Succes in Marketing, PR en Communicatie: gouden tips
Marketing, PR (Public Relations) en Communicatie zijn ruime begrippen, met vele deelgebieden. Denk bijvoorbeeld alleen al aan het imago van een bedrijf, promotie, media, sales en advertisement. Resultaten van succesvolle marketeers vinden we overal om ons heen. De supermarkt ligt er vol mee. Al die producten strijden met soortgelijke producten van de concurrentie om het beste plekje in de schappen van de supermarkt. Onderaan of op ooghoogte. Bij de kassa. Met een extra grote display, die weer het zicht op andere producten ontneemt. En buiten de supermarkt eigenlijk in alle winkels en gevels en kranten en alle media. Zelfs op de stoep of in het zand op het strand krijgen we reclameboodschappen op ons afgevuurd. En er zijn nog 20.000 andere communicatie en marketing technieken die ons tot consumeren dwingen. Bewust en onbewust. Een van de sleutels tot succes in de PR is jezelf ook net zo promoten als je product of dienst.
Image is belangrijk, ook voor jou
Net als lady Gaga een product verkoopt met haar opzienbarende verschijningen, kan jij ook jouw product, ideeën, diensten en jezelf in de markt zetten. Daarom lopen deze eigen presentatie en productpresentatie vaak nogal door elkaar.
Hier volgen de tips waarbij jij zelf de hoofdrol in je eigen film in de wacht kan slepen en zullen leiden tot succes.
Gebruik je netwerk
Tip een: je netwerk is je basis. Het gaat er niet om wat je kunt maar wie je kent. Durf gebruik te maken van je relaties. Gewoon recht op de man af vragen op die bruiloft wat deze ex minister in je aangetrouwde familie voor je kan betekenen. "Hoe kan jij mij helpen zodat jij er ook beter van wordt?"
Kennis is macht
Tip twee: zorg voor voldoende kennis van je vakgebieden. Lees je in en pas vooral je kennis meteen toe. Dat is de doe-leer-doe spiraal. Elke keer van je fouten leren door terug te koppelen. En de verbeterde versie jij 2.0 is op de markt. Dit vraagt om toewijding en discipline. Maar als je deze regel consequent (lees elke dag) toepast, dan is succes onafwendbaar.
Structuur is de basis
Tip drie: een belangrijk deel van je werk is communiceren. Inhoudelijk een gestructureerd gesprek voeren. Met inleiding, boodschap, interactie, conclusie, samenvatting en terugkoppeling. Wat wil je communiceren en hoe breng je dat optimaal over. Meteen bijvoorbeeld al in een sollicitatiegesprek naar je ideale baan bij je favoriete reclamebureau.
Lees de gebruiksaanwijzing
Dat iedereen een eigen gebruiksaanwijzing heeft weten we. Maar die krijg je nog niet bijgeleverd tijdens een eerste ontmoeting. Dus zoek aanwijzingen die de communicatie kunnen verbeteren.
Zo ga je gaandeweg steeds meer naar de perfecte interactie. En daar gaat het om. Nu kan je je boodschap overbrengen. Je toehoorder of de doelgroep is nu ontvankelijk voor je commerciële boodschap. Let ook op lichaamstaal en leer die taal ook spreken.
Haak in op de actualiteit
Tip vier: een onderdeel van deze optimale communicatie is ook weten wat er in de actualiteit speelt. Dus rellen in Istanboel of drama bij Pauw en Witteman? Weet wat er speelt. Meng de actualiteit met de kennis en vaardigheden van je opleiding. Zo creëer je een veel aantrekkelijkere mix van communicatiemiddelen.
Daar gaat het steeds weer om. Zoeken naar de optimale interface tussen de zender en ontvanger.
Just do it
Tip vijf: doe het gewoon. Pas je kennis toe. En durf op je bek te gaan. Oefenen. Leren. Opnieuw beginnen. Flaters en fouten maken. Trek je niets aan van al die ogen en tongen. Go for it. Niet geschoten is altijd mis. Spreek. Laat jezelf horen. Doe de elevator pitch. Kort maar krachtig je boodschap kunnen communiceren en terugkoppelen, als je opeens met die sleutelfiguur in gesprek komt. Of als je de kans krijgt om een goal met je visie te scoren.
Tot slot
Succes is een wetenschap zei Oscar Wilde ooit. Succes in Marketing en PR ook. Je kunt door onderzoek en toepassen van die onderzoeksresultaten betere resultaten behalen. Dat heet gewoon bijsturen. Steeds weer terugkoppelen en leren van je eigen fouten. Het gaat om die wisselwerking. En dit principe is trouwens op meer gebieden van kracht. Denk aan de relationele sfeer en de werk en privé sfeer. Maar ook op het ontwikkelen van bijna elke vaardigheid. Specifiek voor de Marketing en PR geldt dan dat jij bewust dient te worden van de boodschappen die je communiceert. Het draait altijd weer om Communicatie. En die communicatie kan altijd beter.