InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Beschermende factoren tegen burnout, voorkom burnout

Beschermende factoren tegen burnout, voorkom burnout

Beschermende factoren tegen burnout, voorkom burnout Hoe kunnen we burnout voorkomen nu we de burnout risicofactoren op het werk kennen? Welke factoren op het werk beschermen ons tegen burn out? Hoe kunnen we burnout voorkomen? Er zijn drie esstentiele factoren die ons beschermen tegen burnout: zinvol werk, zelfstandigheid en de sociale steun vanuit de organisatie of het bedrijf. Goede preventie tegen burnout is de relatie tussen leidinggevende en de medewerker. Voorkom burnout op het werk door de beschermende factoren tegen burnout te kennen.

Voorkom burnout op het werk 1: Zinvol werk

Burnout is vaak het eindresultaat van mensen die hun leven zin proberen te geven via het werk, en daarin falen. De menselijke behoefte aan een zinvol leven en dingen te doen die we nuttig en belangrijk vinden is groot. Zodra we daarin falen: burn out! Mensen met sociale beroepen die streven naar een positieve bijdrage aan het welzijn van hun medemens zijn extra vatbaar voor het kirjgen van burnout, zoals:
  • Hulpverleners,
  • Verpleegkundigen,
  • Leerkrachten.

Burnout: wanneer wordt werk minder zinvol?

Zodra er meer tijd moet worden uitgetrokken voor andere zaken, buiten de kern van het beroep, wordt werk minder zinvol. Zodra werk minder zinvol wordt ervaren is de kans op burn out veel groter. Bijvoorbeeld:
  • Een leraar is veel tijd kwijt aan vergaderen,
  • Een hulpverlener die veel tijd kwijt is aan vergaderingen of papierwerk, heeft minder tijd voor het feitelijke hulpverlening.

Burnout: verveling op het werk

Een grote behoefte van de mens is ontwikkeling. Routine en routinematige werkzaamheden gaan vervelen, hoe uitdagend en leuk in eerste instantie ook leek. Een groot risico op burnout is verveling op het werk, het werk wordt niet meer als zinvol ervaren.

Tegen burnout: voorkom verveling op het werk

Elk werk zou een persoonlijk karakter moeten kennen van de medewerkers en werknemers. Medewerkers betrekken vanaf het prille begin van (bijvoorbeeld) speciale projecten bevorderd:
  • De motivatie bij medewerkers en werknemers,
  • Medewerkers en werknemers worden uitgedaagd te experimenteren,
  • Medewerkers en werknemers worden uitgedaagd creatief te zijn.
LET OP: Van groot belang is dat de medewerkers en werknemers hierbij NIET over de eigen grenzen gaan!

Voorkom burnout op het werk 2: Zelfstandigheid en zelfstandig werken

Het is voor een medewerker bijzonder lastig om werk als zinvol te ervaren zonder voldoende mate van zelfstandigheid. Werk dat voldoende zelfstandigheid biedt aan de medewerkers, zorgt voor een gevoel van beheersing en controle en helpt burnout te voorkomen. Een goede zelfstandigheid stelt de medewerker vrij en onafhankelijk het werk in te delen en zelf te kunnen bepalen hoe het werk moet worden uitgevoerd.

Voorkom burnout op het werk 3: Steun vanuit de organisatie of bedrijf

Ondersteuning en waardering vanuit de organisatie of bedrijf blijven bijzonder belangrijk ter voorkoming van burnout, ook voor medewerkers en werknemers met grote behoefte tot zelfstandigheid. Medewerkers zijn veel beter in staat hun werk als zinvol te ervaren als ze weten en als ze voelen dat ze het vertrouwen genieten van:
  • Het management,
  • De direct-leidinggevende,
  • Alle andere leidinggevenden.

Preventie burnout: leidinggevende versus medewerkers

Leidinggevenden moeten zich bewust bezig houden met:
  • De kwaliteit van het werk van de medewerker,
  • De motivatie van de medewerker,
  • Het welbevinden van de medewerker,
  • Trainingsbehoefte van de medewerker,
  • Ontwikkelings,ogelijkheden van de medewerker.

Leidinggevenden kunnen dit bereiken door:
  • Frequent te communiceren met de medewerker,
  • Goed te communiceren met de medewerker.

Preventie burnout: goede relatie leidinggevende versus medewerker

Tegen burnout is een goede relatie tussen leidinggevende en medewerker gewenst. Kenmerken van een goede relatie tussen leidinggevenden en medewerkers op het werk zijn:
  • Genegenheid,
  • Loyaliteit,
  • Wederkerigheid,
  • Respect.
Gerelateerde artikelen
Symptomen overspannen, vergelijkbare burnout symptomenSymptomen overspannen, vergelijkbare burnout symptomenWat is het grote verschil tussen overspannen, overspannenheid en een burnout? Welke overspannen symptomen en burnout sym…
Burnout behandelen: behandeling tegen burnoutBurnout behandelen: behandeling tegen burnoutOnderzoek naar de behandeling tegen burnout wordt (nog steeds) gedomineerd door preventieve hulpprogramma´s tegen burnou…
Stress - Lichamelijke Symptomen TestStress - Lichamelijke Symptomen TestStress ontstaat niet van de ene op de andere dag. Een bepaalde portie stress hoort bij het leven. Negatieve stress betek…
Burnout herkennen, wat zijn de eerste burnoutverschijnselen?Burnout herkennen, wat zijn de eerste burnoutverschijnselen?Burnout herkennen is lastig. Veel mensen hebben geen zin om naar het werk te gaan. Ze voelen zich moe en uitgeput. Alles…
Een burnout, wat is het?Iedereen maakt het wel eens mee, te veel werk op je nemen, te veel stress om je heen en niet lekker in je vel zitten. Wa…
Bronnen en referenties
  • Behandelingsstrategiee n bij burnout - onder redactie van: Prof. dr. C.A.L. Hoogduin, prof. dr. W.B. Schaufeli, prof.dr. C.P.D.R. Schaap, dr A.B. Bakker - Cure & Care development - Bohn Stafleu Van Loghum - Houten / Diegem 2001

Reageer op het artikel "Beschermende factoren tegen burnout, voorkom burnout"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 14-11-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!