InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > De geheimen van lichaamstaal: je verraadt meer dan je denkt

De geheimen van lichaamstaal: je verraadt meer dan je denkt

De geheimen van lichaamstaal: je verraadt meer dan je denkt De meesten onder ons menen wel eens dat ze hun gedachten en emoties goed kunnen verbergen. We denken dan dat we door kalm te blijven en onze gevoelens onder controle te houden, niets van ons innerlijk verraden. Soms lukt dat wel eens, maar toch gebeurt het vaak dat we - onbewust - een heleboel innerlijke gevoelens prijsgeven. Want via onze lichaamstaal geven we altijd wel informatie prijs over onszelf, al is het maar doordat we bepaalde lichaamsdelen zoals neus of oor onbewust aanraken. Lichaamstaal is dan ook een van de meest interessante onderwerpen van de psychologie. Wat betekenen die aanrakingen allemaal en welke geheimen over onszelf kunnen ze blootleggen?

Lichaamstaal: oorlel aanraken

Aan de oorlel trekken is een gebaar dat een intern probleem verraadt, een conflict. Het geeft de spreker slechts tijdelijk een geruststellend gevoel. De spreker weet dat hij een probleem heeft, maar is bereid er een oplossing voor te zoeken. In dezelfde categorie kan je onderbrengen: in de lip knijpen of met de hand over de kin wrijven. Dit zijn uiterlijke tekenen van lichaamstaal die een probleem, conflict of crisis vertegenwoordigen.

Neus aanraken

De neus raak je aan wanneer je een gevoel van angst of onbehagen wil verdringen. In sommige gevallen ben je ongerust dat je een leugen zal gaan vertellen of dat de toehoorder in je gedachtenwereld kan binnendringen.

Pupillen groter

Wanneer je pupillen vergroten, betekent dit dat je je gesprekspartner aantrekkelijk vindt. Ook al wil je jezelf niet toegeven dat je hem of haar aantrekkelijk vindt, je kan het vergroten van je pupillen niet tegenhouden.

Hoofd en schouders

Door het hoofd naar de schouders te laten hellen, geven vrouwen een deel van de hals bloot. Hierdoor stellen ze zich kwetsbaar en breekbaar op, want de hals is immers een fragiel lichaamsdeel. Maar tegelijkertijd speelt hier de verleiding een rol. Het ontbloten van de hals door de vrouw is een uiting van charme en vertrouwen in de richting van de man.

Trommelen met de vingers

Iemand die herhaaldelijk met zijn vingers op tafel trommelt, wil zijn gedachten afleiden. Het tikken of trommelen heeft een positief effect op het lichaam. Ook kan het zijn dat hij of zij een dreigend angstig gevoel wil beheersen of vermijden. Ook het in toom houden van nervositeit en ongeduld kan een verklaring zijn voor dit fenomeen.

Pen in de mond

Als je je pen in de mond stopt, keer je terug naar het "oer"-gevoel van de baby die rustig wordt wanneer hij aan de moederborst mag zuigen. Bij opgroeiende kinderen evolueert dat naar het zuigen op de fopspeen en naar het simpele duimzuigen. Een volwassene die een balpen in zijn mond stopt, gaat op zoek naar datzelfde geruststellende gevoel. In de psychologie van de lichaamstaal is deze lichamelijke uiting een van de meest besproken onderwerpen.

Benen en armen

Benen

Iemand die zijn benen kruist, is geneigd om zich ondergeschikt te voelen. Op die manier probeert hij of zij zich af te schermen van een bovengeschikte of sterkere persoon. Wie met zijn benen wijd uit mekaar zit heeft meestal geen last van minderwaardige gevoelens en voelt zich op zijn gemak.

Armen

Hetzelfde geldt voor het kruisen van de armen: deze persoon wil zich afschermen en stelt zich voorzichtig en wantrouwig op. Wie met open armen en grote gebaren door het leven stapt, heeft meestal geen last van te weinig zelfvertrouwen.

Achterkant hoofd aanraken

Achteroverleunen en de achterkant van je hoofd aanraken is een gebaar dat troost en geruststelling wil bereiken. Ook hier komt weer de baby terug. De moeder beschermt het hoofdje van de baby immers door het met haar hand te ondersteunen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Psychologie en intuïtie: het belang van de eerste indrukPsychologie en intuïtie: het belang van de eerste indrukDe eerste indruk die je van iemand krijgt is vaak bepalend voor je complete oordeel over die persoon. In de psychologie…
Liegen is fout, maar lieg wel goed en overtuigendLiegen is fout, maar lieg wel goed en overtuigendMet een stalen onbewogen gezicht een leugen vertellen is moeilijk. Omdat we angst hebben dat de leugen van ons gezicht i…
Wat vertelt mijn paard mij? - lichaamstaalWat vertelt mijn paard mij? - lichaamstaalLichaamstaal laat zien of een paard zich prettig, vrolijk, tevreden of juist angstig of geïrriteerd voelt. Opwinding kan…
Grootste valkuil van het levenGrootste valkuil van het levenWelke prijs betaal jij voor angst, verlangen en hebzucht? Hoe hard ga jij werken in een poging om de angst de kop in te…
Bronnen en referenties
  • http://lichaamstaal.startpagina.nl/, bezocht op 31/07/2015.

Reageer op het artikel "De geheimen van lichaamstaal: je verraadt meer dan je denkt"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 23-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Psychologie
Schrijf mee!