InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Soms is het verleid worden tot de liefdesdaad dodelijk

Soms is het verleid worden tot de liefdesdaad dodelijk

Soms is het verleid worden tot de liefdesdaad dodelijk Het verleiden van een voor jou aantrekkelijk persoon, tot het aangaan van een relatie, is voor een mens niet altijd zonder risico’s. Omdat we bijvoorbeeld een blauwtje kunnen lopen wat ons imago schaadt of ons zelfvertrouwen aantast. Of we kunnen zelfs ruzie en onenigheid met die ander krijgen indien we onhandig of tactloos te werk gaan. Maar vergeleken met het dierenrijk kan ons relatief weinig overkomen, want menige diersoort moet het liefdesspel zelfs met de dood bekopen.

Mensen

Wij mensen verleiden anderen vrijwel dagelijks. Soms vanwege zakelijke motieven; om iemand voor ons karretje te spannen, we van die ander iets gedaan te krijgen. Maar vaak ook omdat we geïnteresseerd zijn in de ander en daar een relatie mee willen aangaan. Verleiden kan het begin zijn van een datingperiode die soms tot een langere relatie leidt. De datingperiode is een tijd waarin wij ons kwetsbaar opstellen in de hoop dat de ander positief op onze avances reageert. Een kijkje in de dierenwereld laat zien dat onze kwetsbaarheid in het niet valt wanneer we ons realiseren hoe riskant de datingfase voor menige diersoort is.

Dieren

Vooral ongewervelde dieren lopen grote risico’s tijdens ontmoetingen met de andere sekse, met vaak de dood tengevolge. Ongewervelden zijn dieren zonder ruggengraat of wervelkolom, zoals insecten, wormen en weekdieren. Hoogleraar evolutiebiologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam verklaart waarom nietgewervelde dieren (het gros van alle dieren), bij iedere ontmoeting met de andere sekse moeten vrezen voor hun leven:

Datingfase

In het dierenrijk is iedere verleidingspoging en het uiteindelijke voorspel met een partner te vergelijken met de datingsfase, aangezien de meeste dieren maar uit zijn op slechts één paring en geen lange liefdesrelatie. Voorspel wordt, zeker bij nietgewervelde dieren, gebruikt om een vertrouwensrelatie op te bouwen. Op deze manier vertellen dieren elkaar: Ik wil je geen pijn doen. Ik ben van dezelfde diersoort als jij en ik wil graag met je paren.

Ze moeten hun intenties vooraf goed duidelijk maken want paren in de dierenwereld is vaak gevaarlijk. In tegenstelling tot mensen hebben veel ongewervelden namelijk geen goed zicht. Ze kunnen daardoor niet direct zien wie er voor ze staat en of diegene wel goede bedoelingen heeft. Er is dus een herkenbaar ritueel nodig om vast te stellen dat de ander de juiste match is.

Spinnen

In onze directe omgeving zijn spinnen een goed voorbeeld. Seksueel gedrag van spinnen kunnen we allemaal observeren bij de spinnenwebben in onze achtertuin. Daar zie je af en toe spinnen die bezig zijn met het maken van wilde bewegingen. Dit doen de mannetjes om het vrouwtje te laten zien dat ze willen paren.

Zonder hoofd een beter orgasme

Maar na al dat harde werken om de ander te overtuigen van de goede bedoelingen, kan het nog steeds gevaarlijk zijn. Mannelijke bidsprinkhanen, worden tijdens de daad vaak onthoofd door het veel grotere vrouwtje. De onthoofding stimuleert het paargedrag van het mannetje. Het mannetje gaat daarna zonder hoofd namelijk helemaal los, totdat hij uiteindelijk sterft.

Wij moeten vaak moed verzamelen om op de ander af te stappen en te laten merken dat je hem/haar aardig vindt. Maar haal de volgende keer moed uit het feit dat je als mens beter gewapend bent dan de meeste andere dieren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 705847, Pixabay
  • Saskia Roskam

Reageer op het artikel "Soms is het verleid worden tot de liefdesdaad dodelijk"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 03-07-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Special: Op versiertoer
Schrijf mee!