InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Werken in de tandtechniek

Werken in de tandtechniek

Werken in de tandtechniek brengt u afwisseling en creativiteit, u werkt in een laboratorium waar u misschien kronen gaat opbakken of wellicht werkt u aan een kunstgebit(volledige gebitsprothese). In dit artikel leest u van alles over het beroep tandtechnicus.

De afdelingen

In de tandtechniek zijn er verschillende afdelingen waar men werkzaam kan zijn, bij een klein bedrijf kan het wel zo zijn dat alle werkzaamheden door werknemers gedaan worden. De afdelingen die we onder andere zouden kunnen onderscheiden zijn:
  • Gips - modellen uitgieten in gips, fixeren voor een articulator(apparaat waarmee men kauwbewegingen kan nabootsen)
  • Kroon- en brugwerk - kronen en bruggen vervaardigen
  • Porselein - kleur en eventueel nog vorm geven aan de kronen en bruggen
  • Prothesewerk - protheses(kunstgebitten) vervaardigen
  • Digitaal - het digitaal ontwerpen van kronen, bruggen, frames(onderstel voor bijvoorbeeld een prothese) enzovoorts

Waar werkt een tandtechnicus?

De meeste tandtechnici werken in een tandtechnischlaboratorium maar het kan ook zijn dat men bij een tandartspraktijk werkt. Er is dan ook een nauwe samenwerking tussen de tandtechnici, tandartsen, tandartsassistente en de patiënten. Het kan ook wel eens voor komen dat de patiënt bij het tandtechnischlaboratorium langs komt.

Handwerk

Vroeger en nog steeds is het werken in de tandtechniek veel handwerk toch gaan de ontwikkelingen van de digitale software de laatste tijd heel snel. In de toekomst, wat nog wel zo'n 20 jaar zou kunnen duren kan het zijn dat de tandtechniek bijna volledig digitaal wordt maar er zal altijd wat handwerk achter blijven. Hou er wel rekening mee dat als u bijvoorbeeld de opleiding wilt gaan volgen u het zowel leuk vind om met uw handen creatief te werken maar dat u ook met de computers overweg moet kunnen.

De eigenschappen

Als men in de tandtechniek wil werken is het handig als u over de volgende eigenschappen beschikt:
  • creativiteit
  • geduld
  • technisch
  • oplossend denkvermogen
  • sociaal
In de tandtechniek kan het heel erg verschillen qua drukte, het ene moment zal er overgewerkt moeten worden en het andere moment kan het zijn dat men de dag moet proberen uit te zitten met bijvoorbeeld schoonmaakwerk. November en december zijn meestal de drukste maanden.

Opleiding

U hoeft niet altijd een opleiding te hebben om in de tandtechniek te werken, sommige vooral grotere bedrijven kunnen ook vaak mensen gebruiken die de kleinere maar belangrijke taken op zich willen nemen u hoeft zich dan ook niet altijd verder te ontwikkelen maar het is wel belangrijk dat u echt interesse heeft voor het vak, het is namelijk wel van belang dat u wat van de anatomie van de kaak leert kennen en dat u daar ook open voor staat, zo weet u wel waarom u wat doet.
Als u wel een diploma wilt halen voor de tandtechniek dan is dit heel goed mogelijk aan de Dutch Health Tec Academy te Utrecht. U volgt hier een deeltijdopleiding wat betekend dat u 4 dagen gaat werken en 1 dag naar school gaat. Men leert het namelijk vooral door herhaling, mee kijken en proberen.
In twee jaar tijd heeft u algemene basiskennis en heeft u zowel een stukje prothese als kroon- en brugwerk gedaan, daarna kunt u zich specialiseren in één van de richtingen. In totaal bent u dan als u alles in één keer haalt 4 jaar bezig.

Weetjes uit het CAO

  • bij een contract voor onbepaalde tijd is er een proeftijd van 2 maanden
  • bij ontslag heeft u een opzegtermijn van één maand, dit dient schriftelijk te gebeuren
  • een normale werkweek bestaat uit 38 dagen
  • werknemers geboren na 31-12-1951 hebben recht op 25 vakantiedagen waarvan er 15 dagen aaneengesloten moeten worden opgenomen
  • het salaris kan liggen tussen de 1500 en 3000 euro per maand, dit kan verschillen dankzij de opleiding en het aantal jaren ervaring
Al deze bovenstaande richtlijnen staan in het CAO en gelden mits er iets anders in het contract wordt vermeld.
Gerelateerde artikelen
De opleiding tot tandtechnicusDe opleiding tot tandtechnicusDe opleiding tot tandtechnicus neemt ongeveer 4 jaar de tijd in beslag. Je krijgt op de opleiding onder andere te maken…
De gipsafdeling van een tandtechnisch laboratoriumOf u nou een kroon, brug of prothese neemt er komen altijd gipsmodellen bij kijken. Er is dan ook in principe in elk lab…
Hoe werkt de mondscanner van de tandarts?Hoe werkt de mondscanner van de tandarts?Sinds een aantal jaar is het digitale afdrukken een mogelijkheid in de tandartspraktijk. Zo hoeft men tegenwoordig bij t…
Dutch Health Tec AcademyDe Dutch Health Tec Academy vindt u in de Utrechtse wijk Overvecht, er is voor de deur voldoende parkeergelegenheid en b…
Het stappenplan van een kunstgebitHet is verstandig goed na te denken en te overleggen als u mogelijk op een kunstgebit over wilt gaan. Een gebitsprothese…

Reageer op het artikel "Werken in de tandtechniek"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 03-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!