durf) wat mannen achter het stuur hebben, versus vrouwen die net een slag voorzichtiger rijden. Dit wordt door diezelfde testgroep ook bevestigd, waarbij de kanttekening van een aantal vrouwen (23%) opmerkelijk is, namelijk het feit dat een auto een gebruiksvoorwerp is. Bij mannen wordt het type auto en power die de auto heeft, veel meer op prijs gesteld (76%) en zou gedrag kunnen beïnvloeden (dit laatste is niet getest). De stereotype lijkt te worden bevestigd.
In de wieg
Eerder onderzoek (universiteit van Alabama, 1997) heeft uitgewezen dat het rustig worden van mensen in de auto, te maken heeft met de veilige omgeving zoals deze in de baarmoeder zich afspeelt. Veilig in een ligt bewegende omgeving met een aangename temperatuur. Hoe stressvol autorijden ook kan zijn, veel mensen worden er rustig van (filerijden vormt een uitzondering op de regel).
Toepassing
Bij de toepassing staat bovenaan het woon/werk verkeer, waarbij de vrijheid en het “eigen” mobiele huis ver bovenaan staat. Overigens is er ook een groep van zo’n 12% van de autorijders die het openbaar vervoer overweegt op het moment dat dit meer betrouwbaar is (qua tijden) en over voldoende luxe beschikt (in ieder geval een normale zitplaats).
Beduidend minder, maar nog steeds relevant is het typische gebruik als “tweede auto”, daarmee niet gezegd dat het om een tweede auto gaat, maar meer waar de auto óók voor gebruikt wordt, te denken valt aan:
- Boodschappen doen.
- Kinderen van en naar school transporteren.
- Van en naar sociale activiteiten (zelf of een familielid).
- Vervoeren mensen (veelal ouderen of gehandicapten) die moeilijk ter been zijn.
Vakantie is een apart aspect, want sommige mensen willen heel bewust met de auto en andere juist niet. Als er geen auto is, maar men wil graag met de auto op vakantie, dan is de huurauto interessant. Er worden steeds meer speciale gezinstarieven gehanteerd. Één op de drie mensen is meer dan eens met de auto op vakantie geweest.
Samen in de auto
Het samen in de auto zitten is weer een heel ander aspect. Voor toepassing zoals bovenstaand vermeld, geeft samen in de auto een heel ander beeld op het autorijden. Mannen hebben naar vrouwen met name commentaar op onzeker autorijden en vrouwen hebben naar mannen nogal eens de opmerking op laat of agressief remmen, maar ook bumperkleven (34% van de vrouwen levert dit commentaar aan de partner). Wellicht opmerkelijk is dat er verhoudingsgewijs meer vrouwen dan mannen commentaar geven op rijgedrag (één op vier).
Verantwoord
Zowel mannen als vrouwen geven duidelijk aan dat verantwoordt rijden meer bij vrouwen ligt, waarbij roekeloos rijden, extra het gaspedaal indrukken als de weg wat rustiger lijkt en rijden onder invloed bovenaan staan.
- Verder speelt het bumperkleven een rol (ruim 60% van de mannen, versus 28% van de vrouwen doet dit in meer of mindere mate).
- Geen richting aangeven (48% van de mannen versus 13% van de vrouwen doet dit wel eens, waarbij het criterium is dat er toch geen ander verkeer wordt waargenomen).
- Rechts inhalen en continu links rijden wordt gelijk geschakeld en vinden zowel mannen als vrouwen onverantwoord (waarbij één op de drie mannen dit af en toe doet en één op de zeven vrouwen).
Tot slot
Of Duitsland zoveel anders is als Nederland waag ik te betwijfelen, misschien zijn de Duitsers nog net iets netter in het verkeer en kunnen de percentages voor Nederland een slag hoger. Dit laatste is een aanname en niet middels een onderzoek in beeld gebruikt. Maar bepaal het zelf … wie de schoen past, trekt hem aan!