Social media onderweg

Social media onderweg Zo ongeveer iedereen kent het wel, onderweg met de smartphone of de tablet even een berichtje doorsturen, een foto plaatsen of melden dat je onderweg iets overkomen is. We kijken er niet van op dat iemand met zijn smartphone bovenop een ernstige verkeersituatie staat en de eerste foto’s de ether in stuurt, op de fiets een bericht typt of en tablet naast zich op de bijrijder stoel heeft liggen, omdat het tussendoor zo handig gebruikt kan worden. Waar we lang niet altijd bij stilstaan is de veiligheid. Deze komt met enige regelmaat in het gedrang, want hoe je het went of keert … twee dingen met alle aandacht tegelijk doen, kan niemand. Dit nog even los van de handen die je wel eens te kort kunt komen, om de veiligheid zoveel als mogelijk te waarborgen.

Veiligheid waarborgen

Bij sommige verkeersregels kan je nog vraagtekens stellen, maar bij het gebruik van smartphone of tablet in het verkeer niet. Inmiddels is wel aangetoond dat het de rijvaardigheid kan beïnvloeden. Het openbaar vervoer grotendeels uitsluiten, hoewel je ook met het grootste gemak in de bus of trein op botst tegen een actieve gebruiker.

Beïnvloeden

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan die duidelijk maken dat je weggedrag al wordt beïnvloedt als je telefoon over gaat of je telefoon het geluidje afspeelt dat er een bericht binnen is gekomen. Dan heb je nog geen actie ondernomen. Dit geldt zowel voor de man of vrouw in de auto als op de tweewieler.

De beïnvloeding zit hem in de snelheid. Niet zozeer de rem die erop gaat, maar meer het gaspedaal wat ietwat wordt losgelaten. Waarbij slechts zo’n 40% ook meer naar rechts gaat, maar de snelheid hoe dan ook ruim onder het gangbare terecht komt. Met name de automobilist kan zomaar van 120 km p/u naar 85 of 90 km p/u schuiven. Strikt genomen hoeft dit nog geen problemen op te leveren als we netjes naar de rechterbaan opschuiven, maar het wordt een stuk lastiger op het moment dat er geantwoord wordt en er een bericht teruggestuurd moet worden. Je aandacht gaat op dat moment naar het apparaat en dus niet je voorganger(s). Als er dan voor je iemand – om wat voor reden dan ook – in de remmen gaat, moet je voldoende afstand hebben om adequaat te kunnen remmen. Zie daar, menig botsing… hoewel hierover nog geen concrete onderzoekscijfers zijn.

Enkele cijfers

Een gemiddeld bericht lezen wil zeggen, zo’n 3 tot 4 seconde je ogen van het verkeerd verwijderd. Als je de normale snelheid van 120 km p/u hanteert, dan heb je 100 tot 120 meter je ogen niet op de autoweg en dus neem je niet actief deel aan het verkeer.
Je reactie snelheid vertraagt met 1/3 ten opzichten van de weggebruikers die zich wel op de autoweg richten.

Op de fiets een bericht intypen wil zeggen dat je - zonder dat je het in de gaten hebt – binnen enkele seconden zo’n 15 tot 25 centimeter naar links of rechts af kunt wijken. Op een drukke weg of druk fietspad, kan dit direct tot gevaarlijke situaties leiden. Dit staat uiteraard nog los van het gegeven dat je minder snel reageert, omdat je even niet actief deelneemt aan het verkeer. Overigens vindt de helft van de social media gebruikers op de fiets, dat het niet tot gevaarlijke situaties zal leiden.

Bron: Dielmann, PixabayBron: Dielmann, Pixabay

Boetes

De smartphone actief gebruiken op de fiets levert nog geen boete op. Hoewel de impact van een ongeluk kleiner wordt ingeschat, zal er wel meer aandacht aan geschonken worden de komende tijd. In de auto, maar ook de brommer en snorfiets is het niet toegestaan. De auto levert een bon van €220,00 en de tweewielers €150,00 plus de gebruikelijke administratiekosten.

Voor alle duidelijkheid, handsfree is meer dan alleen de handen er vanaf houden. De telefoon tussen hoofd en schouder houden, levert ook een boete op.

Positief

Social media onderweg kan ook positief zijn en daarbij valt te denken aan elkaar onderweg op de hoogte houden van situaties. Melden dat iemand een bepaalde weg beter kan vermijden, vanwege een file. Maar natuurlijk ook leuke foto’s van iets wat je onderweg meemaakt en contact houden met mensen waar je anders minder gemakkelijk contact mee houdt. De bedoeling is dat je actief bent als de situatie dit toelaat. Volledig stil staan vanwege de file, maar ook in het openbaar vervoer en dus geen gebruik tijdens actieve deelname aan het verkeer (achter het stuur).

Sociaal?

Het argument dat we minder met elkaar praten (“echt communiceren”), wordt door verschillende wetenschappers weggewuifd. Enkele onderzoeken tonen aan dat de man of vrouw die een flinke afstand in de trein of bus aflegt, meestal toch wel iets te lezen meeneemt en wat is een boek anders dan de tablet waar je je boek op leest, de klant doorneemt of een vriend/in op de hoogte brengt van iets? De communicatievormen veranderen, maar dat is inherent aan de toekomst.

Tot slot

Tijden veranderen en daar gaan we in mee of we willen of niet. Naast veel nieuwe en leuke ontwikkelingen hieromtrent, hebben er ook nogal wat tijd voor nodig om het zo in te passen, dat het verantwoord is. Enerzijds de verslaafde man of vrouw die niet meer los is te zien van de smartphone of tablet en anderzijds de verkeersproblemen die kunnen ontstaan door onverantwoord gebruik. De tijd zal leren hoe hier verder invulling aan gegeven kan en zal worden.
© 2013 - 2024 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Social media biedt organisaties de mogelijkheid om op een ideale manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk, groot bere…
Sociale Media, overheid en de gevarenSociale Media, overheid en de gevarenOnder social media of wel sociale media wordt een online platform verstaan, waarop je met elkaar kunt communiceren. Het…
Gratis tool: social media policy voor bedrijvenGratis tool: social media policy voor bedrijvenSociale media. Interessant, snel, sociaal. Niet alleen privé maar ook zakelijk bieden sociale media vele voordelen. Maar…
De verslavende werking van social mediaDe verslavende werking van social mediaWe zijn er heel de dag druk mee. Het lezen van appjes, kijken hoeveel likes we al hebben op Facebook en het volgen van T…

WhatsApp, wat is het en hoe gebruik ik het?WhatsApp, wat is het en hoe gebruik ik het?Je hoort de naam WhatsApp regelmatig in gesprekken voorbij komen, maar je weet niet direct wat het is. Doordat je vriend…
Foutloos schrijven voor velen mission impossibleSommigen lachen er hard om en sommigen gruwen ervan. Anderen maakt het niet uit als ze de inhoud maar begrijpen. Taalfou…
Bronnen en referenties
Annastaal (2.955 artikelen)
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.