InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Voorspelling burnout: risicofactoren

Voorspelling burnout: risicofactoren

Voorspelling burnout: risicofactoren Veeleisende aspecten op het werk leiden tot een constante overbelasting en op lange termijn tot overspannenheid, chronische stress, chronische vermoeidheid of totale uitputting. Het ontbreken van energiebronnen geeft frustratie wat zorgt voor een cynische en afstandelijke houding ten aanzien van het werk. Te veel werkstressoren en te weinig energiebronnen geeft: burnout. De burnout voorspelling is: te veel werkstressoren tegenover te weinig energiebronnen. Risicofactoren burnout: een overzicht:

Risicofactoren burnout

Bepalend hoeveel risico op burnout in een organisatie of bedrijf aanwezig is, is op welke wijze werk georganiseerd is:
  • Hoe gaat men met elkaar om op de werkvloer?
  • Hoe open staat men voor de individuele belangen van de medewerkers en werknemers op de werkvloer?

Burnout risicofactoren binnen een organisatie of bedrijf zijn:

De volgende zes burnout risicofactoren zijn allen grote werkstressoren. Een teveel aan werkstressoren binnen een organisatie of bedrijf, geeft een zeer verhoogd risico op burnout onder de medewerkers en werknemers. De burnout risicofactoren zijn:
  • Overbelasting,
  • Onvoldoende beloning,
  • Onrechtvaardigheid,
  • Versnelde toename van verandering,
  • Verschuiving van fysieke arbeid naar mentale belasting,
  • Toegenomen verantwoordelijkheid.

Burnout risicofactor 1: Overbelasting

Tegenwoordig moeten in veel organisaties en bedrijven minder mensen meer werk doen. Werk dat intensiever en complexer is geworden:
  • Produktie moet hoger zijn dan het jaar ervoor,
  • Professionals moeten nu zelf hun administratie bijhouden,
  • Piekbelasting door (onmenselijke) deadlines,
  • Zeer slechte communicatie,
  • Slecht management,
  • Terreur van de klant, ofterwijl: klantgerichtheid.

Toegenomen werkdruk gaat ten koste van de werknemer

De hele dag scherp blijven is onmogelijk door het werk dat zoveel meer intensiever en complexer is geworden. Met als gevolg:
  • Spanningsklachten,
  • Uitputting,
  • Vermoeidheid,
  • Overspannenheid,
  • Vermindering van motivatie onder de werknemers,
  • Vermindering van creativiteit onder de werknemers.

Burnout risicofactor 2: Onvoldoende beloning

Mensen, medewerkers en werknemers VERWACHTEN voldoende beloond te worden voor het werk dat zij doen. Geringe of onvoldoende beloning (salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden) is een belangrijk burnout risicofactor.
Sectoren die daarom de grootste moeite hebben om gekwalificeerd personeel aan te trekken zijn:
  • De Gezondheidszorg,
  • De hulpverlening,
  • Het onderwijs.

Burnout risicofactor 3: Onrechtvaardigheid

Werknemers en medewerkers verwachten dat de organisatie of het bedrijf hen rechtvaardig behandelt. Vooral het verschil tussen "Wat er zou moeten gebeuren," en "Wat er in werkelijkheid gebeurt," telt zwaar en verhoogt het risici op burnout aanzienlijk.

Burnout risicofactor 4: Versnelde toename van verandering op het werk

De steeds grotere versnelling van het tempo waarmee werknemers en medewerkers re maken krijgen met veranderingen in en op het werk is een bijzonder grote veroorzaker van stress, overspannenheid en burnout. In de toekomst zullen deze versnelde vernaderingen op het werk mogelijk burnout risicofactor nummer 1 gaan worden.
Het is een komen en gaan in de meeste organisaties en bedrijven van:
  • Reorganisaties,
  • Fusies,
  • Functieveranderingen,
  • Personele wisselingen.
Iedereen verliest de greep op wat er gebeurd op het werk. In Nederland kan dit zeer ernstige vormen gaan aannemen door de snel vergrijzende beroepsbevolking.

Burnout risicofactor 5: Verschuiving van fysieke arbeid naar mentale belasting

Biologisch gezien is de mens niet gebouwd op grote mentale inspanning zonder enig lichamelijke inspanning te moeten leveren. Op het werk heeft er echter een verschuiving plaatsgevonden van fysieke naar mentale belasting. Bij grote mentale inspanning gedraagt ons lichaam zich alsof het zware lichamelijke ontspanning moet doen. Deze energie hoopt zich op in het lichaam zonder zich te kunnen bevrijden door middel van fysieke activiteiten. Met als gevolg: stress en burnout.

Burnout risicofator 6: toegenomen verantwoordleijkheid

Werknemers en medewerkers hebben (ongevraagd) steeds meer verantwoordelijkheid gekregen. Door deze toegenomen complexiteit leidt de gewoonte van snel oplossen van problemen uit tot het vooruitschuiven van moeilijkheden wat uiteindelijk een onwerkbare situatie geeft. Verantwoordelijkheden kunnen zijn:
  • Zorg voor steeds duurdere machines,
  • Meer zelf beslissingen moeten nemen,
  • Foute beslissingen kunnen verstrekkende consequenties en gevolgen geven,
  • Fouten maken hebben steeds grotere financiële gevolgen,
  • Vergeetachtigheid hebben steeds grotere financiële gevolgen.
Gerelateerde artikelen
Symptomen overspannen, vergelijkbare burnout symptomenSymptomen overspannen, vergelijkbare burnout symptomenWat is het grote verschil tussen overspannen, overspannenheid en een burnout? Welke overspannen symptomen en burnout sym…
Burnout behandelen: behandeling tegen burnoutBurnout behandelen: behandeling tegen burnoutOnderzoek naar de behandeling tegen burnout wordt (nog steeds) gedomineerd door preventieve hulpprogramma´s tegen burnou…
Beschermende factoren tegen burnout, voorkom burnoutBeschermende factoren tegen burnout, voorkom burnoutHoe kunnen we burnout voorkomen nu we de burnout risicofactoren op het werk kennen? Welke factoren op het werk bescherme…
Een burnout, wat is het?Iedereen maakt het wel eens mee, te veel werk op je nemen, te veel stress om je heen en niet lekker in je vel zitten. Wa…
Burnout symptomen, kenmerken en klachten profielBurnout symptomen, kenmerken en klachten profielBurnout symptomen openbaren zich op 7 verschillende niveaus van het persoonlijkheid: gedrag, gevoel, waarneming van het…
Bronnen en referenties
  • Behandelingsstrategiee n bij burnout - onder redactie van: Prof. dr. C.A.L. Hoogduin, prof. dr. W.B. Schaufeli, prof.dr. C.P.D.R. Schaap, dr A.B. Bakker - Cure & Care development - Bohn Stafleu Van Loghum - Houten / Diegem 2001

Reageer op het artikel "Voorspelling burnout: risicofactoren"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 14-11-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!