InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat is De Wet van Murphy

Wat is De Wet van Murphy

Wat is De Wet van Murphy De Wet van Murphy: Wanneer er meer dan één manier is om iets te doen, en een van die manieren zal resulteren in een catastrofe, dan zal iemand het ooit op die manier gaan doen. Er is nog een tweede wet van Murphy: als iets fout kan gaan, dan gaat het ook een keer fout. Het is een universele wetmatigheid waar we allemaal in geloven. Murphy’s Law is de bekendste maar er zijn veel meer van dergelijke 'wetten' waar we allemaal wel een heel klein beetje van denken dat het waar kan zijn.

Wat is 'De Wet van Murphy'

“If there are two or more ways to do something, and one of those ways can result in a catastrophe, then someone will do it”, zo luidt de eerste wet van Murphy, Murphy’s Law. (Wanneer er meer dan één manier is om iets te doen, en een van die manieren zal resulteren in een catastrofe, dan zal iemand het op die manier gaan doen) De wet werd in 1949 door Edward A. Murphy Jr. voor het eerste uitgesproken, inderdaad Murphy bestaat. Het lijkt een universele waarheid, wanneer je iets maar vaak genoeg doet zal het zeker een keer fout gaan. Een tweede wet van Murphy wordt nog vaker geciteerd: “If anything can go wrong, it will.”
Bron: Skeeze, PixabayBron: Skeeze, Pixabay
Deze laatste wordt ook wel ‘de wet van bedrog’ genoemd. Diverse varianten op de wetten zijn in boeken en op het internet te vinden. We lijken te geloven in fatalistische, universele wetmatigheden en gebruiken ze ook. In de vliegtuigindustrie wordt controle op controle uitgevoerd om fouten te vermijden ( Murphy’s Law te vermijden) maar ooit maakt iemand een fout.

Edward A. Murphy jr

Edward A. Murphy jr. was kapitein bij de Amerikaanse luchtmacht net na de WO II. Hij werkte als ingenieur bij het ‘Wright Field Aircraft Laboratory’ en deed onder andere onderzoek naar het effect van versnelling op het menselijk lichaam. Dit werd gemeten door een simulator te gebruiken die enorme snelheden kon ontwikkelen. Het effect van een noodstop werd ook onderzocht. Hiervoor had Murphy een speciaal pak ontworpen waarop sensoren werden geplaatst. Deze sensoren zouden de G-krachten kunnen meten die het lichaam moest weerstaan in geval van bijvoorbeeld een vliegtuigongeluk. De test wordt uitgevoerd en de uitslagen onderzocht. Die bleken er niet te zijn! Bij nader onderzoek bleek dat een monteur de sensoren verkeerd had geplaatst. Waarop Murphy zijn beroemde uitspraak deed.

Murphy’s Law is populair

We zijn dus hulpeloos, zo leert de wet. Murphy’s Law dicteert dat wat we ook doen, hoe goed we ons best ook doen, het zal altijd een keer fout gaan. Het is fatalisme, die misser maken we toch. Misschien zegt het ook iets over onze intelligentie, geef ons een 50% kans om iets fout te doen (en hierdoor ook 50% om het goed te doen) en we doen het fout. Of misschien hebben we daar helemaal geen controle over en is Murphy’s Law, een universele practical joke. Murphy’s Law is wel het perfecte excuus, wanneer het goed gaat hebben we het aan onszelf te danken maar wanneer het even tegenzit dan zit Murphy’s ons dwars.
Murphy’s Law werd snel opgepakt in de media en kreeg talloze varianten. Boeken en sites gevuld met universele waarheden zijn populair. Veel ‘wetten’ kregen de naam ‘Murphy’s’ maar andere kregen de naam van hun bedenker mee. ‘If anything can go wrong, it will’, wordt meestal Finagle’s Law genoemd (of de Wet van Bedrog), vaak met de toevoeging, ‘at the worst possible moment’. Maar deze: ‘If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something’, verschijnt zonder naam.

Universele ‘wetten’

Bron: Jjnanni, PixabayBron: Jjnanni, Pixabay
Er zijn miljoenen ‘wetten’, soms geschikt voor een bepaald vakgebied maar allemaal zeer herkenbaar. Enkele kregen een naam mee, misschien van de ‘bedenker’ maar die is vaak niet meer te achterhalen. ‘De andere rij gaat altijd sneller’, wordt de ‘observatie van Etorre’ genoemd maar wie Etorre is?

Wetten met een naam

De wet van Boob: Je vindt het altijd op de laatste plaats waar je zoekt
Cheop’s wet: Niets wordt ooit op tijd gebouwd of binnen het budget. (een wanhopige farao)
De wet van Weiler: Niets is onmogelijk voor de man of vrouw die het niet zelf hoeft te doen.
De wet van Patton: Een goed plan vandaag, is beter dan een perfect plan morgen.
De wet van Young: Alle grote ontdekkingen worden toevallig gedaan.
Franklin's regel: Wie niets verwacht, wordt ook niet teleurgesteld.

Bekende wetten

Daarnaast zijn er enkele wetmatigheden die iets meer bekendheid kregen. Het ‘Peter Principle’ werd voor het eerst geformuleerd door dr. Laurence Peter en deze luidt: ‘In a hierarchy every employee tends to rise to his level of incompetence.’ Wanneer je mensen promoveert naar hogere functies komt er altijd een moment waarop ze niet meer voldoende presteren, iets wat iedere manager kan beamen. De carrièreladder moet ergens stoppen maar vaak gaat hij net één tree te hoog‘Schrijf niet aan kwade wil toe, wat door domheid kan worden verklaard’, is het Scheermes van Hanlon. Deze wet, waarvan de herkomst onduidelijk is het vervolg op de Wet van Bedrog (of Finagle’s Law) Er zijn diverse varianten op deze wet geschreven maar de onderliggende gedachte is altijd we misschien te vaak uitgaan van kwade opzet.

‘Color of the bikeshed’, in het Nederlands soms uitgesproken als, ‘de kleur van het schuurtje’, maar het is een Engelse zegswijze. Waar gaan de langste vergaderingen over? Juist, over de simpelste vraagstukken. Dit komt omdat iedereen daar iets over weet, wanneer het gaat over heel ingewikkelde onderwerpen dan is het moeilijker praten. Over het bouwen van een schuurtje of aanbouw van een huis durft iedereen wel iets te zeggen, maar wanneer de vergadering gaat over het bouwen van een stationsgebouw houden veel mensen hun mond dicht.

De wet van Muphry beweert tenslotte dat iedereen die een tekst verbetert, altijd een nieuwe fout maakt.

Verschillende ander wetten
  • Reparaties duren altijd langer en zijn duurder dan je denkt
  • Iedereen heeft wel een theorie om rijk te worden die niet werkt
  • Er is niet altijd tijd om iets goed te doen, wel om het over te doen.
  • Kinderen morsen niet op een smerige tafel
    Bron: Ben Kerckx, PixabayBron: Ben Kerckx, Pixabay
  • Wanneer je een lening wilt moet je eerst bewijzen dat je hem niet nodig hebt
  • Veel goede dingen in het leven zijn immoreel, verboden of je wordt er dik van
  • Wanneer je twijfelt, laat het dan wel overtuigend klinken
  • Wanneer je licht ziet aan het eind van de tunnel komt er een trein aan
  • Iedere oplossing brengt een nieuw probleem
  • Alleen wanneer je iets gaat doen komt er iets tussen
  • Een kapot apparaat werkt prima bij een reparateur
  • Niets is zo eenvoudig als het lijkt
  • Als het eenvoudig lijkt is het moeilijk, alles wat moeilijk lijkt is onmogelijk
  • De schade aan een voorwerp is recht evenredig aan de waarde ervan.
  • Uitgeleende boeken komen altijd terug, behalve de boeken die je niet kunt missen
© 2012 - 2019 Caro-lina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Glee (serie), seizoen 1: verhaal, afleveringen en castGlee (serie), seizoen 1: verhaal, afleveringen en castGlee is een Amerikaanse musical / drama televisie serie die in Nederland op RTL 5 wordt uitgezonden. Glee gaat over een…
Albumrecensie: LCD Soundsystem - American Dream (2017)recensieAlbumrecensie: LCD Soundsystem - American Dream (2017)Na in 2010 het laatste studioalbum This is Happening uitgebracht te hebben werd LCD Soundsystem na een groots afscheidsc…
Recensie: Veroordeeld - Karin SlaughterrecensieRecensie: Veroordeeld - Karin SlaughterVeroordeeld is een literaire thriller van Karin Slaughter. Het speelt zich af in het Atlanta van de jaren 70. Dat vrouwe…
WK snooker - erelijst 1969-2019WK snooker - erelijst 1969-2019Sinds 1977 is The Crucible Theatre het vaste strijdtoneel voor het WK snooker. In het legendarische snookerdecor in Shef…
Felgekleurde haarlokkenOmbre haar is al eventjes in de mode. Om dit mode verschijnsel naar een nieuw level te brengen is het nu modieus om in d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Periscope Film LLC, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://jcdverha.home.xs4all.nl/scijokes/9_6.html
  • http://www.murphys-laws.com/
  • http://murphyslaws.net/
  • Afbeelding bron 1: Skeeze, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Jjnanni, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Ben Kerckx, Pixabay

Reageer op het artikel "Wat is De Wet van Murphy"

Reacties

Bea, 17-10-2016 12:21 #2
Altijd gedacht dat het betekende: als er 1 ding fout gaat, gaat alles fout… Bijv: je bent te laat opgestaan, prompt kun je geen schone sokken vinden, is je brood op en je band lek… Hoe heet dat dan? Reactie infoteur, 17-10-2016
Daar zou ik geen naam aan kunnen geven; heel veel pech? Maar je zult wel vaak lezen dat mensen dit 'de wet van Murphy' noemen alleen is dit het niet precies.

Hyndycz, 18-01-2015 15:25 #1
Tweede wet van Murphy: Alles dat een keer is mis gegaan, gaat vaker mis als de oorzaak ervan niet weggenomen wordt.

Infoteur: Caro-lina
Laatste update: 20-12-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!