InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Hoe handig is snellezen?

Hoe handig is snellezen?

Hoe handig is snellezen? Er zijn cursussen waar je kunt lezen snel én effectief te lezen. Als je bijvoorbeeld beroepshalve veel moet lezen, kan dat handig zijn. Niet iedereen wordt er echter gelukkiger van en soms neemt men bewust graag veel tijd om een stuk door te lezen, te herkauwen als het ware. Maar veel mensen willen toch echt die snelheid van het hedendaagse bestaan bij houden en dus alles lezen wat er op een dag op hen afkomt.

De basis

Als je voor jezelf de keuze maakt om veel tot je te nemen, dan kan snel lezen helpen. Eigenlijk begint het al op de basisschool en voeren we het aantal woorden per minuut op van zon 200 woorden tot ruim 300 tijdens de HBO studie en 400 tot 450 woorden als academicus. Toch is het niet alleen via officiële studies te herleiden. De gemiddelde cijfers worden gedestilleerd uit de vele informatieve teksten die we moeten lezen. Maar er zijn ook mensen die in een enorm tempo romans lezen, deze boeken als het ware verslinden en ook dan kan er een hoog aantal woorden per minuut gehaald worden.

Wat wel voor beide groepen geldt, is dat als de studie is afgerond of de romans worden niet meer verslonden het aantal woorden per minuut in snel tempo aanzienlijk achteruit gaat. We gaan dan met het grootste gemak terug van 400 of 450 naar 240 tot 270 woorden per minuut.

Methoden

Er zijn verschillende methoden om mensen aan het lezen te krijgen en de snelheid te verhogen, maar komt uiteindelijk bij hetzelfde uit. We vocaliseren en dan spreken we hardop uit wat we lezen, maar meestal subvocaliseren we en dat is stillezen, we spreken de woorden in gedachten uit. Zo werkt begrijpend lezen het meest effectief.
Het uitspreken hebben we nodig als onze woordenschat uitgebreid wordt en we nieuwe, meer complexe, woorden leren lezen. Voor het brein is het handiger dit uit te spreken en dan tot zich te nemen.

Sneller lezen

Als we om wat voor reden sneller willen gaan lezen zijn er verschillende methoden. Overigens niet iedereen pakt een methode even succesvol op, dus is het voor jezelf bekijken wat het beste werkt. Enkele die relatief eenvoudig te leren/op te pakken zijn, waarbij een actieve houding en een rustige regelmatige ademhaling altijd het beste is om snel meters te maken.

Opknippen

Het subvocaliseren af laten nemen doe je door jezelf te trainen in het niet meer de zin vloeiend te lezen maar door een zin in eens soort sprongetjes door te nemen. Je knipt als het ware de zin in essentiële stukken op (in het hoofd). Tijdens de sprongetjes zie je de zin niet, totdat je ogen weer stilstaan. Je brein kan de opgeknipte zin zonder de woorden in het hoofd uit te spreken, logischerwijs achter elkaar zetten. Deze methode vergt wel wat oefening, maar kan heel effectief zijn.

Gebruik de handen

Een andere veel gebruik methode is een simpeler methode. We kennen het wel van kinderen die leren lezen, ze gebruiken hun vinger of potlood om in een zin vooruit te komen. Als je dit in een vloeiend tempo doet en het brein kan het als een soort cadans oppakken, dan is dit ook voor de volwassen mens een methode om sneller te leren lezen. Het brein pakt het zo op dat de zin veel vloeiender binnenkomt, het subvocaliseren neemt af het verbinden van logische woordgroepen neemt als vanzelf toe.

Tot slot

De ene doet het voor zijn lol en de ander omdat het tijd bespaart. Waar je ook voor kiest pak het serieus op om het beste resultaat te krijgen. En voor degene die het niet nodig heeft of bewust de rust neemt om te lezen ook dat is natuurlijk meer dan prima. Snelheid in lezen of niet, ieders mening respecteren is belangrijk en kan in praktijk gebracht worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • R. Mazino - psycholoog (universiteit van Ohio)

Reageer op het artikel "Hoe handig is snellezen?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 07-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Boekrecensies
Schrijf mee!