Succesvol solliciteren met behulp van social media
Er hebben in de afgelopen jaren veel veranderingen plaatsgevonden bij het zoeken - en solliciteren - naar een nieuwe baan. Waar vroeger de vacaturepagina's van regionale bladen gelezen werden, is men op vandaag volop online te vinden. We zijn van zakelijke en terughoudende sollicitatiebrieven naar creatieve en assertieve mailings gegaan. Solliciteren in de 21e eeuw is een nieuw fenomeen dat begrepen moet worden om de kans op een baan te vergroten. Lees hier tips over succesvol solliciteren met behulp van social media
Online vacatures vinden
Vacatures zijn overal te vinden. Nog steeds in regionale krantjes, maar vooral op vacature verzamelsites. Deze vacature verzamelwebsites hebben een erg groot aanbod vacatures die door bedrijven geplaatst kunnen worden. Men kan zelf aanvinken in welke regio men opzoek is naar een baan, welke specifieke functie men wil bekleden en op welk niveau. Voorbeelden van vacature verzamelwebsites zijn:
- Indeed.nl
- Monsterboard.nl
- Nationalevacaturebank.nl
- Vacatures.nl
- Werk.nl
- Jobbird.com
Hiernaast zijn er nog de uitzendbureau's, zoals Randstad, Startpeople, Unique en Adecco, die een groot aantal vacatures online hebben staan. Vaak dient er alleen een account aangemaakt te worden (of een inschrijving), waarna er op openstaande vacatures gereageerd kan worden.
Social media
Naast de vacature verzamelwebsites kan social media ingezet worden om aan een baan te komen. Social media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn zijn niet meer weg te denken uit ons hedendaags leven. En waar de potentiële banenzoekers zich bevinden, zijn ook de werkgevers actief.
Voor bedrijven heeft het inzetten van social media veel voordelen: ze blijven gratis up to date over veranderingen in de wereld, kunnen potentiële kandidaten vinden en volgen en daarnaast de interactie aangaan. Social media is altijd actueel en veelal openbaar waardoor de werkgever een goed beeld van potentiële kandidaten kan schetsen. Bedrijven kunnen de dialoog aangaan met kandidaten, en kandidaten kunnen dit met bedrijven.
LinkedIn heeft een eigen 'vacatures' pagina en kijk eens op Twitter bij hashtag #vacature. Ook communiceren bedrijven via Facebook hun vacatures. Kandidaten kunnen reageren via social media en zichzelf laten zien aan de bedrijven, zonder dat er al face to face contact plaatsgevonden heeft. Dit heeft zowel voor- als nadelen.
Voor- en nadelen van online solliciteren
Solliciteren tijdens de 21e eeuw gebeurt dus veelal online. Voordelen zijn dat kandidaten gericht opzoek kunnen gaan naar een passende baan vanuit het comfort van hun eigen computer. Hierdoor wordt men zich ook bewust van de persoonlijke online profilering. De kandidaat kan opzoek gaan naar informatie over het betreffende bedrijf door - tijdens het tikken van de sollicitatiebrief - rond te kijken op de bedrijfswebsite.
Nadelen daarentegen zijn dat bedrijven ook toegang hebben tot openbare profielen van kandidaten. Hierdoor kunnen ze snel zien welke kandidaat er wel of juist niet geschikt is voor de functie. Vakantiefoto's en foto's van festivals en feesten scoren veel minder punten dan serieuzere foto's van jezelf. Natuurlijk ligt het ook aan het soort bedrijf en aan de bedrijfscultuur die het bedrijf hanteert, maar in het algemeen worden feestfoto's niet gewaardeerd. Denk daarom na over de invulling van een profiel, de privacy instellingen van het profiel en wat er online geplaatst wordt, want iedereen kan meekijken.
Hoe solliciteren met behulp van social media?
Social media is op verschillende manieren te gebruiken binnen het sollicitatieproces. Zo kan men zichzelf ten eerste (online) profileren: je zet een bepaald beeld van jezelf neer. Daarnaast kan het netwerk ingezet worden om aan een baan te komen. Door een oproep op social media te plaatsen kan het netwerk hierop reageren, de oproep delen en liken, wat zorgt voor een groter bereik. Hierdoor kunnen tevens recruiters op jouw oproep stuiten en contact met je opnemen. Daarom is het belangrijk om een zakelijk netwerk op te bouwen, naast je persoonlijke netwerk.
Ook kunnen werkgevers als het ware 'gevolgd worden' via social media door kandidaten. Welk bedrijf spreekt je aan? 'Volg' het bedrijf via social media en blijf op de hoogte van eventuele eventuele vacatures, veranderingen en nieuws over het bedrijf of haar medewerkers. Medewerkers van het bedrijf kunnen ook gelinkt zijn aan jouw netwerk, waardoor het netwerk weer ingezet kan worden om bijvoorbeeld voorgesteld te worden aan het bedrijf.
Wanneer er besloten wordt om interactie aan te gaan via social media kan men het best alvorens aandacht aan zijn of haar online profiel(en) besteden. Privacy instellingen kunnen gebruikt worden om het profiel gedeeltelijk openbaar te zetten. Geef werkgevers een goed beeld van jezelf.
Tips bij succesvol solliciteren met behulp van social media
Maak een originele foto of filmpje van jezelf waarin je jezelf profileert en je boodschap weergeeft
Door de gigantische stroom aan werkzoekenden is het niet altijd makkelijk om op te vallen als geschikte kandidaat. Om dit te kunnen bereiken moet je creatief en assertief zijn. Dit kan door '(Jouw naam) zoekt werk in Amsterdam' in je profielnaam te zetten, door een originele foto met een boodschap op je profiel te zetten of een kort filmpje. Je kan een presentatie over jezelf maken en deze uitsturen in plaats van een C.V.
Link social media pagina's
Door de social media pagina's aan elkaar te linken kan een werkgever een goed beeld krijgen van de kandidaat. LinkedIn geeft andere informatie weer dan dat Facebook doet.
Presenteer jezelf
Maak een persoonlijke Prezi of andere presentatie van jezelf waardoor je zakelijk en toch origineel overkomt.
Scherm niet alle persoonlijke informatie af voor de buitenwereld
Social media heeft de optie om bepaalde zaken af te scherm voor de buitenwereld (bij privacy instellingen). Hierdoor kan je alsnog leuke informatie plaatsen, maar ook aantrekkelijk als potentiële kandidaat blijven voor bedrijven. Wanneer je alle persoonlijke informatie afschermt, komt dit onbetrouwbaar over. Kom over alsof je 'niks te verbergen' hebt.
Like en volg je droombedrijven
En blijf zo op de hoogte van alle veranderingen en nieuwsupdates van ze.
Cv
Zorg voor een beknopt cv. Laat alleen de meest belangrijke werkervaring zien en geef een korte reden over waarom je gestopt bent. Probeer een cv te schrijven vanuit de gedachtegang van een recruiter die 20 brieven per dag leest. Zij willen geen ellenlange verhalen lezen, maar een to the point verhaal dat boven de andere brieven uitspringt.
Bedrijfspagina's
Ga opzoek naar bedrijven die je leuk lijken om te werken en stuur open sollicitaties. Hierdoor word je in het systeem opgenomen als potentiële kandidaat. Dit werkt doorgaans vaak nog beter dan via vacaturewebsites.