De profielfoto bij het online dating profiel
Bij het maken van een online dating profiel of een Tinder profiel wordt er lang nagedacht over de perfecte foto om zoveel mogelijk aandacht te trekken. De foto is immers het eerste wat de andere persoon ziet. Uit onderzoek komt naar voren welke soort foto's de meeste aandacht trekken op online dating sites.
Een goede profielfoto is belangrijk voor een online dating profiel. Vooral bij de moderne dating tools (zoals Tinder) vindt de eerste "keuring" vaak plaats op basis van de foto die wordt getoond. OkCupid, een grote online dating site, heeft een uitgebreid onderzoek gedaan naar de interesse die door profielfoto's wordt opgewekt, om zo tot tips te komen voor de keuze van de profielfoto. De profielfoto's zijn op drie punten geanalyseerd, namelijk gezichtsexpressie, de omgeving en de hoeveelheid naakt op de foto. Er is gekeken hoeveel berichten iemand ontvangt.
De gezichtsexpressie
Vrouwen lachen veel meer op de profielfoto. Op de gebruikte foto's lacht ongeveer 40% van de mannen en 60% van de vrouwen. 60% van de mannen lacht niet op de foto. Van de vrouwen is dit 35% (5% kijkt flirterig).
Voor vrouwen is lachen op de foto niet het meest succesvol. De vrouwen die flirterig in de camera kijken, ontvangen de meeste berichten. Lachen in de camera komt op de tweede plaats, wegkijkend (dus niet in de camera kijken) lachen op de derde plaats. Flirterig kijken, maar niet in de camera kijken is de slechtste optie. Als vrouw is het dus belangrijk om de persoon die naar jouw foto kijkt aan te kijken.
Bij mannen zijn de resultaten anders. Mannen die niet lachen en wegkijken van de camera krijgen de meeste berichten, gevolgd door lachende mannen die wegkijken. De flirterige blik recht in de camera komt op de derde plek. Een man die lachend in de camera kijkt, komt pas op de vierde plaats. Ook voor mannen geldt dat een flirterige wegkijkende blik het minst interessant is.
De hoeveelheid naakt op een foto
Voor mannen geldt dat een foto met ontbloot bovenlijf boven verwachting goed scoort. Een foto van een ontbloot bovenlijf wordt niet als cliche of patserig gezien. Wel is het belangrijk dat betreffende persoon wel een goed figuur heeft om te tonen. Een foto van een man met een goed figuur en een ontbloot bovenlijf scoort beter dan een foto met hem en zijn hobby of tijdens het reizen en krijgt daardoor meer berichten. Ook is de attractiviteit van een foto van een man met ontbloot bovenlijf gerelateerd aan de leeftijd, ook al is het figuur even goed. Een man van 19 of 20 jaar trekt met een dergelijke foto meer dan 2 keer zoveel vrouwen als de gemiddelde profielfoto, mannen van 30 trekken nog maar 30% meer vrouwen dan de gemiddelde profielfoto.
Ook bij vrouwen doet (gedeeltelijk) naakt het goed. De zogenaamde "cleavage" foto (waarbij vrouwen een laag uitgesneden truitje of een pushup BH aanhebben waardoor een deel van de borsten zichtbaar is) scoort het beste bij de mannen. Vrouwen van 18 of 19 trekken ruim 20% meer aandacht dan de gemiddelde profielfoto. Dit verschil wordt, in tegenstelling tot de foto's van mannen met ontbloot bovenlijf, juist groter naar gelang de leeftijd richting de 30 gaat. Bij vrouwen van 30 krijgt de cleavage foto bijna 80% meer berichten dan de gemiddelde profielfoto. Wel halveert het aantal vrouwen wat op 30 nog een cleavage foto als profielfoto gebruikt ten opzichte van het aantal 19 of 20 jarige vrouwen wat voor deze foto kiest. Dit kan een verklaring zijn voor de toename. De cleavage foto komt bij 30 jarige vrouwen minder vaak voor. Als een vrouw daar dan toch voor kiest, valt dit meer op tussen de andere foto's en komen er meer berichten.
Er is wel een keerzijde aan dit soort foto's. Een cleavage foto leidt tot heel veel berichten, maar tot een ondergemiddeld aantal berichten die leiden tot een serieus gesprek. Een foto waarin een vrouw iets interessants uitvoert (een hobby zoals het bespelen van een gitaar), een foto met dieren of een reisfoto leidt tot een bovengemiddeld aantal serieuze gesprekken. Het onderzoek wijst uit dat gemiddeld ruim 27% van de ontvangen berichten leidt tot een serieus gesprek. Bij foto's waarin een vrouw iets interessants doet is dit maar liefst 40%. Cleavage foto's leiden maar in ongeveer 23% van de gevallen tot een serieus gesprek.
Gezicht op de foto of niet?
Het onderzoek wijst uit dat het wel of niet tonen van het gezicht geen duidelijke invloed heeft op het aantal berichten wat wordt ontvangen. Zowel mannen als vrouwen vinden het mysterieus om niet meteen het gezicht te zien en haken daardoor niet af. Wel moet de foto origineel of sexy zijn om de aandacht te wekken zodat er een bericht wordt verstuurd, maar gek genoeg heeft een foto van het gezicht geen directe invloed op de aandacht.