InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Smartphone achter het stuur en op de fiets verboden

Smartphone achter het stuur en op de fiets verboden

Smartphone achter het stuur en op de fiets verboden Whatsappen kan een criminele activiteit worden wanneer je autorijdt en al rijdend berichten verstuurt. Je blik is dan van de weg en een ongeluk zit in een klein hoekje. Er vallen regelmatig slachtoffers vanwege dit onverantwoordelijke gedrag en als dat komt door onverantwoord smartphonegebruik dan wordt de mobiele telefoon een apparaat met een crimineel staartje. Wie gesnapt wordt met handheld bellen in de auto riskeert een fikse bekeuring. Het gebruik van mobieltjes is sinds 2002 al verboden voor auto’s, brommers en motors. Appen op de fiets is vanaf juli 2019 verboden.
Appen doe je op een P / Bron: Skitterphoto, PixabayAppen doe je op een P / Bron: Skitterphoto, Pixabay

Niet appen achter het stuur

Verkeersslachtoffers door gebruik smartphone achter het stuur

Naar schatting komen er jaarlijks tientallen mensen om in het verkeer vanwege onverantwoordelijke automobilisten die achter het stuur whatsappen of hun Facebook raadplegen. Ze laten zich afleiden van de weg omdat de aandacht op de smartphone is gevestigd. Contact met iemand aan de andere kant van de smartphonelijn is even belangrijker dan als verkeersdeelnemer opletten op het verkeer. Dit gedrag kan moorddadige vormen aannemen.

Crimineel gedrag

Whatsappen, SMS-en en Twitteren achter het stuur wordt door menigeen beschouwd als crimineel. Er ontstaat een discussie over de strafmaat na een aanrijding die is ontstaan door een bestuurder die zat te whatsappen. Als voorbeeld is daar een Dodge-bestelwagen rijdende meneer A. die in oktober 2012 op de A28 naar Tynaarlo rijdt. Hij is via zijn smartphone met vier mensen tegelijk in contact: hij belt en whatsappt aan de lopende band. Met een knal van 120 kilometer per uur botst hij op een Twingo die gelanceerd wordt. De 51-jarige bestuurster is op slag dood.

Dodelijk whatsapp-berichtje

Op de smartphone van de Dodge-driver staat een onaf Whatsapp-berichtje: ”Dat heb ik liev ..”. Het is een van de vele voorbeelden van bestuurders die zich hebben laten afleiden door hun handige telefoon. Enkele tientallen verkeersdoden van de 651 die in 2012 in Nederland vielen te betreuren, zijn het gevolg van telefoongebruik.

Campagne Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland stelt alles in het werk om verkeersdeelnemers erop te attenderen dat telefoongebruik in het verkeer niet kan. Er start een grote campagne die zich specifiek richt op het gebruik en misbruik van smartphones tijdens het rijden. De politie gaat dan ook intensief controleren en boetes uitdelen.

Seconden afgeleid

Wie zich tijdens het rijden laat afleiden door een oplichtend telefoonschermpje, ziet diezelfde seconden niet wat er op de weg gebeurt. De smartphones zuigen de aandacht naar zich toe, maar wie achter het stuur zit heeft al zijn aandacht nodig bij het rijden.

Risico

Bellen leidt de aandacht af maar smartphones leiden extra af omdat je op het schermpje wilt zien wat daar gebeurt. Het leidt je blik van de weg af en is daarmee een groter risico dan de handsfree telefoons zijn.

Cijfers over gebruik van de weg

  • Wie met 90 kilometer per uur rijdt
  • verplaatst zich 25 meter per seconde
  • wie 5 seconden op de smartphone kijkt
  • ziet 125 meter niet wat er voor hem op de weg gebeurt

Videoauto’s

Veilig Verkeer Nederland hamert op meer controle door bijvoorbeeld videoauto’s en politiemotoren. Vanuit forse boetes gaat ook een preventieve werking uit, verwacht VVN. Zelfs gevangenisstraffen worden niet uitgesloten, omdat automobilisten bewust het gevaar trotseren en het risico nemen. Zover is het nog niet Nederlandse rechters gebruiken vooralsnog de straffen van werkstraffen en rijontzegging.

Samen Zie Je Veiliger

SITA, een van de grootste afvalverwerkers in Nederland, en Veilig Verkeer Nederland lanceren in het voorjaar van 2013 de campagne 'Samen Zie Je Veiliger.' Onveilige situaties kunnen direct aan een Meldpunt worden doorgegeven. Het doel is de verkeersveiligheid te verbeteren. In het najaar van 2013 start een grote campagne die speciaal is gericht op het gebruik van de smartphone tijdens het rijden. Doel van die campagne is om weggebruikers bewust te maken van de gevaren van het telefoongebruik in het verkeer en om verkeersdeelnemers te bewegen de telefoon niet te gebruiken zolang je aan het verkeer deelneemt. "Whatsappen doe je op een P."

Appen op de fiets

Appen op de fiets is minstens zo gevaarlijk als appen in de auto. Je bent er met je hoofd bij iets anders dan bij het verkeer en dat is levensgevaarlijk. Vanaf 1 juli 2019 geld het gebruik van mobieltjes, laptops, muziekspelers en camera's ook voor fietsers, trambestuurders en gehandicapten in voertuigen zonder motor. De campagne MONO wordt gelanceerd, om minder fietsers en automobilisten sociale media te laten gebruiken tijdens het rijden. De boodschap van de campagne is: rij zonder afleiding. Rij MONO, ga ongestoord onderweg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is WhatsApp? Werking en voordelen van WhatsAppWat is WhatsApp? Werking en voordelen van WhatsAppJe hebt vrienden uit je omgeving al wel eens horen praten over "App'en" via je smartphone, maar wat is dat nu eigenlijk?…
WhatsApp, wat is het en hoe gebruik ik het?WhatsApp, wat is het en hoe gebruik ik het?Je hoort de naam WhatsApp regelmatig in gesprekken voorbij komen, maar je weet niet direct wat het is. Doordat je vriend…
Verbod op een mobiel apparaat voor fietsersVerbod op een mobiel apparaat voor fietsersGemiddeld maakt ongeveer de helft van alle Nederlanders gebruik van de mobiele telefoon terwijl ze fietsen. Naar het kle…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • www.veiligverkeernederland.nl
  • www.sita.nl
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/25/appen-op-de-fiets-vanaf-juli-2019-verboden-a1769776 geraadpleegd op 9 februari 2019
  • https://www.daarkunjemeethuiskomen.nl/rijmono/over-de-campagne geraadpleegd op 28 april 2019
  • Afbeelding bron 1: Skitterphoto, Pixabay

Reageer op het artikel "Smartphone achter het stuur en op de fiets verboden"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 28-04-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Communicatie
Schrijf mee!