Social media onderweg
Zo ongeveer iedereen kent het wel, onderweg met de smartphone of de tablet even een berichtje doorsturen, een foto plaatsen of melden dat je onderweg iets overkomen is. We kijken er niet van op dat iemand met zijn smartphone bovenop een ernstige verkeersituatie staat en de eerste foto’s de ether in stuurt, op de fiets een bericht typt of en tablet naast zich op de bijrijder stoel heeft liggen, omdat het tussendoor zo handig gebruikt kan worden.
Waar we lang niet altijd bij stilstaan is de veiligheid. Deze komt met enige regelmaat in het gedrang, want hoe je het went of keert … twee dingen met alle aandacht tegelijk doen, kan niemand. Dit nog even los van de handen die je wel eens te kort kunt komen, om de veiligheid zoveel als mogelijk te waarborgen.
Veiligheid waarborgen
Bij sommige verkeersregels kan je nog vraagtekens stellen, maar bij het gebruik van smartphone of tablet in het verkeer niet. Inmiddels is wel aangetoond dat het de rijvaardigheid kan beïnvloeden. Het openbaar vervoer grotendeels uitsluiten, hoewel je ook met het grootste gemak in de bus of trein op botst tegen een actieve gebruiker.
Beïnvloeden
Er zijn verschillende onderzoeken gedaan die duidelijk maken dat je weggedrag al wordt beïnvloedt als je telefoon over gaat of je telefoon het geluidje afspeelt dat er een bericht binnen is gekomen. Dan heb je nog geen actie ondernomen. Dit geldt zowel voor de man of vrouw in de auto als op de tweewieler.
De beïnvloeding zit hem in de snelheid. Niet zozeer de rem die erop gaat, maar meer het gaspedaal wat ietwat wordt losgelaten. Waarbij slechts zo’n 40% ook meer naar rechts gaat, maar de snelheid hoe dan ook ruim onder het gangbare terecht komt. Met name de automobilist kan zomaar van 120 km p/u naar 85 of 90 km p/u schuiven. Strikt genomen hoeft dit nog geen problemen op te leveren als we netjes naar de rechterbaan opschuiven, maar het wordt een stuk lastiger op het moment dat er geantwoord wordt en er een bericht teruggestuurd moet worden. Je aandacht gaat op dat moment naar het apparaat en dus niet je voorganger(s). Als er dan voor je iemand – om wat voor reden dan ook – in de remmen gaat, moet je voldoende afstand hebben om adequaat te kunnen remmen. Zie daar, menig botsing… hoewel hierover nog geen concrete onderzoekscijfers zijn.
Enkele cijfers
Een gemiddeld bericht lezen wil zeggen, zo’n 3 tot 4 seconde je ogen van het verkeerd verwijderd. Als je de normale snelheid van 120 km p/u hanteert, dan heb je 100 tot 120 meter je ogen niet op de autoweg en dus neem je niet actief deel aan het verkeer.
Je reactie snelheid vertraagt met 1/3 ten opzichten van de weggebruikers die zich wel op de autoweg richten.
Op de fiets een bericht intypen wil zeggen dat je - zonder dat je het in de gaten hebt – binnen enkele seconden zo’n 15 tot 25 centimeter naar links of rechts af kunt wijken. Op een drukke weg of druk fietspad, kan dit direct tot gevaarlijke situaties leiden. Dit staat uiteraard nog los van het gegeven dat je minder snel reageert, omdat je even niet actief deelneemt aan het verkeer. Overigens vindt de helft van de social media gebruikers op de fiets, dat het niet tot gevaarlijke situaties zal leiden.
Bron: Dielmann, Pixabay Boetes
De smartphone actief gebruiken op de fiets levert nog geen boete op. Hoewel de impact van een ongeluk kleiner wordt ingeschat, zal er wel meer aandacht aan geschonken worden de komende tijd. In de auto, maar ook de brommer en snorfiets is het niet toegestaan. De auto levert een bon van €220,00 en de tweewielers €150,00 plus de gebruikelijke administratiekosten.
Voor alle duidelijkheid, handsfree is meer dan alleen de handen er vanaf houden. De telefoon tussen hoofd en schouder houden, levert ook een boete op.
Positief
Social media onderweg kan ook positief zijn en daarbij valt te denken aan elkaar onderweg op de hoogte houden van situaties. Melden dat iemand een bepaalde weg beter kan vermijden, vanwege een file. Maar natuurlijk ook leuke foto’s van iets wat je onderweg meemaakt en contact houden met mensen waar je anders minder gemakkelijk contact mee houdt. De bedoeling is dat je actief bent als de situatie dit toelaat. Volledig stil staan vanwege de file, maar ook in het openbaar vervoer en dus geen gebruik tijdens actieve deelname aan het verkeer (achter het stuur).
Sociaal?
Het argument dat we minder met elkaar praten (“echt communiceren”), wordt door verschillende wetenschappers weggewuifd. Enkele onderzoeken tonen aan dat de man of vrouw die een flinke afstand in de trein of bus aflegt, meestal toch wel iets te lezen meeneemt en wat is een boek anders dan de tablet waar je je boek op leest, de klant doorneemt of een vriend/in op de hoogte brengt van iets? De communicatievormen veranderen, maar dat is inherent aan de toekomst.
Tot slot
Tijden veranderen en daar gaan we in mee of we willen of niet. Naast veel nieuwe en leuke ontwikkelingen hieromtrent, hebben er ook nogal wat tijd voor nodig om het zo in te passen, dat het verantwoord is. Enerzijds de verslaafde man of vrouw die niet meer los is te zien van de smartphone of tablet en anderzijds de verkeersproblemen die kunnen ontstaan door onverantwoord gebruik. De tijd zal leren hoe hier verder invulling aan gegeven kan en zal worden.