LinkedIn en Facebook: voordeel of nadeel bij sollicitatie?
De arbeidsmarkt hapert. Dus hebben werkgevers het weer meer voor het uitkiezen. Uit onderzoek van Accountemps blijkt dat Nederlandse managers referenties het strengst controleren in vergelijking met andere Europese managers. Daarbij worden nu ook sociale online netwerken gebruikt. Daarom is het van 'levensbelang' om je online en live netwerk goed bij te houden. Hier de cijfers, feiten en vijf tips voor goed management van het online relatienetwerk.
De arbeidsmarkt hapert. Dat betekent dat werkgevers het weer vaker voor het uitkiezen hebben. Dit brengt al snel mee, dat ze ook kieskeuriger zijn bij het selecteren van nieuwe werknemers. Zo blijkt ook uit onderzoek, dat Nederlandse managers allerlei voorzorgsmaatregelen nemen bij het kiezen van de juiste kandidaat voor een functie. Bijna negen van de tien (87%) Nederlandse managers checkt gegeven referenties. Maar dat gebeurt anno nu niet alleen meer via de telefoon. Ook zakelijke netwerken zoals LinkedIn worden gebruikt om na te gaan of een kandidaat echt de kwalificaties heeft die opgegeven worden in het cv. Daarmee is de Nederlandse manager de meest kritische van Europa. Althans, als je afgaat op het onderzoek dat daarop wijst: een onderzoek van Accountemps onder ruim 2.500 HR-, financiële en algemene managers in elf landen.
Een op de drie checkt altijd referenties
Een op de drie managers die zich bezig houden met het aannemen van personeel, checkt naar eigen zeggen altijd de referenties. Een nog heel wat ruimer aantal, ongeveer 57%, gaat nog veel uitgebreider te werk. Dat betekent dat de manager met oud-collega’s praat, voormalige managers van de kandidaat-werknemer benadert of kijkt op zakelijke online netwerken. Dit heeft ook al snel gevolgen. Blijkt dat op de sociale netwerken van kandidaten die in eerste instantie aantrekkelijk worden gevonden, dingen te vinden zijn die de manager niet aanstaan, dan is dat in ruim één op de drie gevallen aanleiding om de kandidaat niet aan te nemen. Dan gaat het met name om het vinden van negatieve of genante informatie, of foto’s. En met name dat laatste, daar denken veel mensen niet aan bij het plaatsen van zo'n 'leuke' foto van een licht uit de hand gelopen kantoorborrel...
Facebook en LinkedIn: pas op je profiel
Barbara Kollée van Accountemps: “Het onderzoek maakt duidelijk hoe nuttig het is om sociale netwerken representatief en up-to-date te houden. Slechts 13% van de managers checkt geen referenties. De overgrote meerderheid doet het wel en oordeelt snel. 48% zegt wel dat ze eerst een reactie van de kandidaat willen op de informatie van de sociale netwerken voordat ze een besluit nemen of ze een kandidaat al dan niet aannemen.”
Hoe gebruik je je sociale (online) netwerk? Tips van Accountemps
1. Bewaak de grens tussen informeel en formeel
Voor je aan het netwerken gaat, besluit je welk netwerk geschikt is én hoe je relatie tot de ander is. Zakelijke relaties zijn niet per se informeel 'Hyves-materiaal'. Terwijl Facebook en Hyves toppers zijn voor sociaal gebruik (en Facebook inmiddels een 'gemengd' gezicht van zakelijk en sociaal vertoont) prijkt het zakelijke netwerk LinkedIn hoog in de regionen van het zakelijke netwerken. Dat onderscheid sociaal en zakelijk moet ook gelden voor connecties in persoon. Wees niet te losjes in de omgang als je iemand één keer ontmoet hebt. Neem ook niet zomaar aan dat iemand zich jou nog herinnert. Wees genante situaties voor, Introduceer jezelf, geef aan hoe je de ander ontmoet hebt c.q. wie de contactpersoon was of is tussen jullie beiden.
2. Ontvrienden beter dan allemansvrienden
We worden vanzelf overladen met een hoos aan contactverzoeken. Maar als je een uitnodiging krijgt van iemand die je helemaal niet kent, accepteer het verzoek dan gewoon niet. Wil je beleefd zijn, dan kun je netjes laten weten dat je je (online) netwerk graag wil beperken tot mensen die je in den lijve hebt ontmoet. Voor zakelijke contacten geldt allerminst 'hoe meer, des te beter.' Kwaliteit telt.
3. Lastige kwesties oplossen
Besluit niet te snel om manager of collega in je sociale netwerk uit te nodigen. De aard van de relatie staat voorop. Denk er eens goed over na en informeer eventueel subtiel hoe anderen binnen het bedrijf dit zien. Als je sociale netwerken gemengd gebruikt voor privé en zakelijk, pas dan op de instellingen. Zorg dat privé berichten of onthullende foto's alleen voor de juiste personen zichtbaar zijn.
4. Twitter voorzichtig
Twitter is een handig middel om in contact te zijn met vrienden en collega’s, maar ook om jezelf waar nodig in beeld te brengen. Maar let wel op wie er in je profiel verschijnt en met wat voor soort tweets. Als je beginnend twitteraar bent, kijk dan gerust even de kunst af bij anderen. Hoe gaan zij om met toon, stijl en woordgebruik? Doe niet te gretig, bedenk vooraf of het voor bepaalde mensen echt interessant is om de informatie die jij wilt delen te ontvangen. Maak niet de beginnersfout om Jan en alleman te volgen. Ook hier geldt: bedenk vooraf wie en waarom.
5. De klassieker: de oeps-e-mail
Wie is het nooit gebeurd? De onvoorzichtige druk op de verzend-knop en het is een onveranderlijk feit: de oeps-e-mail is de deur uit. Als er verkeerde informatie op het verkeerde bureau terecht komt door jouw toedoen, kunnen de gevolgen akelig zijn. Tip: stuur een mail aan jezelf en oefen met de terughaalfunctie van je mailprogramma. Te laat? Wees open, dat is beter dan je in schaamte te wentelen. Bied verontschuldigingen aan waar nodig, en laat mensen weten wat de gevolgen zijn als het hen betreft.
Accountemps en het onderzoek
Al meer dan 60 jaar heeft Accountemps ervaring als specialist in boekhoudkundige en financiële opdrachten op uitzend- en detacheringbasis. Accountemps maakt deel uit van de groep Robert Half International en heeft wereldwijd meer dan 350 kantoren. In Nederland heeft Accountemps kantoren in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht. Meer informatie vindt u op: http://www.accountemps.nl. Het onderzoek, de Workplace Survey, is uitgevoerd onder ruim 2.500 HR, financiële en algemene managers in België, Brazilië, Dubai, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Italië,Nederland, Oostenrijk, Tsjechië en Zwitserland.