InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > De bekendste Hoax verhalen

De bekendste Hoax verhalen

De bekendste Hoax verhalen Heel wat Hoax verhalen gaan de wereld rond via het internet. Wat is een Hoax? Wat zijn de bekendste verhalen en verschijnselen? We bekijken een aantal voorbeelden van ruim verspreide Hoaxes.

Wat is een Hoax?

"Hoax" zou een samentrekking zijn van "Hocus Pocus". Het is een Engels woord voor oplichterij, nep, bedrog of een truc.
Het woord maakte de laatste jaren zijn opmars, zowel op het internet als via andere media. Het woord Hoax wordt in engelstalige landen gebruikt om een grap, een bedrog of een nep-nieuwsbericht te omschrijven waar vele mensen ingetrapt zijn.

Enkele bekende Hoax verhalen

Een aantal Hoax verhalen reisden de wereld rond en haalden zelfs de wereldpers. We overlopen enkele van de bekendste fabels van de afgelopen jaren.

Massa-kinderhuwelijken in Gaza

In 2009 werden foto's en beelden verspreid van een massa-kinderhuwelijk in de Gazastreek. Volgens het bericht zouden 450 meisjes tussen 6 en 10 jaar er getrouwd zijn met mannen tussen 16 en 30 jaar.

Het bericht haalde de wereldpers en vele kijkers reageerden boos en verontwaardigd. Achteraf bleek dat de meisjes niet de bruiden waren, maar bruidskinderen.

Bonsai katjes

In het begin van de jaren 2000 werd een website opgericht waar zogenaamde bonsai-katjes getoond en verkocht werden. De katjes werden als kleine diertjes in een flejse gestopt, en groeiden verder in de vorm van het flesje. Voederen, verluchten en ontlasten gebeurde zogezegd via een slangetje.

Uiteraard bleek het verhaal niet waar te zijn, maar voor dat bekend raakte, hadden de bonsai-kittens wel al duizenden mensen gechoqueerd. Het verhaal was afkomstig van enkele Amerikaanse studenten, die met hun experiment wilden aantonen hoe eenvoudig het is om een massa mensen iets wijs te maken, hoe onrealistisch het ook klinkt.

De grote donorshow

In 2007 werd op BNN "De Grote Donorshow" uitgezonden, een programma waarin een zieke vrouw op zoek ging naar de perfecte nierdonor. Ze kon kiezen uit verschillende kandidaten, en de kijker kon via sms stemmen voor de zogenaamde beste kandidaat.

De show trok maar liefst 1,2 miljoen kijkers, die het verhaal geloofden. Achteraf bleek het om een stunt te gaan, om orgaandonatie meer onder de aandacht te brengen.

De afscheiding van Vlaanderen

Toen RTBF, de Belgische Franstalige omroep, in 2006 verkondigde dat Vlaanderen zich van België had afgescheiden, stond het land op z'n kop. In het nieuwsbericht meldde men dat de Koning gevlucht zou zijn, dat Brusselse trams niet meer tot in Vlaanderen konden komen en dat er politiebewaking gold bij de taalgrens.

Deze hoax veroorzaakte heel wat opschudding en werd door heel wat politieke kopstukken niet in dank afgenomen.
Gerelateerde artikelen
Waaraan herken je een hoax?Waaraan herken je een hoax?Je hebt ze waarschijnlijk al eens ontvangen: emails die je oproepen om een goede daad te verrichten o die je iets geweld…
Wat is een hoax en hoe herken je een hoax per e-mail?Wat is een hoax en hoe herken je een hoax per e-mail?Wat is een hoax? Kettingbrieven, bedelbrieven, nepwaarschuwing, waarschuwing tegen het nieuwste virus, de belofte dat je…
Gratis geld van Bill GatesGratis geld, wie wilt het niet? Zeker in tijden van geldnood is het bij menig persoon meer dan welkom. Op internet zijn…
De Smiley Bende. Wie zijn dat?De Smiley Bende. Wie zijn dat?De Smiley Bende. Wat is dat voor bende en wie zit er achter? Via sms en e-mail of via sociale media online, ontvangen me…
Angry Birds: locaties van alle Golden EggsAngry Birds: locaties van alle Golden EggsHet vinden van Golden Eggs is het populaire spel Angry Birds stelt je in staat om bonuslevels te spelen. Tijdens het uit…

Reageer op het artikel "De bekendste Hoax verhalen"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 23-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!