InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Social media worden steeds meer gebruikt om werk te vinden

Social media worden steeds meer gebruikt om werk te vinden

Social media worden steeds meer gebruikt om werk te vinden Bijna iedereen heeft wel een account aangemaakt op minimaal één social media kanaal. Ook veel bedrijven maken een profiel aan op pagina's als Twitter en Facebook en zijn hier actief mee bezig. Eigenlijk zijn social media niet meer weg te denken uit ons leven. We vinden hier een schat aan informatie, aanbevelingen van vrienden en we kunnen ons netwerk vergroten. Deze websites zijn daarom ook een goed middel om een leuke baan te vinden.

Hoe kun je een job vinden via social media?

LinkedIn, Facebook en Twitter worden het meest gebruikt om een job te vinden. Maak een profiel aan op één van deze pagina's. Je kunt natuurlijk ook meteen op alle drie de kanalen een account aanmaken, zodat je meer mensen kunt bereiken. Houd je profiel altijd netjes, want potentiële werkgevers zullen je profiel zorgvuldig bekijken.

Vervolgens ga je je sociale netwerk uitbreiden door bedrijven en groepen te volgen die iets te maken hebben met de branche waarin je werkt. Zorg ervoor dat je CV online staat en dat je hiernaar kunt linken (een website of blog is ook goed). Daarna plaats je berichtjes op je profiel met een link naar je CV, website of blog en je vermeldt hierin dat je op zoek bent naar werk. Laat je vrienden ook via weten dat je op zoek bent naar een leuke baan en vraag of ze misschien bedrijven kennen met openstaande vacatures op jouw vakgebied. De meeste werkzoekenden komen uiteindelijk aan een baan door referrals van vrienden.

Waarom zou je social media inzetten om een baan te vinden?

Een groot deel van de werkzoekenden zoekt eerst meer informatie op over een bedrijf voordat ze hier solliciteren. Als je via social media op zoek gaat naar een baan, vind je ook meteen veel informatie over het bedrijf. Een ander groot voordeel van deze kanalen is dat personen uit je sociale netwerk je kunnen wijzen op relevante vacatures. Je hoeft niet meer het hele internet af te struinen naar een bijpassende vacature, want jouw vrienden weten vaak wel waarnaar je op zoek bent. Je zult op deze manier ook ‘verborgen vacatures’ tegenkomen die je niet zult vinden als je gewoon bij Google of op een vacaturesite naar een leuke job zoekt.

Zorgen social media er nu eigenlijk voor dat vacaturesites overbodig zijn?

Social media zullen naar verwachting steeds belangrijker worden en werkzoekenden zullen dit in de toekomst nog meer gaan gebruiken om een job te vinden. Toch zijn vacaturesites zeker niet overbodig. Het is waar dat er steeds vaker via Facebook, Twitter en LinkedIn naar werk wordt gezocht, maar de meeste mensen gebruiken toch nog een website met vacatures om een goede baan te vinden.

Een vacaturesite is vaak eenvoudig in gebruik en je kunt gebruikmaken van verschillende zoekhulpmiddelen. Net als bij social media dien je een profiel aan te maken, maar je hoeft dit niet steeds te onderhouden en je hoeft niet te netwerken. Dit zal je heel wat tijd besparen. Veel mensen vinden een vacaturesite ook betrouwbaarder, omdat bedrijfsprofielen op sociale kanalen niet altijd helemaal echt zijn. Zo kunnen bedrijven zich beter voordoen of een groot aantal volgers hebben ingekocht. Gelukkig is dit lang niet bij alle bedrijven het geval en je kunt dit zelf controleren door te kijken hoe actief een bedrijf is. Als een bedrijf veel interactie heeft met haar volgers en er zijn weinig negatieve reacties te vinden op het bedrijfsprofiel, is er een grote kans dat het bedrijf wel betrouwbaar is.

Kun je nu beter kiezen voor social media of een vacaturesite?

Social media en vacaturesites hebben beiden hun eigen voor- en nadelen. Een job vinden via Facebook of Twitter kost veel tijd, maar je kunt wel de verborgen vacatures vinden en gerichter zoeken. Op een vacaturesite heb je binnen no time een profiel aangemaakt en hier hoef je vervolgens niets meer aan te doen, maar het is wel moeilijker om een bijpassende vacature te vinden. Het is verstandig om zowel gebruik te maken van websites voor werkzoekenden als social media, zodat je kunt kiezen uit een grote verscheidenheid aan vacatures. Zo heb je de meeste kans om een leuke job te vinden!
© 2014 - 2018 Rowanblom, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.jobselectie.nl

Reageer op het artikel "Social media worden steeds meer gebruikt om werk te vinden"

Infoteur: Rowanblom
Gepubliceerd: 08-05-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!