InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Een lat-relatie beginnen

Een lat-relatie beginnen

Een lat-relatie beginnen Een lat-relatie is niet simpel om te beginnen en vrij staand en gelukkig te houden. Je moet er samen voor zijn en aan werken om deze vorm van levenswijze te kunnen laten bestaan. Er zijn vele koppels die ondertussen al jaren samen zijn op deze manier.

Wat is een lat-relatie?

LAT is een afkorting voor "Living Apart Together" relatie. Dit wil zeggen dat een koppeltje verliefde mensen verkiezen om apart te blijven wonen in plaats van samen in één gezamelijke verblijfplaats. Koppels in een lat-relatie verkiezen dit omdat ze (voorlopig) hun zelfstandig leven niet willen opgeven om in een vaste relatie en samenwonend te gaan leven. Het kan ook zijn dat ze te ver uit elkaar wonen waardoor ze niet dadelijk op een vaste relatie kunnen springen door werkafstanden enzovoorts. Er bestaan mensen die al jaren lang een lat-relatie onderhouden met elkaar en toch perfect gelukkig zijn.

Voordelen van een lat-relatie

  • Ruimte en privacy: Twee aparte woonplaatsen geeft meer ruimte voor elkaar. Een van de partners kan bijvoorbeeld gasten ontvangen s'avonds terwijl het andere rustig in het andere huis zijn ding kan doen.
  • Carrière: Sommige mensen werken van thuis uit en hebben ruimte nodig om te werken, telefoneren,enz. Deze regeling geeft de kans je volledig de kans om je te concentreren op je werk. Ook muzikanten kunnen gemakkelijker repeteren op deze manier van leven.
  • Slaap: Slapen kan voor sommigen moeilijk zijn wanneer er nog iemand anders zich in dezelfde ruimte bevind. Je partner kan bijvoorbeeld gaan beginnen snurken waardoor je zelf niet meer kan slapen.

Nadelen van een lat-relatie

  • Kosten: Twee woningen bekostigen is niet gemakkelijk, daarom gebeurt het ook wel dikwijls dat koppels met een lat-relatie hun huis verkopen om ieder in een goedkoper appartementje te gaan wonen.
  • Kinderen: Wanneer je samen een kind hebt terwijl je in een lat-relatie zit is niet zo fijn voor het kind omdat het steeds op en af van vader tot moeder moet gaan en zo geen regelmaat krijgt in zijn leven wat toch belangrijk is voor een kind. Een kind zal het ook moeilijker snappen waarom zijn mama en papa apart wonen terwijl andere vriendjes hun ouders wel samen wonen.

Hoe hoe begin ik eraan en laat ik het staande?

Veel communicatie is belangrijk in dit soort relatie. Praat veel met je partner hoe hij of zij zich steeds gelukkig voelt op deze manier. Als een van de twee het niet meer ziet zitten om op deze manier verder een relatie aan te gaan moeten er conclusies worden getrokken waarbij er moet worden overlegt over de verdere verloop van jullie relatie, anders komen er na een tijdje toch de spanningen wat jullie relatie niet ten goede zal komen. Wanneer jullie er volledig voor willen gaan maak je samen duidelijke afspraken over hoe je lat-relatie gaat lopen: hoe verdelen jullie de kosten, willen jullie kinderen krijgen, spreken jullie steeds bij hem of haar thuis af of zeggen jullie eens afwisselend langs te gaan. Door veel te praten met elkaar wat ieders behoeftes zijn kan je deze relatie zeker tot een goed einde brengen en een gelukkig leven ondergaan.

Een lat-relatie en uitkering?

Vele vragen op het internet in verband met een lat-relatie gaat vooral over de vraag wat er gebeurt als je een lat-relatie aan gaat met een persoon die uitkering verkrijgt. Dit veranderd helemaal niets aan de situatie omdat het pas word herzien wanneer je een gezamelijke huishouding hebt. Men spreekt van een gezamelijk huishouding wanneer de twee personen samenwonende zijn in één dezelfde woning en de kosten van de huishouding samen op zich nemen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een lat-relatie beginnen"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 01-11-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Schrijf mee!