InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Off- en online netwerken

Off- en online netwerken

Off- en online netwerken Als het gaat om het uitbreiden van een persoonlijk netwerk heeft ieder persoon zijn obstakels die hij dient te overwinnen. Introverte mensen krijgen nogal snel een oninteressant label opgeplakt, terwijl ze soms gewoon langer nadenken over wat ze gaan zeggen. Verlegenheid en introvert zijn, worden vaak met elkaar verward, terwijl het twee verschillende kenmerken zijn. Extroverte personen zijn de blikvangers op elke bijeenkomst, terwijl hun meer teruggehouden tegenhangers het beter doen in kleinere kringen. Zij hebben ook de neiging om beter te luisteren en nieuwsgieriger te zijn. Maar wat primeert? Een breed netwerk of een sterk netwerk of de combinatie van beide? Hoe haalt men de beste kennis uit een netwerk, zowel online als offline?

Mogelijkheden van het netwerk

Een sterk en breed netwerk kan voor een verrijking van het leven zorgen en dit zowel professioneel als privé. Tips over traditioneel netwerken zijn schering en inslag op alle sociale media, mede gevoed door die sociale media zelf. Klinkt logisch, want hoe breder een online netwerk wordt uitgebreid, hoe meer advertenties er op maat kunnen worden aangeboden. Hoe groter de netwerken, hoe hoger de inkomsten die zo'n online medium kan genereren. Ondanks het feit dat zulke transactionele netwerken hun nut hebben in het onderhouden van relaties, is netwerken in levende lijve een effectiever middel om mensen te leren kennen. Vooraleer men connecties om hulp vraagt of bepaalde diensten of producten gaat aanbieden en hier succesvol in wil zijn, is het belangrijk om de mensen eerst te hebben ontmoet. Zo niet, dan zal men al gauw het label van "spammer" opgeplakt krijgen.

Wanneer men iedere maand één iemand nieuw leert kennen in levende lijve, en deze kan toevoegen aan het netwerk, dan bouwt men aan een sterke fundering omdat er effectief een connectie is geweest. Is het, door bijvoorbeeld een vleug van verlegenheid, moeilijker om nieuwe connecties te maken, dan kan het ook een mooie strategie zijn om iedere maand één iemand uit het bestaande netwerk beter te leren kennen. Zo verrijkt en versterkt men de banden met de connecties die er reeds van in het begin toe doen.
Echter, men mag zich niet vastpinnen op een te nauwe cirkel van connecties, bijvoorbeeld door enkel verbindingen aan te gaan binnen zijn of haar vakgebied.

Netwerken buiten zijn bubbel

Wanneer men gaat netwerken buiten het bedrijf waar men werkt, zijn de nieuwe technologieën een zegen om een netwerk uit te bouwen. Een netwerk uitbouwen met connecties buiten het eigen vakgebied is niet alleen een interessanter netwerk voor andere buitenstaanders, maar is ook een gelukkiger netwerk. Wanneer men bijvoorbeeld leest over een interessante studie van een buitenlandse universiteitsprofessor of student, dan is een simpele en korte email soms al genoeg om ongeziene opportuniteiten voor de persoonlijke toekomst te creëren. Kort is hier het magische woord, want e-mails van enkele paragrafen uit het buitenland worden vaak gewoon verwijderd.
Voorbeeld: "Ik heb uw studie over met veel interesse gelezen en ik had graag in een kort gesprek willen kennis maken. Is een Skype-gesprek mogelijk? Hopelijk gauw van u te horen" of "Uw werk over gaat zeker een impact hebben op onze dagelijkse werking hier op het bedrijf of binnen onze industrie. Graag had ik nog iets meer geleerd over deze materie. Zou u ons netwerk willen verrijken of kan ik u even contacteren?"

Er zijn ook andere manieren om mensen buiten de persoonlijke netwerkbubbel te ontmoeten. Zo kan men lid worden van bepaalde organisaties als vrijwilliger of via andere niet-werkgerelateerde interesses. Men kan in een groep beginnen te sporten, in plaats van enkele rondjes alleen te lopen. Door gemeenschappelijke interesses te delen is het gemakkelijker om te netwerken. Hoe men mensen leert kennen, doet er niet toe, maar tracht om steeds iets te geven bij het ontwikkelen van nieuwe connecties vooraleer iets te vragen. Mensen die meer geven dan ze vragen, hebben hierdoor op langere termijn meestal meer succes.

Hoe offline netwerken?

Stuur je verwachtingen bij

Wanneer men naar een bijeenkomst gaat, dient men zich niet druk te maken om zoveel mogelijk mensen te ontmoeten, noch om met iedereen een praatje te maken. Op een uurtje tijd met twee à drie mensen kennis maken, kan veel betere en sterkere connecties opleveren dan twintig oppervlakkige handdrukken en beleefdheden.

Bereid de eerste minuten van een gesprek voor

Verlegen mensen in het bijzonder hebben het op een bijeenkomst vaak moeilijk om te netwerken en gesprekken te beginnen met vreemden. Door echter wat research te doen over de bijeenkomst en de mensen die er aanwezig zullen zijn, kan men reeds enkele vragen voorbereiden voor wanneer men deze mensen leert kennen. Het hoeft daarom echt niet over werkgerelateerde items te gaan. Eten (restaurants) en reizen zijn twee onderwerpen waar iedereen graag over praat. Tips om te praten in het openbaar zijn er in overvloed. Men dient gewoon diegene te vinden die het best bij de eigen persoonlijkheid passen.

Vraag voor een kennismaking

Welke persoonlijkheid men ook heeft, deze tip is steeds goud waard. Wanneer men iemand vraagt om kennis te maken met wie ook, zorgt men ervoor dat de eerste indruk voor een stuk wordt bepaald door diegene die introduceert. Diegene die de bijeenkomst organiseert, is op dat moment de ideale persoon bij uitstek om zo'n introductie in gang te zetten. Door op voorhand te bepalen wie men zo wenst te leren kennen, is ook de voorbereiding voor het verdere verloop van het gesprek gemakkelijker te plannen.

Zet jezelf in de schoenen van iemand anders en leer luisteren met het doel om te leren. Wanneer men zelf een vraag stelt, luister dan aandachtig naar het antwoord en gebruik dit antwoord om het gesprek verder te zetten. Zorg ervoor dat er gegevens worden uitgewisseld om na het afscheid een online connectie te mogen maken. Gebruik persoonlijke verhalen en belevingen wanneer mogelijk en ga op zoek naar gemeenschappelijke punten. Mensen zijn meer geneigd om ja te zeggen tegen mensen waarmee men één of andere gemeenschappelijke band mee heeft.

Oefen elke dag

Hoe meer men netwerkt, hoe gemakkelijker het wordt. Zelfs tijdens het verloop van een simpele werkdag is het mogelijk om de kunst van het netwerken aan te scherpen door waar mogelijke korte conversaties te starten. Vraag hoe de collega's hun weekend is geweest of dat alles in orde is met de toebedeelde taken van die dag. Allemaal kleine stappen die een netwerk sterker en breder maken waardoor kennis gemakkelijker wordt bereikt.

Elk netwerk heeft zijn waarde. Het is een bron van kennis, vacatures, potentiële zakelijke partnerschappen, toekomstige aanwervingen en nog veel meer. Netwerken zijn er niet alleen om die volgende baan te vinden, maar ook om de huidige positie die men bekleedt te verbeteren.

Lees verder

© 2014 - 2019 Libra, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe moet ik netwerken?Werknemers met een goed netwerk, zijn over het algemeen ook succesvoller in hun carrière. Ze weten net iets gemakkelijke…
Open coffee een nieuw fenomeenOpen coffee een nieuw fenomeenOpen coffee is een manier van netwerken. Het zijn bijeenkomsten georganiseerd door ondernemers en voor ondernemers. Het…
Een eigen bedrijf en dan netwerken!Een eigen bedrijf en dan netwerken!Steeds meer mensen beginnen een eigen bedrijf. Mogelijk gedwongen door de markt of een stap naar iets wat vanuit jezelf…
Netwerken vergroot de kans op een baanNetwerken vergroot de kans op een baanEen nadeel van het solliciteren op een vacature is, dat u één van de vele kandidaten bent. De werkgever heeft zoveel keu…
Sociale netwerken en jeugdcriminaliteit: netwerk jongerenSociale netwerken en jeugdcriminaliteit: netwerk jongerenSociale netwerken en jeugdcriminaliteit. Uit de literatuur blijkt dat het sociale netwerk van jongeren een belangrijke r…

Reageer op het artikel "Off- en online netwerken"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Libra
Gepubliceerd: 22-08-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!