InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Smartphonegebruik als criminele activiteit

Smartphonegebruik als criminele activiteit

Smartphonegebruik als criminele activiteit Whatsappen kan een criminele activiteit worden wanneer je autorijdt en al rijdend berichten verstuurt. Je blik is dan van de weg en een ongeluk zit in een klein hoekje. Er vallen regelmatig slachtoffers vanwege dit onverantwoordelijke gedrag en als dat komt door onverantwoord smartphonegebruik dan wordt de mobiele telefoon een apparaat met een crimineel staartje.

Tientallen

Naar schatting komen er jaarlijks tientallen mensen om in het verkeer vanwege onverantwoordelijke automobilisten die achter het stuur whatsappen of hun Facebook raadplegen. Ze laten zich afleiden van de weg omdat de aandacht op de smartphone is gevestigd. Contact met iemand aan de andere kant van de smartphonelijn is even belangrijker dan als verkeersdeelnemer opletten op het verkeer. Dit gedrag kan moorddadige vormen aannemen.

Crimineel

Whatsappen, SMS-en en Twitteren achter het stuur wordt door menigeen beschouwd als crimineel. Er ontstaat een discussie over de strafmaat na een aanrijding die is ontstaan door een bestuurder die zat te whatsappen. Als voorbeeld is daar een Dodge-bestelwagen rijdende A. die in oktober 2012 op de A28 naar Tynaarlo rijdt. Hij is via zijn smartphone met vier mensen tegelijk in contact: hij belt en whatsappt aan de lopende band. Met een knal van 120 kilometer per uur botst hij op een Twingo die gelanceerd wordt. De 51-jarige bestuurster is op slag dood.

Whatsapp-berichtje

Op de smartphone van de Dodge-driver staat een onaf Whatsapp-berichtje: ”Dat heb ik liev ..”. Het is een van de vele voorbeelden van bestuurders die zich hebben laten afleiden door hun handige telefoon. Enkele tientallen verkeersdoden van de 651 die in 2012 in Nederland vielen te betreuren, zijn het gevolg van telefoongebruik.

Campagne

Veilig Verkeer Nederland stelt alles in het werk om verkeersdeelnemers erop te attenderen dat telefoongebruik in het verkeer niet kan. Er start een grote campagne die zich specifiek richt op het gebruik en misbruik van smartphones tijdens het rijden. De politie gaat dan ook intensief controleren en boetes uitdelen.

Seconden

Wie zich tijdens het rijden laat afleiden door een oplichtend telefoonschermpje, ziet diezelfde seconden niet wat er op de weg gebeurt. De smartphones zuigen de aandacht naar zich toe, maar wie achter het stuur zit heeft al zijn aandacht nodig bij het rijden.

Risico

Bellen leidt de aandacht af maar smartphones leiden extra af omdat je op het schermpje wilt zien wat daar gebeurt. Het leidt je blik van de weg af en is daarmee een groter risico dan de handsfree telefoons zijn.

Cijfers

  • Wie met 90 kilometer per uur rijdt
  • verplaatst zich 25 meter per seconde
  • wie 5 seconden op de smartphone kijkt
  • ziet 125 meter niet wat er voor hem op de weg gebeurt

Videoauto’s

Veilig Verkeer Nederland hamert op meer controle door bijvoorbeeld videoauto’s en politiemotoren. Vanuit forse boetes gaat ook een preventieve werking uit, verwacht VVN. Zelfs gevangenisstraffen worden niet uitgesloten, omdat automobilisten bewust het gevaar trotseren en het risico nemen. Zover is het nog niet Nederlandse rechters gebruiken vooralsnog de straffen van werkstraffen en rijontzegging.

Samen Zie Je Veiliger

SITA, een van de grootste afvalverwerkers in Nederland, en Veilig Verkeer Nederland lanceren in het voorjaar van 2013 de campagne 'Samen Zie Je Veiliger.' Onveilige situaties kunnen direct aan een Meldpunt worden doorgegeven. Het doel is de verkeersveiligheid te verbeteren. In het najaar van 2013 start een grote campagne die speciaal is gericht op het gebruik van de smartphone tijdens het rijden. Doel van die campagne is om weggebruikers bewust te maken van de gevaren van het telefoongebruik in het verkeer en om verkeersdeelnemers te bewegen de telefoon niet te gebruiken zolang je aan het verkeer deelneemt. "Whatsappen doe je op een P."

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is WhatsApp?Wat is WhatsApp?WhatsApp is een programma (of eigenlijk een applicatie, afgekort als app) voor smartphones. Whatsapp stelt de gebruikers…
Alternatieven voor WhatsApp op AndroidAlternatieven voor WhatsApp op AndroidWhatsApp is de laatste jaren uitgegroeid tot een enorm populaire messaging applicatie voor smartphones. Met WhatsApp kun…
Downloaden en gebruiken van WhatsApp op uw smartphoneDownloaden en gebruiken van WhatsApp op uw smartphoneWhatsApp is een mobile messaging software/applicatie voor uw smartphone. Dit stukje software is voor bijna alle huidige…
WhatsApp, wat is het en hoe gebruik ik het?WhatsApp, wat is het en hoe gebruik ik het?Je hoort de naam WhatsApp regelmatig in gesprekken voorbij komen, maar je weet niet direct wat het is. Doordat je vriend…
Hoe installeer je Whatsapp en wat kun je ermee?Hoe installeer je Whatsapp en wat kun je ermee?Inmiddels maken zoveel mensen gebruik van deze applicatie dat er bijna vanuit wordt gegaan dat je iemand ook kan ‘’‘What…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • www.veiligverkeernederland.nl
  • www.sita.nl

Reageer op het artikel "Smartphonegebruik als criminele activiteit"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 30-01-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Communicatie
Schrijf mee!