InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Fotomodel worden, hoe word je fotomodel?

Fotomodel worden, hoe word je fotomodel?

Fotomodel worden is een droom van veel jonge meisjes. Ook jongens willen steeds vaker fotomodel worden. Om fotomodel te zijn, hoef je niet altijd mooi te zijn. Ook mensen die iets speciaals hebben kunnen geschikt zijn om fotomodel te worden. Naast het gewone vak als fotomodel kun je ook fotomodel worden voor speciale onderwerpen, zoals een fotomodel die uitsluitend geschikt is om voor lingerie te poseren.

Hoe word je fotomodel?

Fotomodel worden? Waarom willen zoveel meisjes (en ook steeds meer jongens) eigenlijk fotomodel worden? Vroeger, toen film nog een relatief nieuw verschijnsel was, waren filmsterren het grote voorbeeld voor jong en oud. Filmactrices werden, vanwege de zogenaamde ´stomme films´ (film zonder geluid) voornamelijk geselecteerd vanwege hun schoonheid, en niet op hun acteertalent. Dit resulteerde in een heleboel zeer knappe filmsterren die in films speelden en die ook op filmposters werden afgebeeld. Ook toen films geluid kregen bleven filmsterren nog tientallen jaren iconen die vooral mooi waren. Veel meisjes droomden ervan om ooit filmster te worden. Langzaam maar zeker werd goed acteren echter steeds belangrijker. Er werden steeds meer speelfilms gemaakt en talent om te acteren werd een noodzaak voor het maken van goede speelfilms. Filmsterren werden allang niet meer beoordeeld op hun schoonheid, maar veel meer op hun acteertalent. Er kwamen ook steeds meer karakterrollen. Acteurs die specifieke rollen konden spelen door hun uiterlijk werden ook steeds belangrijker. Bijvoorbeeld een indiaan of een persoon met overgewicht of rood haar of opvallende gezichtskenmerken die niet zozeer met knap geassocieerd werden maar meer het het neerzetten van een bepaald type. Het ideaalbeeld van meisjes om een filmster te worden verdween naar de achtergrond naarmate filmsterren geen schoonheidsideaal meer vertegenwoordigden. Filmactrices worden nu al lang niet meer gezien als uitgesproken schoonheden. Fotomodellen namen hun plaats in. Fotomodellen wel. Maar ook dat is aan het veranderen. Want fotomodellen zijn steeds vaker minder uitgesproken mooi. De belangrijkste kenmerken van hedendaagse fotomodellen zijn:
  • mager (maat 34 is de gangbare maat).
  • lang (vanaf 175-178 ongeveer).
  • fotogeniek (goed op de foto overkomen).

Steeds vaker zie je ook modellen die volgens de normen eigenlijk niet mooi zijn, maar die wel populair zijn. Denk bijvoorbeeld aan kenmerken als:
  • wijd uit elkaar staande ogen.
  • wipneus.
  • tanden met spleten er tussen.
  • flaporen.
  • brede opvallende kaken.

Hoewel deze imperfectie volgens veel mensen misschien niet mooi is, valt het wel op op foto's, en uiteindelijk is dat wat merken willen. Men wil dat mensen naar de reclames kijken, het maakt dan niet uit of men kijkt omdat het model mooi gevonden wordt of juist niet. Bovendien hebben modellen met dit soort specifieke kenmerken een heel eigen type schoonheid die hen uniek maakt. Mogelijk is het een reactie op de overdaad aan mensen met knappe gezichten. Bijna iedereen in welvarende landen heeft tegenwoordig bijvoorbeeld rechte tanden omdat tandartsen elk gebit recht kunnen zetten, en plastisch chirurgie is ook heel normaal geworden. Namaakhaar, namaak borsten, opgespoten lippen en jukbeenderen, zelfs namaak billen zijn niet ongewoon meer. Alles bij elkaar zijn de meeste mensen dus best wel knap als ze jong zijn en mooie tanden hebben, en alle wat men van nature niet heeft kan je erbij bestellen. Daarom is apart misschien meer in geworden.

Fotomodel worden en mooi zijn

Bij fotografie gaat het uitsluitend om het uiteindelijke beeld. Het maakt dus niet zoveel uit hoe je stem klinkt, en of je goed kunt acteren, enzovoorts. Fotomodellen worden in eerste instantie op hun uiterlijk beoordeeld. Ze moeten fotogeniek zijn. Lang niet alle fotomodellen worden mooi gevonden in het dagelijks leven, maar op de foto maken ze toch indruk. Dat noem je fotogeniek. Natuurlijk moet je wel kunnen (leren) poseren en ook is het belangrijk dat je je als persoon staande kunt houden in een wereld vol competitie en uiterlijk vertoon, maar je kunt wat poseren betreft veel aanleren. Ook is je karakter belangrijk. Als je je afspraken niet nakomt dan zal je als model niet veel werk krijgen. Je moet meegaand zijn als je fotomodel wilt worden en je moet lang zijn als je fashion model wilt worden. Fotomodellen die aan de top komen verdienen veel geld en het Fashion wereldje ademt een imago van glitter en glamour. Fotomodellen hebben daarom in de loop der jaren de plaats in genomen van filmsterren, als het aankomt op favoriete beroepen voor meiden. Steeds meer jonge meisjes willen dus fotomodel worden. Fotomodellen worden in onze maatschappij gewaardeerd.

Fotoshoot laten maken?

Toch is de tijd dat je als fotomodel alleen maar lang en mager moest zijn, ook alweer aan het verdwijnen. Deze trend heeft namelijk al heel wat jonge vrouwen het leven gekost want de modellen op de catwalk zagen er te vaak uit als skeletten. Jonge gezonde meisjes nemen een voorbeeld aan de ondervoede catwalk modellen en ontwikkelen anorexia nervosa, een eetstoornis waarbij men zo weinig eet dat je kan sterven. Hier is zoveel kritiek op gekomen dat men het beeld van de ondervoede modellen probeert bij te stellen.

  • Tegenwoordig (2016) is het bijvoorbeeld in om er gezond en gespierd uit te zien, volle lippen te hebben, en niet meer zo mager te zijn dat er sprake is van extreme ondervoeding. Toch is extreem dun zijn helaas nog steeds de trend. Ook wordt een lengte boven de 1.76 het meest gewaardeerd. Met 1.73 ben je als meisje eigenlijk nog te klein, hoewel er wel een paar modellenbureaus zijn die je inschrijven vanaf die lengte.
  • Ook is er veel vraag naar speciale modellen, ook wel 'special models' genoemd. Het gaat dan om mensen die iets speciaals in hun uiterlijk hebben, bijvoorbeeld rood haar met sproeten, of veel moedervlekken, of een apart vrolijk gezicht met grote oren, kieren tussen de tanden of ver uit elkaar staande ogen.
  • Soms is er ook vraag naar 'curved models', of modellen die iets anders hebben waardoor ze geschikt zijn voor foto's en fashion.
  • Om model te worden hoef je dus niet meer 'alleen maar' mager en lang te zijn, maar het merendeel van de vrouwelijke fashion modellen heeft ongeveer kledingmaat 34.

Zelf model worden

Als je zelf model wilt worden heb je minimaal een professionele fotoshoot nodig, zodat je je in kunt schrijven bij castingbureaus.

Model zijn en te klein zijn

Voor de catwalk heb je een lengte vanaf minimaal 1.75 a 1.76 cm nodig.

Fotomodellen toen en nu

  • In de jaren vijftig en zestig deed je lengte er helemaal niet zoveel toe. Je moest uitgesproken knap zijn en ook mooie tanden hebben. Een wespentaille en een flinke boezem en mooi haar werd gewaardeerd en dat maakte de kans op werk als fotomodel groter. Vrouwelijke vormen werden zeer gewaardeerd. Het was zeker niet de bedoeling dat je te mager was, dan had je als model weinig kans op succes. Dat veranderde in 1965. Toen Twiggy rond 1965 bekendheid kreeg en uitgroeide tot een cultfiguur, veranderde het ideaalbeeld voor modellen. Twiggy (1949) is de bijnaam van een erg mager fotomodel. Haar lichaam werd omschreven als mannelijk. Twiggy betekent twijgje. Twiggy had kort geblondeerd haar en erg grote ogen. Omdat Twiggy een beroemd fotomodel werd, was er een trend gezet voor magere fotomodellen. Vrouwelijke lichaamsvormen leken taboe geworden. Dit werd van kwaad tot erger. Twiggy was niet lang maar wel mager. Men zocht steeds vaker magere modellen en zelfs maat 36 vond men al te dik. Vrouwen zonder borsten waarvan je de ribben kon tellen, lijdend aan anorexia nervosa, liepen vervolgens tientallen jaren over de catwalk. Mager en lang is bijna 40 jaar de norm gebleven, tot zeer ernstig ondervoede fotomodellen aan toe. Het was belangrijk dat je broodmager was en dat je minimaal 1.78 lang was. Een mooi gezicht was meegenomen maar eigenlijk minder belangrijk. Enkele jaren geleden was men de broodmagere modellen eindelijk moe. Steeds vaker zie je dat fotomodellen zich siliconen borsten laten aanmeten, om toch nog een vrouwelijke look te creëren. Te mager durft men weer massaal 'lelijk' te noemen. Momenteel raken vrouwelijke vormen weer in. Broodmager en ondervoeding is in de modellenwereld in meer of mindere mate uit aan het raken. Te magere modellen worden steeds vaker geweigerd en je mag er gelukkig niet meer uitzien als een patiënt die aan een ziekte lijdt. De ideale maat kleding voor fotomodellen is op het moment maat 34/36, de lengte van het model is ook wat minder belangrijk geworden, hoewel een lengte van 1.75 wel als minimaal wordt gezien voor op de catwalk.

Fotomodel worden, wanneer ben je geschikt?

  • Als je fotogeniek bent.
  • Als je een speciaal uiterlijk hebt en fotogeniek bent.
  • Als je niet ondervoed bent (geen anorexia nervosa) en dus niet te mager bent.
  • Als je tenminste 1.75 lang bent (fashion model/mannequin/vrouw) maar niet langer dan ongeveer 1.85.
  • Als je ongeveer kledingmaat 34 of maximaal maat 36 draagt en fotogeniek bent.
  • Strak en gespierd komt steeds meer in.
  • Volle lippen zijn nog steeds erg geliefd
  • Als je een bepaald type bent met unieke kenmerken zoals wijd uit elkaar staande ogen, flaporen, wipneus, spleten tussen de tanden, sproeten, enzovoorts.

Voor jongens en mannen geldt voor Fashion model een minimum lengte van 1.83 ongeveer.

Myla Dalbesio

In november 2014 werd model Myla Dalbesio (dan 27) door Calvin Klein gebruikt als model. Ze heeft een grotere maat dan de andere topmodellen, namelijk maat 42. Ze is prachtig, en haar verschijning als fotomodel, voor zo'n beroemd merk, is dan eventjes wereldnieuws.

Fashionmodel, fotomodel, babe, of erotiek model

Er zijn verschillende soorten fotomodellen:
  • Fashion modellen (catwalk), hiervoor moet je dus lang zijn.
  • Fotomodel voor reclamefotografie, reclamespotjes of glamourfotografie. Hiervoor hoef je niet lang te zijn. Als je 1.60 bent kan je al werk vinden. Je moet wel een sterke uitstraling hebben.
  • Special modellen. Je hoeft niet mooi te zijn maar wel iets speciaals hebben. Dat kunnen sproetjes en rood haar zijn, maar ook flaporen of een opvallende grote neus. Het gaat er bij special models vooral om dat je iets bijzonders hebt wat jou uniek maakt. Daar worden foto’s of reclamespotjes namelijk ook uniek en opvallend door. Je lengte, omvang, gewicht en kledingmaten zijn voor special models nietbelangrijk. Je bent wie je bent, als je maar bijzonder bent..
  • Lingerie modellen hebben een mooi lichaam, geschikt om lingerie te showen.
  • Big size of plus size modellen zijn geschikt om te poseren voor grote maten.
  • Naaktmodellen of modellen die erotische foto’s geen bezwaar vinden.

Fotomodel, wat verdien je?

Fotomodellenwerk verdient erg goed. Als je pas als model begonnen bent verdien je al een paar honderd euro per klus. Als je een topmodel bent verdien je duizenden euro’s per opdracht en dat kan zelfs oplopen tot tonnen per jaar als je veel werkt hebt. Topmodel worden is echter niet voor veel fotomodellen weggelegd. Slechts een heel klein deel wordt topmodel. En van alle meisjes en vrouwen en jongens en mannen die fulltime fotomodel willen worden, zijn er maar een handvol die daar echt in slagen.

Fotomodel, wanneer ben je te oud?

Om succes te hebben als model voor de catwalk ben je al snel te oud. Topmodellen gaan wat langer mee omdat ze om hun bekendheid graag gezien worden, maar na je 25e is een carrière als Fashion model op de catwalk, op zijn retour. Maar voor sommige oudere fotomodellen is er nog wel werk op de catwalk. Na hun 30e is hun carrière als fashion model wel voorbij. Voor de meeste andere oudere modellen geldt dat oudere modellen soms natuurlijk nog wel nodig zijn voor bijvoorbeeld reclamecampagnes waarvoor men oudere mensen nodig heeft. Voor alle modellen geldt dat je top van je carrière na je 25e meestal afneemt. Je moet je geld dus in relatief korte tijd verdienen want in dit vak ben je al snel te oud. Dat is op zich geen ramp. Je hebt dan nog voldoende tijd om een nieuwe carrière op te bouwen in een ander beroep, of misschien een gezin te stichten. Een voorbeeld is bijvoorbeeld Daphne Deckers die na haar modellencarrière boeken schreef en tv-presentatrice is geworden.

Fotomodel worden, hoe?

  • Laat een Fotoshoot maken door een goede fotograaf.
  • Maak een portfolio waar je mee voor de dag kunt komen.
  • Schrijf je in bij goede modellenbureaus.
  • Probeer een afspraak te maken bij een modellenbureau en vraag of ze werk voor je hebben.
  • Of probeer het op de ouderwetse manier: trek de stoute schoenen aan en bel een erkende reclamefotograaf met een eigen studio op en vraag of je je portfolio mag komen laten zien omdat je werk zoekt als model. Neem wel een van je ouders mee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Model worden: de eisenModel worden: de eisenHeel veel jonge meiden dromen ervan: fotomodel worden. Het lijkt ze geweldig om modeshows te lopen, op de cover van een…
Benelux next topmodel 2010Benelux' Next Top Model is het vervolg op het nederlandse programma, Hollands next topmodel en van het Vlaamse programma…
Fashion model: mannelijk fotomodelFashion model: mannelijk fotomodelWie denkt dat de meiden het alleen goed doen in modellenwereld heeft het mis. Ook jongens en mannen zijn nodig in deze i…
Model worden? Begin je carrière op Dutchheaven.nlModel worden? Begin je carrière op Dutchheaven.nlVeel meiden dromen ervan om model te worden. Het is vaak moeilijk een begin te vinden in de weg naar een topmodel, op de…
Wat verdient een model?Wat verdient een model?Model worden: welk meisje droomt daar niet van? Door programma’s zoals Hollands Next Top Model gaat deze droom soms in v…

Reageer op het artikel "Fotomodel worden, hoe word je fotomodel?"

Reacties

Lore, 01-07-2016 10:58 #13
Hallo ik zou graag model willen worden. Ik ben 1,76 heb maat 36 en ben 16 jaar. Dit voldoet aan de eisen maar nu is het probleem dat ik last heb van een puistje hier en daar en dat ik een wipneus heb. Is dit erg? Kan ik dan nog steeds model worden?

James, 18-05-2016 23:33 #12
Wat is allemaal nodig bij een jongen, als je naar lengte, maat en gewicht kijkt?

Valentine, 11-05-2016 00:08 #11
Waarom is de lengte zo belangrijk. Je kunt toch ook gewoon op de foto staan als je klein bent. Wat is het verschil van iemand die klein is en wel heel mooi is dan met iemand die lang is en ook mooi is? En ik heb het dan niet echt over de catwalk.

Kyra, 19-08-2015 00:29 #10
Hoii ik ben 12 jaar bijna 13. Ik ben nu ongeveer 1,68. Mijn maat is denk ik 34. Zou ik al model kunnen worden?

Yara, 08-08-2015 14:02 #9
Ik wil graag model worden, maar durf het niet te zeggen tegen mijn ouders.
Ik heb al een keer een catwalk gelopen, maar dat was in 2011, en dat kwam eigenlijk door mijn sport die had kinderen nodig van een haar of 7 en ik was 8 en mocht toch meegaan die modeshow was van Miele. En ik ken wel een hobbyfotograaf maar dat is al.
En ik weet niet of ik daar geschikt voor ben. Reactie infoteur, 08-08-2015
Hi, je moet gewoon een beetje geduld hebben. Waarom durf je het niet tegen je ouders te vertellen? Een hobbyfotograaf kan oké zijn, maar het is wel belangrijk dat je ouders ervan af weten als je minderjarig bent, als iemand je op de foto wil zetten. Doe dat dus niet zonder overleg met je ouders, of wacht tot je 18 jaar bent. Je kunt je dan inschrijven bij een bekend modellenbureau.

Landie, 05-08-2015 23:18 #8
Ik wil graag fotomodel worden. Ik ben 31, ik ben 1,79 en heb een maat 34/36

Is het mogelijk? Reactie infoteur, 06-08-2015
Je kunt het beste eens kijken welke modellenbureaus voor jou geschikt zouden kunnen zijn. Je leeftijd (31) is niet geschikt om nog een grote modellencarrière op te bouwen, maar er zijn ook bureaus die ook wel eens wat oudere modellen zoeken. Je kunt dan het beste rondkijken bij castingbureaus.

Isabella, 21-07-2014 10:04 #7
Ik ben 1.70 heb ik dan toch kans om model te worden want met hakken van 10 centimeter ben ik 1.80.

Sylvana, 12-03-2014 20:26 #6
Mijn droom is om een model te worden maar ben 1.60, kan dat? Reactie infoteur, 13-03-2014
Je kunt alleen commercieel model worden of een een special. De kansen op veel werk zijn wel veel kleiner.

R., 29-05-2013 23:32 #5
Ik ben zelf al jaren model (zowel fashion als editorial) en stel toch een paar vraagtekens bij de bovenstaande tekst. Eerlijkheid duurt het langst en ik vind het niet eerlijk om meiden valse hoop te geven. Dan gaan ze heel veel energie steken in een carierre en worden teleurgesteld omdat ze gewoon niet geschikt zijn. Dussssssss:

Als je model wil worden heb je helemaal geen professionele fotoshoot nodig. Sterker nog, dat is echt prietpraat van malafide bureaus en nepfotografen zodat ze geld kunnen verdienen om daarna nooit meer iets van zich te laten horen. Integendeel: De agenten willen juist snapshots zien. Dat wil zeggen: Een vakantiefoto van je gezicht recht van voren ZONDER make-up (Niet vals spelen want dat ziet het geoefende oog van een agent direct!). Daarnaast een profielfoto van je gezicht (zijkant) en een foto in bikini (van hoofd tot tenen) om te zien of je een mooi lichaam (proportioneel) hebt.
Ook is het erg aardig dat de infoteur mensen wil opbeuren door te zeggen dat mensen van alle soorten en maten tegenwoordig model kunnen worden en dat dun zijn 'uit' is. Dit klopt helemaal niet. Modellen moeten minimaal 1.75 cm lang zijn, dun zijn en een fotogeniek gezicht hebben (het moet de aandacht trekken van mensen), punt uit. Het klopt wel dat kleinere, dikkere, oudere en aparte mensen worden gebruikt voor klussen, maar die worden daar niet rijk van: Die worden toevallig een keertje geboekt als een bedrijf op zoek is naar net dat typetje. Na die ene klus is het meestal afgelopen. Deze mensen noemen ze 'specials'. De enige specials die regelmatig werken zijn de modellen die begonnen zijn als fasionmodel en later wat dikker en ouder zijn geworden. De ideale kledingmaat voor een model is NIET 36/38. Dit is eerder voor de specials het geval. Fashionmodellen MOETEN 32/34 hebben (dit zijn namelijk de enige maten die gebruikt worden op de catwalk en voor fashionshoots).Dit moet wel grotendeels van nature zijn want anders hou je dit niet vol en dan krijg je idd meisjes die zich gaan uithongeren en er gaan uitzien als een lollie (groot hoofd op een mager lijfje, ).
Wat de leeftijd betreft is het zo dat je niet vroeg genoeg kan beginnen, 14 of 15 jaar is echt geen uitzondering. Als je 25 jaar bent en je moet nog beginnen dan ben je aan de late kant. Maar als je echt geschikt bent kan het. Kirsten Mc Menamy bijvoorbeeld is pas ontdekt rond haar 30e. Ook ken ik zelf heel veel meiden die rond deze leeftijd zijn, al kinderen hebben gebaard en nog steeds volop werken omdat ze er simpelweg nog heel jong uitzien. Veel jonger dan hun leeftijdsgenoten. Dit is echter niet leuk voor gewone mensen om te horen en daar spelen de media op in door te zeggen dat iedereen piepjong is en dat er veel gefotoshopt wordt. Dat willen mensen graag horen om zichzelf beter te voelen. Het klinkt hard maar die extreme fotoshops zijn echt uitzonderingen die smeuig zijn en worden aangedikt in de media. De meeste modellen zijn zoals ze zijn op de foto. Hier en daar wordt een littekentje weggewerkt of een vlekje of pukkeltje. Ook belichting kan ervoor zorgen dat ze een mooi bruin kleurtje krijgen voor een bikinishoot bijvoorbeeld. Modellen mogen namelijk niet in de zon. Maar over het algemeen zijn ze gewoon echt in vorm, dat moet ook wel want anders staan er 100 andere modellen klaar om te werken die in betere vorm zijn.
Het klopt wel dat er modellen zijn die niet mooi worden gevonden in aantrekkelijke zin. Mooi is in modetermen: symmetrie en fotogeniek. Toch zijn het meestal de knappere meiden en heren die het het verste schoppen. Die kunnen meer kanten op omdat ze ook leuk zijn om naar te kijken voor het gewone publiek. Verder is 175 cm helemaal geen overdreven lengte. Dit is een lengte die alle kleding kan hebben. Als je kortere mensen hebt, krijg je vaak een gedrongen beeld op foto's en korte beentjes op de catwalk. Dat verkoopt niet. Verder worden de meeste modellen door scouts van de straat geplukt, die kijken naar andere dingen dan je ouders of vriendjes. Dat is mij ook overkomen. Ik wist niet eens wat het precies inhield en ben er zo ingerold eigenlijk.

Vraag jezelf eens af waarom je model wil worden? Omdat het je ego streelt? Of voor het geld? Je moet heel zelfstandig en zakelijk zijn en je lichaam als een product zien. Mensen houden alleen van je uiterlijk. Niets meer en niets minder. Daar moet je tegen kunnen. Mijn persoonlijkheid is van nature zo en ik heb er dus nooit last van gehad maar ik heb bij fittings heel vaak meiden gezien die bijna zaten te huilen omdat ze nog geen kleding aan hadden gehad van een ontwerper. Dan werden ze erg onzeker. Tja… t is nu eenmaal compleet anders als in die stomme Hollands Next Topmodel programma's. Dat is echt totaal niet zoals dit wereldje is. Het grappige vind ik trouwens wel dat ik in het modewereldje zelf tussen de modellen veel meer vriendschap ervaar dan meiden die afgunstig zijn. Terwijl ik in het gewone leven (bijvoorbeeld op school of bij vrienden) echt actief door meiden wordt buitengesloten. Ze roddelen en ik word zwaar in de gaten gehouden vooral als ik in de buurt kom van hun vent, hahaha. Dus tja, jaloezie tussen modellen valt wel mee in mijn ogen.

Sasja, 15-04-2013 19:20 #4
Hallo, ik ben een meisje van 14 ik hou heel veel van mode en vooral van foto's maken. Ik wil ook graag wat met mode doen, of ja niet echt heel beroemd worden of zo, maar gewoon foto's en zo en misschien op een paar tijdschriften en zo staan. Maar op je hoeveelste mag je modellen werk en zo doen, en hoe groot en zwaar mag je zijn?

Groetjes Sasja Reactie infoteur, 18-04-2013
Hoi, omdat je nog zo jong bent zal je nog heel wat groeien dus je lengte is niet zo belangrijk nu. Je kunt eens met je ouders overleggen of je je mag inschrijven bij modellenbureaus.

Esmee, 22-01-2013 14:09 #3
Hoe zwaar moet je zijn voor fotomodel? Reactie infoteur, 27-01-2013
Hangt ook van je lengte af. Over het algemeen word je als fotomodel interessanter als je minimaal 1.75 of groter bent, en maat 34 tot 36 hebt. Mooi zijn is meegenomen maar er zijn veel fotomodellen die eigenlijk niet mooi te noemen zijn, maar eerder een beetje apart of zelfs een heel saai gezicht hebben. Hopelijk komen ze in de fashion wereld snel terug op die overdreven lengte, want veel vrouwelijk schoon komt daardoor nooit aan de bak.

Darya, 04-01-2013 20:22 #2
Ik zou graag een fotmodel worden. Wilt u aub een paar websites doorsturen waar ik me kan inschrijven? (Ik heb al professionele foto's van mezelf) Mijn lengte is 1, 62m.
Met vriendelijke groeten,
Darya Reactie infoteur, 05-01-2013
Probeer het eens bij www.mensenplaats.nl Daar is lengte niet zo belangrijk.

Melod (infoteur), 07-03-2010 13:27 #1
Ik raad mensen die model willen worden vooral aan om eerst op TFP basis wat foto's te laten schieten. TFP betekent Time for Prints. Jij levert de fotograaf een model (jezelf), de fotograaf levert jou de foto's. Zo kunnen jullie als het ware met elkaar oefenen. Dan kom je er ook achter of je het uberhaupt echt leuk vind om model te staan en of je fotogeniek bent.

Veel fotografen bieden hun werkzaamheden via sites als Hyves aan. Pas hier echt goed mee op. Google de fotograaf in kwestie en neem vooral iemand mee. En betaal nooit voor een fotograaf die 'wel iets in jou ziet'.
Groetjes Kim

Infoteur: Kisses
Laatste update: 10-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Special: Beroepen
Reacties: 13
Schrijf mee!