InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Leer je baby gebarentaal

Leer je baby gebarentaal

Leer je baby gebarentaal Stel je voor dat je met je baby van negen maanden zou kunnen praten. Het zou het leven een heel pak makkelijker maken. Rond die tijd wil je kind je immers regelmatig al iets vertellen, maar heeft hij er de taal nog niet voor. Echt niet? Oh jawel, hoor. Mentaal en fysiek is je baby nog niet rijp om al woordjes uit te spreken, maar je kan op dat moment al wel gebarentaal aanleren. Wedden dat je apetrots bent als je baby je voor het eerst om melk vraagt?

Baby's en gebarentaal

In de jaren 70 ontdekte een doventolk dat kinderen van dove ouders veel sneller met hun ouders konden communiceren dan kinderen van horende ouders. In 1987 startte hij met een onderzoek of het mogelijk was om baby's van horende ouders gebarentaal aan te leren. Het resultaat was erg bijzonder: als je een baby van 6 à 7 maanden regelmatig gebaren toont ter ondersteuning van wat je zegt, zal hij een tweetal maanden later met je beginnen te communiceren via gebaren. Er werd een eenvoudig gebarensysteem ontwikkeld, specifiek voor ouders van kleine baby's. In 1994 kwam het eerste boek over babygebaren uit. Ondertussen is het systeem in heel wat landen bekend.

Gebaren versus praten

De eerste vraag die ouders zich zullen stellen is of hun kind niet later zal praten als ze gebarentaal aanleren. Onderzoek wijst uit dat het vaak omgekeerd is. Het gebruik van gebarentaal impliceert al een behoorlijke communicatieve vaardigheid: je moet beseffen dat één bepaald gebaar bij één bepaald begrip hoort. Maar dat begrip kan in verschillende omstandigheden gebruikt worden. Een appel kan je opeten, maar je kan ook over een appel lezen in een boekje. Deze vaardigheden ontwikkelt een gebarenbaby sneller dan een baby die enkel praat. De overgang van gebaren naar woordjes verloopt dan ook meestal erg vlot. Het is uiteraard belangrijk dat je blijft praten tijdens het communiceren met gebaren, maar dat doe je vaak automatisch. Als je kind het gebaar voor melk aangeeft, reageer je spontaan met: 'Wil je graag wat melk? Heb je zoveel dorst? Het is ook warm, niet? Zullen we je bekertje nemen?'

Voordelen

Wie al langer met babygebaren bezig is, ontdekt dat dit systeem heel wat voordelen heeft.

Meestal zijn baby's die gebaren kunnen gebruiken veel minder gefrustreerd dan hun niet-gebarende leeftijdsgenootjes. Omdat ze mentaal klaar zijn voor communicatie én er ook de mogelijkheid toe hebben, kunnen ze mama en papa veel beter duidelijk maken wat ze willen. Dat helpt vaak een heleboel driftbuien voorkomen. Ouders die al zo snel met hun kind kunnen communiceren hebben dikwijls ook een erg rijke band met hun kinderen.

Zoals eerder vermeld, zal het gebruik van babygebaren het ook makkelijker maken om te leren spreken. Men ziet tevens regelmatig dat de belangstelling in boekjes ook groter is. Zodra ze kunnen gebaren, kunnen baby's actief mee lezen, in plaats van enkel te wijzen. Dat is veel leuker.

Omdat baby's sneller kunnen communiceren, kunnen ze beter behoeften, gevoelens en wensen uitdrukken. Dat maakt ze mondiger en zelfverzekerd. Als ze zo jong al gestimuleerd worden om te leren, zullen ze intellectueel waarschijnlijk ook een streepje voor hebben op andere kinderen.

Dat wil ik ook!

In Nederland probeert de organisatie babygebaren ouders en professionals (zoals leidsters op kinderdagverblijven) te helpen om via gebarentaal een betere communicatie op te bouwen met hun kind. Ze organiseren ouderworkshops en workshops in creches. Je kan zelfs thuis een babywareworkshop aanvragen: net zoals bij een tupperwareparty komen de mensen van babygebaren bij je aan huis wanneer je voldoende geïnteresseerden bijeen brengt.

Op hun website kan je ook het boek 'Babygebaren - de eerste woordjes' bestellen, met vijftig courante gebaren, of de DVD 'Babygebaren - doe je mee?', waar je de verschillende gebaren ook juist kan zien uitbeelden.

Wie meteen zelf aan de slag wil, kan op de website van de Koninklijke Effatha Guyot Groep een handig online gebarenwoordenboek raadplegen. Deze organisatie biedt onderwijs, zorg en dienstverlening aan doven, slechthorenden en mensen met ernstige spraak-taalmoeilijkheden. Op hun site vind je een zeer uitgebreid naslagwerk van A tot Z met tekeningen die uitleggen hoe je woorden in gebaren vertaalt. Deze kan je ook aan je baby leren. Babygebaren zijn immers volledig gebaseerd op de Nederlandse gebarentaal. Dit geeft als extra voordeel dat baby's die zo leren praten, later ook makkelijker met dove en slechthorende mensen kunnen omgaan.

Dankzij babygebaren wordt communiceren met je kind veel rijker.
© 2007 - 2019 Mamalies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Babytaal: Leer jouw kindje begrijpen met babygebarenBabytaal: Leer jouw kindje begrijpen met babygebarenHet babygebaren concept is al ruim twintig jaar bekend in de Verenigde Staten en wordt de laatste jaren steeds meer gebr…
Doofheid: gebarentalen en gebarensystemenGebarentaal is een puur visuele taal, een volwaardige taal met een eigen grammatica. Het maken van gebaren wordt snel be…
SMOG - Spreken Met Ondersteuning van GebarenSMOG is de afkorting voor Spreken Met Ondersteuning van Gebaren. Het is een communicatietechniek die ervoor zorgt dat me…
NGT: Nederlandse GebarentaalGebarentalen bestaan al eeuwen. Pas sinds enkele jaren is men begonnen met het standaardiseren van de Nederlandse Gebare…
Gebarentaal: mythe en waarheidGebarentaal: mythe en waarheidIs gebarentaal universeel? Kunnen Doven ook liegen? Is gebarentaal bedacht? En hoe zien Doven hun zintuigelijke handicap…

Reageer op het artikel "Leer je baby gebarentaal"

Reacties

Inge van der Lugt, 04-08-2010 21:58 #5
Ik kan me wel iets voorstellen bij die verminderde frustratie. Vanavond zat m'n zoontje van 11 maanden in de kinderstoel onder het eten en hij wilde me iets duidelijk maken. In plaats van te schreeuwen, brabbelde hij voor het eerst iets naar me: da!dadeda!dit!ditditdabadrapapepeDAA! Toen we hem niet begrepen werd hij heel boos op ons. Ik dacht dat het om een poepluier ging, zo rook het tenminste, en hij werd helemaal woedend. Bleek achteraf dat hij wilde zeggen: ik wil zelf mijn eten pakken en niet gevoerd worden. Ik moest wel lachen om zijn eerste echte woedeaanval. Maar nu ik dit artikel lees, denk ik dat hij er misschien wel wat aan heeft om wat gebaren te leren.

Aan Gert-Jan: als psycholoog kan ik je vertellen dat intelligentie of IQ vrijwel zeker niet alleen maar aangeboren is; het resultaat dat een kind of volwassene behaalt op een IQ test wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren, waarbij zowel aangeboren vermogens als aangeleerde vaardigheden een rol spelen. Ook de wijze waarop de test is vormgegeven, kan de uitslag beïnvloeden. Bovendien is een IQ altijd een momentopname. Zo kan het IQ stijgen als een kind vaker een IQ-test doet, en het IQ kan dalen als het kind een vakantie lang niets heeft gedaan. Dus het IQ is wel degelijk te beïnvloeden; dat blijkt wel uit het feit dat het IQ van de gemiddelde Nederlander al jarenlang stijgt, zodat de tests steeds moeten worden aangepast. De stijging kan niet verklaard worden door erfelijkheid, zo snel gaat de evolutie niet. Wel is het stijgende opleidingsniveau een verklaring. Alles wat kinderen stimuleert om hun hersens te gebruiken, kan positief uitwerken op het latere IQ, dus dat gebarentaal ook dit effect kan hebben lijkt me alleszins plausibel.
Ik ben het wel met je eens dat er in het artikel iets te snel wordt gesuggereerd dat het de band tussen ouder en kind versterkt. De emotionele inhoud van de omgang met elkaar is volgens mij belangrijker dan de precieze aard van de communicatie.
Inge

Gert-Jan, 02-08-2010 16:50 #4
Heel leuk om te lezen. Er staan wel een paar nogal suggestieve zaken in:
1) "Ouders die al zo snel met hun kind kunnen communiceren hebben dikwijls ook een erg rijke band met hun kinderen." : wat verstaan jullie hieronder en hoe is dit onderzocht?
2) "Als ze zo jong al gestimuleerd worden om te leren, zullen ze intellectueel waarschijnlijk ook een streepje voor hebben op andere kinderen." : IQ is aangeboren. Deze opmerking klopt dus niet. Hoe komen jullie hier aan?

Het artikel interesseert me zeer, maar de onderbouwing is niet echt wetenschappelijk te noemen. Daar hadden jullie wat meer aandacht aan kunnen besteden.

Hetty Hulsman-Dornan, 30-10-2009 19:14 #3
Ik ben eigeneress van kraambureau hier in Nederland en wil mijzelf verder versterken met alles te maken met babies en gezinnen. Ik vind het erg belangrijk dat ouders weten hoe zij moeten communiseren met hun kinderen. Ik vind het een belangrijk deel van mijn werk om alles te doen om mijn kraamgezinnen te voorbereiden op een toekomst van genieten van hun gezin.

Diana, 07-09-2009 11:17 #2
Leuk stukje! Uit eigen ervaring weet ik dat baby gebarentaal in een aantal opzichten geweldig is. Ik heb ruim 5 jaar in de VS gewoond en heb gemerkt dat het daar gebruikelijk is op kinderdagverblijven kinderen gebarentaal te leren. De kinderen zijn zodoende beter in staat op jonge leeftijd aan te geven wat ze willen en raken dus ook minder snel gefrustreerd. Maar wat voor mij het voornaamste is: zowel ouders/leidsters als kinderen beleven er veel plezier aan.

Eenmaal terug in Nederland merkte ik tot mijn verbazing dat gebarentaal bij baby's hier nog niet is doorgebroken bij het grote publiek. Na wat zoekwerk op internet is er wel wat informatie te vinden, maar de sites over baby gebarentaal zijn op 1 hand te tellen. Daarom heb ik een overzicht gemaakt van de beschikbare producten die je kunnen helpen bij het aanleren van (baby) gebarentaal: www.gebarentaalideaal.nl
Hopelijk zet dit meer mensen aan gebarentaal bij kinderen toe te gaan passen; het is even doorzetten maar het resultaat zal je verbazen!

Inge Habex, 24-05-2007 19:27 #1
Bijzonder nuttige info voor velen!

Ik ga je artikel alvast linken aan de special "Ontwikkel je kind optimaal".

Goed geschreven!
Keep up the good work.

Mocht je zin hebben in een informatieve samenwerking, geef een seintje.

Infoteur: Mamalies
Gepubliceerd: 24-05-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 5
Schrijf mee!