Wat is een trend?

Wat is een trend? Je hoort het overal “ iets is een trend”. Wat is een trend nu eigenlijk, hoe ontstaat deze en wat moeten we er mee?

Trends

Er wordt wel eens gezegd dat trends de toekomst bepalen. Maar trends manifesteren zich enig moment, sterven weer uit en nieuwe dienen zich aan. Natuurlijk heeft hier de commercie ook een nadrukkelijke rol in. Als je als bedrijf maar voldoende in gang kunt zetten via reclame (om te overtuigen). Dat neemt andere bedrijven weer mee en dit is een manier waar op de trendsetter en de trendvolger ontstaat. Het hele proces kan in 2 jaar doorlopen zijn, maar kan ook veel langer in stand gehouden worden. Vaak zie je dit in combinatie met varianten op de oorspronkelijk ingezette trend (na verloop van tijd).

Naast de bedrijven heb je ook nog een andere manier waarop trends ontstaan. We praten hier dan over mensen zich bewust of onbewust losmaken van wat de commercie ons voorzet en zij volgen een eigen koers. Door deze “houding” manifesteren zij zich op een manier die mensen doet opkijken. Trendwatchers over de hele wereld pikken dit op en op deze manier kan iets ook een trend worden. Hetzij omdat de trendwatcher voor een bepaald bedrijf werkt, maar kan ook een onafhankelijke trendwatcher zijn die publiceert.

Wat moeten we ermee

Strikt genomen niets. Dat klinkt wellicht vreemd, want als iets een trend is, wordt je er in de betreffende winkels bijna mee dood gegooid. Er is geen ontkomen aan. Neem bijvoorbeeld meubelen, daar kan je smaak veranderen na verloop van tijd en zoek je enig moment wellicht meer zitcomfort. Dit staat los van een trend, maar als je je laat “voeden”, en dit kan ook onbewust gebeuren, dan kan een trend je ver meevoeren naar aanschaf. En dat is nu net wat de commercie wil bewerkstelligen. De hoge frequentie van trendwisselingen is dus goed voor de commercie.

Juist vanuit eigen creativiteit combineren met een meubel- of kledingstuk wat trendy is, kan dat “eigen” beeld geven. Jammer in dit kader is dat mensen vaak wel creatief genoeg zijn om zelf een mooie combinatie te maken, maar er niets mee durven. “Is het wel mooi” “loop ik niet voor gek” “is het wel trendy genoeg” … genoeg onzekerheid treft de mens in dit kader.

Trends nemen eigenlijk een stukje eigen creativiteit uit handen. Jammer eigenlijk, want het zou er zoveel kleurrijker op kunnen worden.
© 2008 - 2024 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Trendwatchen - wat is het en wat houdt het in?Trendwatchen - wat is het en wat houdt het in?Een trendwatcher verzamelt informatie en kan daarmee nieuwe trends voorspellen. Al die informatie wordt gebruikt voor he…
Shick* schoenen: high fashion, low budgetShick* schoenen: high fashion, low budgetIn februari 2010 is er een nieuw schoenenmerk gelanceerd in Nederland. Shick* is een schoenenmerk wat high fashion shoes…
Geschiedenis van modeMode is een Frans woord en het betekent manier of wijze. In het Engels wordt ook wel het woordje fashion gebruikt. Mode…
Estée Lauder make-up collectie door visagist Tom PecheuxDe knappe fransman en visagist Tom Pecheux is legendarisch in de modewereld. Hij is de meest gevraagde visagist ter were…

Slecht luisterenSlecht luisterenSoms ben je een gesprek aan het voeren en bekruipt je het gevoel dat de ander niet naar je luistert. Vaak kan je echter…
Annastaal (2.955 artikelen)
Gepubliceerd: 18-06-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.