InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Gucci – Alexander McQueen

Gucci – Alexander McQueen

Lee Alexander McQueen werd op 17 maart 1969 in Londen geboren. Al als klein jongetje is hij aan zijn mode-loopbaan begonnen, door spelenderwijs allerlei kleding te ontwerpen voor zijn drie zussen. Hij verliet school op zijn zestiende, om zijn talent in praktijk toe te passen.

Natuurtalent

McQueen vond een leermeester in Savile Row Top Tailors and Shepherd. Hier ging hij als leerling aan de slag. Niet veel later werkte hij voor Gieves & Hawkes en de beroemde kostuummakers Angels and Bermands. McQueen bleek een natuurtalent te zijn. Het duurde dan ook niet lang voor hij – werkend bij Savile Row – grote namen waaronder Michail Gorbatsjov tot zijn klantenkring kon rekenen.

Sterk portfolio

Op zijn twintigste ging Alexander McQueen aan de slag bij Koji Tatsuno en Romeo Gigli, twee befaamde kostuumontwerpers. Daarnaast solliciteerde hij ook bij de Central Saint Martins College of Art and Design, een bekende modevakschool in Londen. Zonder enige vooropleiding werd McQueen – op basis van zijn talent en bijzonder sterke cv – aangenomen, om er vervolgens in 1991 af te studeren.

Controversieel

In het verleden had McQueen menigeen weten te choqueren met zijn behoorlijk controversiële uitspattingen, waaronder een collectie die hij de naam ‘Highland Rape’ gaf. Zijn collecties vormen dan ook een combinatie van veel werkervaring, Brits kleermakerswerk, Franse vakkundigheid en de Italiaanse fijne afwerking.

Givenchy

Bernard Arnault – directeur van LVMH – bood McQueen een baan aan als hoofddesigner bij Givenchy. Zo werd McQueen in 1996 de opvolger van John Galliano – een Britse modeontwerper – bij Givenchy. Hoewel McQueen hier wel wat ingetogener werd, verloor hij zijn streken niet. In een show in 1998 trakteerde hij het publiek op een show met stunts van autorobots en rondspattende verf. Ook liet hij het dubbel geamputeerde model Aimee Mullins optreden. Tot maart 2002 was McQueen voor Givenchy werkzaam.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gucci – Alexander McQueen"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 18-04-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!