InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Tekstschrijver: wat doet een copywriter?

Tekstschrijver: wat doet een copywriter?

Tekstschrijver: wat doet een copywriter? Lang niet alle teksten die je onder ogen krijgt, zijn door de personen geschreven die hun naam erboven hebben gezet. Vaker dan eens komt het voor dat mensen een extern persoon inhuren om teksten te schrijven. Bijvoorbeeld voor columns, maar ook voor mailberichten en webteksten. Het gaat hier om een serieuze baan, die door insiders copywriter wordt genoemd. Tekstschrijver is de meer Nederlandse benaming hiervoor.

Wat doet een tekstschrijver?

Lang niet iedereen is even handig met woorden. Zinnen, letters, woorden… soms dansen ze om je heen. Probeer in het eindeloze doolhof van woorden en zinnen maar eens de juiste, wervende tekst te schrijven. In dat geval kan de copywriter uitkomst bieden. Deze persoon heeft vaak al ervaring met het schrijven van teksten en in de meeste gevallen beleeft hij of zij er bijzonder veel plezier aan. Een tekstschrijver neemt je de tekst uit handen. Hij zal jouw woorden in een mooie, wervende tekst omzetten. Uiteindelijk ben jij de koper van dit product, en dus ook de eigenaar.

Waarom een tekstschrijver?

Een copywriter heeft vaak verstand van tekstuele zaken. Hij weet als geen ander hoe hij teksten wervend of juist informatief moet schrijven. Het doel achter een tekst is vaak heel belangrijk. Welke toon moet er gezet worden? Een uitnodiging voor een receptie is natuurlijk heel anders dan het aansmeren van een verzekering. Als je zelf in een bepaald wereldje zit, zoals het ontwikkelen van website, heb jij alle informatie in huis die een tekstschrijver nodig heeft. Vaak vindt overleg plaats over de opzet van de opdracht. Op die manier blijf je continu bij het proces betrokken.

Columns

Het komt ook voor dat een tekstschrijver volledige columns schrijft. Politici maken hier handig gebruik van. Ze geven hun – meestal vaste – copywriter wat stof in steekwoorden en de copywriter gaat aan de gang. Zo ontstaat een column, bedoeld voor een krant of tijdschrift, en zet de politicus zijn naam eronder. Meestal weet niemand dat het niet de politicus geweest is die de tekst geschreven heeft.

Artikelen

Kranten en tijdschriften maken ook vaak handig gebruik van tekstschrijvers. Wanneer ze een bepaalde reportage willen schrijven en alle journalisten al werk hebben, bijvoorbeeld. In veel gevallen wordt dan een tekst geschreven door een copywriter. In sommige gevallen mag de copywriter zijn eigen naam onder de tekst zetten, soms wordt er een naam verzonnen en soms wordt de naam van een bestaande journalist aan het artikel gekoppeld. Het is maar net hoe de opdrachtgever het voor zich ziet.

Hoe word je tekstschrijver?

Iedereen kan tekstschrijver worden. Dat staat buiten kijf. Een opleiding is doorgaans niet nodig, al kan het handig zijn. Iemand die goed met woorden kan goochelen, maakt grote kans om regelmatig aan opdrachten te komen. Adverteer op websites, geef je op als werkzoekende, informeer bij tekstbureaus en stuur berichten naar bedrijven of kranten. Alle begin is moeilijk, zo ook dat van de tekstschrijver. Zet niet te hoog in en laat vooral zien wat je in je hebt. Wees vriendelijk naar de klant en zorg dat je afspraken nakomt. Op die manier zul je een netwerk opbouwen en weten dezelfde mensen je na een tijdje opnieuw te vinden. Het kan geen kwaad om een website bij te houden en in verband met de belasting, is het goed om ingeschreven te staan als freelancer.

Wat verdient een tekstschrijver?

De verdiensten van een copywriter zijn heel verschillend. Wanneer je werkt voor een tekstbureau, word je meestal maandelijks uitbetaald. Werk je als freelancer, dan verdien je al snel 50 tot 100 euro per uur. Dat zijn hoge bedragen, die er maar wat graag voor betaald worden. Beginnende tekstschrijvers gaan meestal met lagere tarieven van start, om een klantenkring te verzamelen. Zij vragen bedragen tussen de 30 en de 50 euro per uur, maar soms ook per A4. Het is vaak maar net wat wordt afgesproken. De copywriters die in dienst zijn van politici verdienen soms enkele honderden euro’s per column, die nog geen A4 in beslag neemt. Bij de verdiensten van een tekstschrijver geldt; hoe beter je bent, hoe meer mensen voor je willen betalen.
Gerelateerde artikelen
Copywriter; salaris & opleidingEen copywriter schrijft zakelijke en commerciële teksten. Hij werkt als freelancer of is in dienst van een reclamebureau…
Freelance tekstschrijverFreelance tekstschrijverTekstschrijver is een gewild beroep. Veel tekstschrijvers werken op freelance basis. Het is namelijk moeilijk om een vas…
Beroep: tekstschrijverBeroep: tekstschrijverAls tekstschrijver heb je een uiteenlopend beroep. Zo kun je de ene dag bezig zijn met teksten over financiële producten…
De cursus Copywriter van LaudiusDe cursus Copywriter van LaudiusWerken als zelfstandige is voor veel mensen een droom. Een van de beroepen die goed als ZZP'er te doen zijn, is het bero…
Een tekstschrijver in dienstEen tekstschrijver in dienstBedrijven en zelfstandig ondernemers nemen steeds vaker een tekstschrijver in dienst om voor hun teksten te zorgen. Teks…

Reageer op het artikel "Tekstschrijver: wat doet een copywriter?"

Reacties

Paulsmiezen (infoteur), 17-06-2009 21:58 #2
Beste Jeltje,
Bedankt voor je bericht. Je moet begrijpen dat het begrip tekstschrijver heel breed is, in die zin van het woord dat het alles te maken heeft met het schrijven van teksten. Dus ook teksten in kranten. Stel; een krant vraagt een bedrijf om een reportage. Om zo goed mogelijk voor de dag te komen, kan een bedrijf een (eigen) tekstschrijver benaderen om het artikel te schrijven. Dit is in principe een vorm van promotie, die als artikel - of reportage - wordt gepubliceerd. Ook het gegeven van een column is eenvoudig te verklaren. BN-ers hebben inderdaad veel columns in kranten en tijdschriften (of waar dan ook). Echter, niet iedere Nederlander schrijft foutloos Nederlands en is in staat om zijn/ haar gedachten om te zetten in woorden. Om die reden vertelt de BN-er wat hij/ zij verlangt (in feite wordt het hele verhaal, de voltallige column, al van a tot z verteld) en zet de tekstschrijver dit om in woorden.

Jeltje, 17-06-2009 12:48 #1
Ben het met u oneens dat een tekstschrijver ook wordt ingezet voor kranten. Tekstscrhijven is een vak apart en kan niet in één adem genoemd worden met journalistieke producties. De eersten zijn wervend en veelal commercieel bedoeld, journalistieke producties vergen toch een heel andere insteek en meer kennis van zaken. Wat wel kan is het schrijven van advertorials, maar dat kun je toch echt geen reportage noemen. Ik ben dan ook van mening dat dit artikel niet klopt. Ook het gebruik van het woord column is naar mijn idee niet goed gebruikt. Tegenwoordig heeft iedere populaire Nederlander naar eigen zeggen een column, maar dat is in feite gewoon een rubriek waar ze iets in kwijt mogen. Een column is nog steeds een pittig steeds terugkerend artikel waarin actuele zaken worden uitgemeten en waarin een mening wordt geventileerd. En niet een artikeltje waarin de dagelijkse zaken even worden besproken.

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 17-06-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 2
Schrijf mee!