InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Hoe voorkom je de middagdip op het werk

Hoe voorkom je de middagdip op het werk

Hoe voorkom je de middagdip op het werk Zelfs al heb je je de hele ochtend fit en vol energie gevoeld, na de middagpauze slaat het toe: de middagdip. Je voelt je plotseling lusteloos en je energie lijkt uit je weggestroomd. Hoe komt dit en wat kun je er tegen doen?

De middagdip

Het probleem van de middagdip komt heel veel voor. Meestal ontstaat deze dip direct na de lunch en de symptomen kunnen gedurende meerdere uren aanhouden. Je wordt overvallen door slaperigheid en kan soms last krijgen van aanhoudend geeuwen of eenvoudigweg geen zin meer hebben de draad van de ochtend weer op te pakken. De tweede helft van je werkdag ben je veel minder productief dan dat je in de ochtend geweest bent. De middagdip blijkt vaak voor te komen bij kantoorpersoneel, deze werknemers zijn lichamelijk weinig actief, waardoor een middagdip gemakkelijk kan toeslaan.

De oorzaak van de middagdip

De middagdip kan door een aantal verschillende factoren veroorzaakt worden. Sommige mensen ervaren een middagdip met name wanneer zij een zware lunch gehad hebben. Wanneer je tijdens de lunch te veel eet, gaat er veel bloed naar de ingewanden om het voedsel te verteren. Hierdoor kun je het gevoel hebben dat je alle energie om gemotiveerd weer aan de slag te gaan kwijt bent. Wanneer je met name last hebt van een middagdip na een zware lunch, probeer de volgende keer dan te letten op wat je eet bij de lunch. Probeer een hogere hoeveelheid eiwitten (proteïnen) te nemen en minder koolhydraten. Koolhydraten kunnen een schommeling geven in de bloedsuikerspiegel, dit kan vermoeidheid veroorzaken. Het is ook verstandig om zoete frisdranken en caffeïnehoudende dranken te laten staan.

Naast voeding als oorzaak van de middagdip kan ook medicijngebruik een oorzaak zijn van middagvermoeidheid. Medicijnen zoals antihistaminica (gebruikt ter bestrijding van symptomen die het gevolg zijn van allergie), anti-depressiva, sommige pijnstillers en bepaalde types bloeddruktabletten. Als je medicijnen gebruikt, vraag je arts of deze de oorzaak kunnen zijn van je middagdip. Het is ook mogelijk dat je last hebt van anemie (bloedarmoede) of hypothyreoïdie (vermindering van de werking van de schildklier). Wanneer je dit vermoedt, raadpleeg dan je huisarts en vraag om een bloedonderzoek.

Wat kan helpen tegen de middagdip?

Wanneer je er zeker van bent dat er geen medische oorzaak is voor je middagdip, dan kun je deze tips uitproberen:
  • Na een lichte lunch met veel eiwitten en weinig koolhydraten, maak je een wandeling van ongeveer 10 minuten, waarbij je er flink de pas in zet. Wanneer je 10 minuten flink doorloopt, dan kun je je energieniveau een boost geven, zodat je weer fris aan het werk kunt in de middag.
  • Wanneer je terugkomt in je kantoor, open het raam. Wanneer er geen ramen open kunnen, zorg dan dat je bureau dicht bij het raam geplaatst wordt. Licht helpt om je stemming te verbeteren en je motivatie op te vijzelen.
  • Kauw gedurende de middag op een stukje suikervrije kauwgom met pepermuntsmaak of een andere frisse smaak. De frisse mintsmaak helpt je wakker te blijven.
  • Wanneer je regelmatig last hebt van middagdipjes, probeer dan je meest uitdagende en belangrijke werkzaamheden in de ochtend, voor de lunch. Bewaar je minder intensieve klussen voor de middag.
  • Kijk ook naar je slaapschema en zorg dat je ten minste zeven uur per nacht slaap krijgt. Hou een dagrapport bij om je slaapgewoonten te monitoren, vaak heb je er geen erg in hoeveel uur slaap je per nacht krijgt. Vaak is het minder dan je zelf denkt.
  • Word je toch overvallen door een middagdip, probeer een klus te doen waarbij je even van je plek weg moet, bijvoorbeeld even overleg plegen met een collega op een andere verdieping. Vaak helpt dit om de slaperigheid te verjagen.
Gerelateerde artikelen
Last van een middagdipje? Tips om een middagdip te voorkomenLast van een middagdipje? Tips om een middagdip te voorkomenOgen die bijna dichtvallen, een zware maag en een slaperig gevoel: het zijn de typische symptomen van een middagdipje. V…
De beste koffie voor elk moment van de dagDe beste koffie voor elk moment van de dagMenig Nederlander houdt van een kopje koffie. De gemiddelde Nederlander drinkt namelijk zon drie koppen koffie per dag.…
Moe in de middag: hoe kun je dit het beste aanpakken?Moe in de middag: hoe kun je dit het beste aanpakken?Je zit op je werk, het is in de middag na de lunch en je hebt een ontzettende dip. Het liefst zou je een siësta houden,…
Snacks op ieder tijdstipSnacks op ieder tijdstipOmdat we steeds dikker worden en langzaam vervetten, worden we doodgegooid met allerlei informatie over gezond leven, ge…
Het belang van een goed ontbijtHet belang van een goed ontbijtEen goed ontbijt is heel erg belangrijk. Toch slaan veel mensen het ontbijt over, terwijl het juist de belangrijkste maa…

Reageer op het artikel "Hoe voorkom je de middagdip op het werk"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 06-02-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!