Succesvol een baan vinden in de PR/Marketing en Communicatie
Marketing en PR (Public Relations) is het systematisch onderhouden en ontwikkelen van de interactie tussen organisaties (bedrijf, instellingen of overheid) en hun omgeving. De middelen van een organisatie om te communiceren zijn publiciteit, promotie, reclame, en events. Het doel is het creëren van een positief imago van de organisatie. Een gewenst effect voor bijvoorbeeld een bedrijf is verhogen van verkoopresultaten op langere termijn door het goede imago. Voor een instelling (en ook voor een bedrijf) kan PR werken om de bestendiging of vergroting van een machtsbasis te realiseren, want door een positief imago is de kans kleiner op protest op de werking van de organisatie en tegenwerking uit de publieke sfeer. En hoe minder tegenwerking des te makkelijker zijn de (soms verborgen) doelen van een organisatie te bereiken.
Een wereldimperium opbouwen door een persoon
Een eenmanszaak is ook een organisatie, die ook al bestaat ze uit
een persoon, toch een wereldimperium kan opbouwen. Er zijn genoeg voorbeelden te verzinnen in de wereld van de kunst, muziek, mode en literatuur, van personen die naast hun talenten ook door hun imago succesvol zijn geworden. Madonna is er een van. Michael Jackson, Briney Spears, Katy Perry en Justin Bieber. En de rij is eindeloos.
De beste modeonwerpers gebruiken hun voelsprieten ook voor Marketing
In de mode weten de sleutelfiguren zoals Vicktor en Rolf en Marc Jacobs als geen ander de waarde van imago. Daarom zijn modeontwerpers en hun creaties ook steeds te bewonderen in de media. Jij zelf bent net als die ontwerpers en popsterren ook een persoon dat een beeld en verhaal communiceert met je omgeving. Om die communicatie te optimaliseren kan je PR ook als techniek toepassen op je eigen persoon. Dit gebeurt al meteen bij een sollicitatie bij een organisatie. Hier volgen een paar gouden tips.
De eerste indruk is bepalend
Tip een: in een sollicitatiegesprek wordt dus meteen al gekeken naar jouw eigen voorkomen en de manier waarop jij jezelf presenteert. Heb je de wat van de kwaliteiten van bijvoorbeeld Linda de Mol of Matthijs van Nieuwkerk? Zij verkopen producten als geen ander. Dat is een indicatie voor je verdere functioneren en jouw toekomstige aanpak van bijvoorbeeld jouw productpresentaties bij een pitch op het kantoor van een van je toekomstige klanten.
Beter communiceren door stil te zijn
Tip twee: wissel de rol van zender en ontvanger regelmatig om. Luisteren dus wat de ander in zijn of haar boodschap probeert over te brengen. Wat is de sleutel tot communicatie op een dieper niveau. Heb je eenmaal de code ontcijferd dan is emotioneel en commercieel voordeel via deze route onafwendbaar. Pas deze voorkennis die je nu tot je beschikking hebt toe.
Gebruik en ontwikkel al je vaardigheden
Tip drie: communiceren gebeurt op zeer vele niveaus. Via het gevoel en intuïtie. Via het een op een gesprek. Via een groepsinteractie. Via je woordkeuze, je uitspraak, stemsterkte en toongebruik, dialect en timing. En via je lichaamstaal. Via je houding, Via het telefoongesprek en via je kleding en voorkomen. Via je e-mail, Twitter, Facebook, Skype en via WhatsApp. Via derden, via geruchten, via reputatie, via je sociale status. Via je congruentie (hoe goed zit je in je verhaal). Via de spanningsopbouw. En via de ogen. Via de tv. Via voordracht, klanken en muziek. Via tussenpersonen. Via de ouderwetse brief en nog veel meer. Leer, evolueer en
combineer, maar onthoudt: alle communicatievormen zijn een slap aftreksel van het een op een gesprek waar je elkaar echt (zonder tussenkomst van beeldscherm) in de ogen kunt kijken en elkaars stem kunt horen.
Dress to impress
Tip vier: Je eerste, tweede en derde indruk is bepalend. Voel je op je gemak in je kleding. Draag wat bij je hoort. Je mag het geleidelijk iets verder ontwikkelen naar wat gewaagder. Dat kan wel wat voor je doen. Je valt toch iets minder op dan je denkt. Kijk maar om je heen. Alleen die vrouw met de oranje hoed springt uit de grijze massa. Ook al mag je de hoofdrol in je eigen film spelen. De public relations department is het meest chique onderdeel van de hele marketing en communicatiebusiness. Dus kleed je stijlvol. En je wordt serieus genomen.
Lezen
Tip vijf: een uur per dag lezen. Inspirerende boeken. Je kunt jezelf bijschaven. Het gaat niet van de ene op de andere dag. Maar blijf werken aan je bewustwording.
Practice makes perfect
Tip zes: oefenen. Oefenen en nog meer oefenen. Doe een cursus of een workshop. Want met alleen lezen kom je er net niet. Je moet het vooral ook allemaal echt doen. Dan kan je de nieuwe kennis, zoals in dit stuk, meteen implementeren. Het leren en doen, de kennis toepassen, steeds blijven oefenen. Tot je beter bent. Vergelijk jezelf maar tot op zekere hoogte met anderen, je voorbeelden. Gebruik, inspireer en kopieer wat je waardeert en inspireert. Maar kijk
vooral naar je eigen vorderingen .
Tot slot
Omdat veel deelgebieden van marketing, PR en communicatie met je persoonlijke presentatie verweven zijn is het een goed idee om deze zaken voor je zelf te scheiden. Je wilt wel ook gewoon jezelf worden, blijven en zijn. Eer en eigenwaarde zijn hier kernbegrippen. De truc is om een juiste balans te vinden tussen optimalisatie van productpresentatie en je eigen voorkomen. Hoe werken die aspecten het best ten opzichte van elkaar. Daar ligt de sleutel tot succes en voldoening.