InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > De meest voorkomende hoofdgebaren

De meest voorkomende hoofdgebaren

De meest voorkomende hoofdgebaren Hoewel we meer ingewikkelde en moeilijke gebarentaal kunnen aanleren, zijn er in ons dagelijks leven veel voorkomende hoofdgebaren die we eigenlijk vrij gemakkelijk uitvoeren, alsof we ze nooit echt hebben moeten aanleren. Meer bepaald gaat het over volgende hoofdgebaren:de hoofdknik, nee schudden, kin vooruit, hoofd recht, hoofd scheef, hoofd gebogen.

De hoofdknik

De hoofdknik betekent in verschillende landen hetzelfde, namelijk 'ja' of met iets instemmen. Eigenlijk is deze vorm van knikken een geminimaliseerde uitvoering van de wel gekende buiging. Opvallend is dat ook blinde en doofstomme mensen hebben aangeleerd om een hoofdbeweging te doen wanneer ze met iets akkoord gaan of instemmen met iets. Uit onderzoek blijkt ook dat wanneer iemand instemmend knikt tijdens een gesprek of interview, extra gemotiveerd is om te blijven doorpraten. Een handige manier om te signaleren aan je gesprekspartner 'dat het wel even goed is' kan je proberen om sneller met je hoofd te knikken dan normaal. Dit komt agressiever over en zal een subtiele hint bij de spreker teweeg brengen dat het even te snel gaat of dat er genoeg informatie is gegeven.

Nee schudden

Nee schudden is dus de tegenhanger van de hoofdknik (ofwel het ja-schudden). Omdat het een aangeboren beweging is, zijn we geneigd om die beweging minder gecontroleerd maar meer natuurlijker uit te voeren. Als je dus iets aan het uitleggen bent tegen iemand moet je maar eens kijken of die persoon niet 'per ongeluk' tegelijkertijd nee aan het schudden is met zijn hoofd. Op dat moment kan je aflezen of hij je gelooft of niet.

Hoofd recht houden

Deze houding wordt door mensen gebruikt die neutraal aan het luisteren zijn over het geen wat er gezegd wordt. Echter hoewel het hoofd recht houden een gecontroleerde beweging lijkt, kan deze een meer natuurlijkere en spontane vorm gaan aannemen bij mensen. Denken we maar aan mensen die veel zelfvertrouwen hebben sneller met hun hoofd rechtop zullen lopen en mensen met minder vertrouwen sneller hun hoofd naar beneden zullen houden.

Hoofd scheef houden

Achter het signaal van je hoofd scheef houden zitten veel verborgen signalen. Het hoofd scheef houden betekent in eerste instantie ook onderwerping. Dit is al van jongs af aan duidelijk want denken we maar aan een baby die hun hoofd op de schouder van de moeder zal leggen. In de tweede plaats betekent het hoofd scheef houden een duidelijk signaal dat er interesse is: opvallend is dat vooral vrouwen wanneer ze geïnteresseerd zijn in een man deze houding dus zullen aannemen.

Hoofd gebogen houden

Wanneer iemand zijn hoofd gebogen houdt (naar beneden gericht) tijdens een gesprek, duidt dit op een negatieve houding. Een houding van ongeloof, desinteresse en erg kritische manier om iemand te benaderen. Deze houding komt in de praktijk zeer vaak tot uiting bij mensen die in de klas met hun hoofd naar beneden zitten te staren naar hun bank. Wanneer de leerkracht dan plotseling de aandacht weet te trekken zullen de blikken plotsklaps de lucht in gaan.

Kin vooruit

Kin vooruit en hoofd wat omhoog gebogen betekent in alle gevallen zich beter voelen dan anderen of dominantie. Men zou deze beweging uitvoeren omdat de keel op die manier langer wordt en je zo groter lijkt ten opzichte van de andere.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Non verbale communicatie, L Van Poecke, Garant (2001)

Reageer op het artikel "De meest voorkomende hoofdgebaren"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 12-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Non-verbale communicatie
Schrijf mee!