InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Het sollicitatiegesprek: Hoe doe ik dat?

Het sollicitatiegesprek: Hoe doe ik dat?

Eindelijk is het zo ver: je hebt de droombaan van je leven gevonden. Er staat echter nog een barrière voor deze levenswens… het sollicitatiegesprek. Veel mensen hebben sollicitatie angst wat vaak veroorzaakt wordt door onervarenheid en een gebrek aan controle. En dat terwijl zo’ n gesprek vaak bedoeld is als oriëntatie, zodat de werkgever en de sollicitant een goed beeld van elkaar krijgen. Hoe kom je een sollicitatie gesprek door?

Voorbereiding

Bereid jezelf voor op het gesprek. Zoek informatie over het bedrijf op waar je wilt gaan solliciteren. Dit kan een groot deel van de angst wegnemen. Bedenkt tevens vragen die het bedrijf zou kunnen vragen. Voorbeelden hiervan zijn:
  • wat verwacht u van dit werk?
  • Waarom wilt u deze baan?
  • Wat zijn uw beste eigenschappen?
  • Wat zijn u zwakke punten?

Nadat je de nodige vragen hebt gesteld kan je het sollicitatiegesprek gaan trainen. Bedenk antwoorden op vragen die je bijna zeker gaat krijgen. Op die manier kom je zelfverzekerd over.

Het eerste gesprek

Het is zo ver! De dag van het gesprek is aangekomen. Zorg dat je op tijd bent en kom over bezweet aan. Beter te vroeg dan te laat!

De eerste minuut

Bij een sollicitatie gesprek is de eerste minuut het belangrijkst. In deze minuut krijgt de rekruteerder al meteen een eerste indruk van jou. Hierbij wordt er vooral op de non-verbale handelingen gelet. Wat voor handdruk geef je? Wat voor kleding draag je? Ben je zenuwachtig? Let dus op deze punten, het is belangrijk dat je strak in het pak komt, anders kan dit een slechte indruk opleveren. Tevens moet je van te voren weten waar je je handen wilt laten. Deze stop je natuurlijk niet in de zakken maar gebruik je bijvoorbeeld tijdens het praten voor extra nadruk.

Oriëntatie

Het eerste gesprek dient vooral als oriëntatie. Er is een goede kans dat je beoordeeld wordt en er meerdere kandidaten mogelijk zijn. Meestal duurt het eerste gesprek een uur waarin je wordt platgegooid met vragen. Het gesprek begint vaak met een korte introductie door het bedrijf. Vervolgens wisselen beide partijen belangrijke informatie uit en volgt er een afsluiting.

Het tweede gesprek

Mits je bent geselecteerd voor een tweede gesprek dan maak je een kans op de baan. Vaak wordt er in het eerste gesprek een selectie gemaakt om vervolgens te kiezen uit de aller beste. Het tweede gesprek duurt vaak langer dan het eerste en is tevens zwaarder. Bij het tweede gesprek is er vaak een directeur of afdelingschef aanwezig die maar al te graag kennis wilt maken, schenk hier niet teveel aandacht aan.

Nog wat tips voor het tweede gesprek

In de eerste fase zal de werkgever proberen op je op het gemak te stellen door middel van een drankje. Neem deze gerust aan maar blijf alert. In het tweede gesprek is de werkgever vaak specifieker, zorg dat je dit zelf ook bent. Let tevens op je houding, ga er niet zitten als een slappe dweil maar rechtop met de borst naar voren en je handen boven de tafel. Het is vaak moeilijk maar het is van belang om je te ontspannen. Vergeet niet om regelmatig oogcontact met de werkgever te maken, doe je dat niet dan kom je erg verlegen over. Als je in paniek raakt adem dan rustig door en drink wat water, probeer het niet te laten merken.
© 2009 - 2018 Rakker126, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verboden vragen sollicitatiegesprekOp grond van de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWBG) en de Sollicitatiecode mag je potentiële werkgever bepaalde vrag…
Het sollicitatiegesprek: wat mag worden gevraagd en wat nietHet sollicitatiegesprek: wat mag worden gevraagd en wat nietSoms worden tijdens een sollicitatiegesprek allerlei persoonlijke vragen gesteld. Het is goed om te weten dat dit helema…
Goed voorbereid op sollicitatiegesprekIedereen krijgt in zijn leven te maken met solliciteren, vaak gaat er eerst een brief aan voor af en daarna volgt als u…
De vragen in een sollicitatiegesprekDe vragen in een sollicitatiegesprekBij elke toekomstige baan die je kunt krijgen, zul je pittige vragen verwachten van je aankomend werkgever. Als je niet…
Wat wel en niet mag bij een sollicitatiegesprekWat wel en niet mag bij een sollicitatiegesprekBij een sollicitatiegesprek komt veel kijken. Je zult veel vragen krijgen van je toekomstige werkgever en mocht je gesel…

Reageer op het artikel "Het sollicitatiegesprek: Hoe doe ik dat?"

Reactie

Arthur, 18-08-2011 19:08 #1
Hallo iedereen die dit leest.

Wat betreft solliciteren naar een baan die je echt wilt raad ik je aan om vanuit je hart te spreken.
Na 10 jaar opzoek te zijn geweest naar een vacature die zelden voorkomt (maakt niet uit wat dit is ) ben ik deze tegen gekomen op internet, gesolliciteerd, 2e gesprek etc.
In het tweede gesprek was ik zoooooo zenuwachtig dat ik achteraf gezien dacht dat ik het verprutst had omdat er alleen maar onzin uitkwam, echt complete onzin over niet relevante zaken.
Tijdens het gesprek moest ik ook nog naar het toilet en aan het eind van het gesprek keken de interviewers me in mijn ogen aan alsof ze een gek hadden gezien.
2 dagen later had ik de baan omdat ik mezelf, en een enorm enthousiasme had laten zien.
Dus laat je niet van de wijs brengen en durf jezelf te zijn, vertel over je hobbies of dat nou een tamme kip is of een zelfgebouwde ufo, het maakt niet uit want tenslotte is deze dosis enthousiasme ook een beeld van de persoon waar ze mee moeten werken.
Vergeet niet waar je voor kwam en laat daarover hetzelfde enthousiasme zien, als je dat niet kunt kun je jezelf afvragen of je bij het goede bedrijf bent.

Groet van gelukkige Arthur.

Infoteur: Rakker126
Gepubliceerd: 31-01-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 1
Schrijf mee!