De beelddenker heeft moeite met communicatie

- Beelddenker versus woorddenker
- Verschillen in communicatiestijl en waarnemen
- Totaalbeeld
- Beelddenkers voelen hun omgeving
- Bekendheid op de basisschool
- De kracht van een beelddenker
- De beelddenker en het bedrijfsleven
- Beelddenkers van nu, in goed gezelschap
Beelddenker versus woorddenker
Een beelddenker denkt in beelden (primair denkproces) en een woorddenker denkt in woorden (secundaire denkproces). Niet alleen kan dit problemen geven op jonge leeftijd, maar ook op volwassen leeftijd. 90% van de bevolking is woorddenker en 10% van de mensen een beelddenker. Wetenschappelijk is duidelijk dat de reden van beeld- of woorddenken, in de hersenen zijn oorsprong vindt. De beelddenker heeft een dominante rechterhersenhelft en de woorddenker een dominante linkerhersenhelft. De functies van de rechterhelft maken van de beelddenker een zeer gevoelig hoog sensitief persoon:Functies van de rechterhersenhelft
- intuïtie
- gevoelens
- gewaarwordingen en indrukken
- vermogen om creatieve verbanden te leggen
- creatief
- het vermogen om ruimtelijke processen te doorzien
De rechterhersenhelft registreert informatie die buiten het normale waarnemingsvermogen valt. Bij de woorddenker is de linkerhersenhelft de sterkste kant. De functies van de linkerhelft maken van de woorddenker een analytisch en rationeel persoon.
Functies van de linkerhersenhelft
- Logisch denken
- Analytisch vermogen
- Cognitieve functie
Dit kan problemen geven in een gesprek op privé gebied maar ook op school en op het werk met collega’s.
Verschillen in communicatiestijl en waarnemen
Bovenstaand gegeven veroorzaakt verschillen in communicatie en perceptie (wat er gezegd wordt en het beeld wat je waarneemt) van een beelddenker en een niet-beelddenker. Een beelddenker die geen weet heeft dat niet iedereen ‘denkt ‘zoals hij/zij wordt zo heel kwetsbaar gemaakt. Een geschreven tekst of mondeling gesprek gaat dan ook vaak 'fout'. De beelddenker gebruikt taal wat zo logisch moet zijn, maar voor de woorddenker is het ‘Chinees’. En andersom snapt de beelddenker de woorddenker niet. Hoe kun je dat nu niet begrijpen? Je mag me niet, is de logische conclusie van de beelddenker bij herhaling. De beelddenker voelt zich heel snel persoonlijk aangevallen en een defensieve houding is het gevolg.Totaalbeeld
Beelddenkers denken vanuit een totaalbeeld. Samen met intuïtie, het vermogen om creatieve banden te leggen en ruimtelijke processen te doorzien, kan dit heel verrassend uitpakken. Bijvoorbeeld bij een vergadering. Bij het begin van de vergadering (20.00 uur) wordt de agenda uitgedeeld. De beelddenker ziet het totaal van een agendapunt en geeft hier antwoord op. Woorddenkers gaan uit van details en de beelddenker wordt niet geloofd en gehoord. De woorddenker is nog niet zover. Een uur later, komt hetzelfde antwoord, die de beelddenker om al aangaf! Hoe enorm zonde van de tijd en nog meer; hoe enorm jammer dat er zoveel tijd ‘verknoeid’ wordt. Erg frustrerend in het bedrijfsleven waar ‘time money is’. Voor de beelddenker is er maar één ding om te doen: je kunt eisen dat een ander verandert, maar eigenlijk kan je alleen jezelf veranderen!
Beelddenkers voelen hun omgeving
Een beelddenker is als het ware verbonden met de omgeving. De kleur van de mycenapaddenstoel, de witte rand langs de hoed. De geur van de herfst en de druppels die de kleur van het herfstblad weerspiegelen. Ze zien de paddenstoel, ze voelen de paddenstoel, ze ruiken de paddenstoel, ze fotograferen de paddenstoel van alle kanten. Kortom: ze ‘beleven’ de paddenstoel. Bij heftige situaties, een ongeluk op straat bijvoorbeeld, blijft dat lang ‘zitten’. De beelddenker is als het ware verbonden met de situatie. Emoties worden heftig ervaren en de reactie kan dan ook heel heftig zijn. Een woorddenker kan er juist heel gemakkelijk afstand van nemen. “Het was heftig, maar ik kan er niets meer aan doen” en kan het loslaten. De beelddenker die moet ventileren (praten) om emoties kwijt te raken, vangt bot en kan er niet over praten op het werk, bij familie of op school.Bekendheid op de basisschool
Gelukkig komt op basisscholen en voortgezet onderwijs de kennis over beelddenken langzaam binnendruppelen. In het bedrijfsleven is echter nog weinig tot niets bekend over de verschillende manieren van waarnemen, informatie opnemen en uitdragen. De woorddenker wil alles stap voor stap beredeneren en de beelddenker springt naar het eindresultaat. De woorddenker volgt dit niet en reageert korzelig. Een conflict ligt op de loer, vooral wanneer dit geregeld voorkomt. Totdat de bom barst. Het zou veel ellende kunnen voorkomen wanneer er ook in het bedrijfsleven meer aandacht voor de verschillende manieren van communiceren zou komen.De kracht van een beelddenker
Wanneer de kracht van een beelddenker juist gebruikt wordt in het bedrijfsleven, kan dit een grote meerwaarde geven. Beelddenkers kiezen vaak zelf al een creatief beroep, waarin ze zich ‘op de plek voelen’. Een beroep waar de talenten liggend in de rechterhersenhelft tot uiting mág en kán komen. Een beroep als ICT’ er, schrijver, kunstenaar, cabaretier, architect of aannemer. Maar ook in andere beroepen is de beelddenker iemand die:- buiten kaders kan denken. Beelddenkers werken vanuit het geheel naar de afzonderlijke details. Werken vanuit het totaalbeeld;
- drie dimensionaal kan denken, omdenken en oplossingen zien waar anderen ze niet zien. De woorddenker bekijkt een vraagstuk van één kant. De beelddenker zien oplossingen voor zich, terwijl ze er nog geen verklaring voor hebben. Driedimensionaal denken is een gave. Een creatieve gave. Daar waar de huidige kenniseconomie behoefte aan heeft. Hun talent, visueel ruimtelijk denken kan enorm goed van pas komen;
- goed kan multitasken. Multitasken betekent het uitvoeren van meerdere handelingen of processen op hetzelfde moment; Beelddenkers passen erg goed in het snelle bedrijfsleven, zolang het maar geen talige opdrachten zijn, zoals notulen of verslagen maken;
- associatief is. Ze verbinden onbewust de ene gedachte met de andere. Leggen gemakkelijk verbanden en voegen eigen ervaringen en kennis toe.
De beelddenker en het bedrijfsleven
Doordat de beelden zó snel gaan is het moeilijk om het te verwoorden tijdens vergaderingen of een ontwikkelproces. Pas later weet de beelddenker: “dát had ik moeten zeggen”. Het heeft dan al geen zin meer. Het maakt dat je je als beelddenker terugtrekt. Niet meer actief meedenkt en je komt al snel over als een introvert iemand. Er kan niet uitkomen wat erin zit en het plezier op de werkvloer begint te minderen. Beelddenkers: sta op! Besef dat je een beelddenker bent en leer om je woorden af te stemmen op de denksnelheid van de talige mens. Maak bekend wat een beelddenker is!Beelddenkers van nu, in goed gezelschap
Het lijstje van beelddenkers is lang. Van natuurkundigen, uitvinders, president, acteurs, tot boxer en chef-kok.Een aantal beelddenkers:
- Albert Einstein
- Alexander Graham Bell
- George Washington
- Dame Agatha Christie
- Leonardo da Vinci
- Muhammad Ali
- Pablo Picasso
- Steve Jobs
- Jamie Oliver
- Robin Williams
- Whoopi Goldberg
- Winston Churchill
- Tommy Hillfinger,