Hoe je meer geld verdienen kan
Het resultaat van hard werken, zie je niet altijd terug op je bankrekening. Dat werkt op den duur frustrerend en verlaagt de motivatie. Wil je meer uit je carrière halen en meer verdienen, dan moet je strategisch te werk gaan. Definieer voor jezelf een bepaald salarisniveau dat je wil bereiken, maar ook wat daar netto van over moet blijven. Want wat helpt een loonsverhoging van 15 procent als je daarvoor moet verhuizen en 30 procent meer aan huur kwijt bent of de kosten voor kinderopvang verdubbelen?
Grote sprongen in salaris zijn mogelijk door van baan te veranderen
Geld alleen kan je niet gelukkig maken, maar bijna iedereen wil er toch graag meer van hebben. Maar van hard werken alleen,
wordt je niet rijker. Zelfs als je een bijzondere prestatie levert voor het bedrijf, mag je er niet vanuit gaan dat men je daarna automatisch met een royale loonsverhoging bedenkt. Hoe kan je dan toch meer
geld verdienen? Wel, je moet zelf in actie komen, dat is duidelijk, misschien zelfs wel van baan veranderen. Wacht dus niet op het toeval, maar neem je carrière in eigen hand. Hieronder enkele tips.
Ken je marktwaarde
De definitie van "meer geld" is zeer subjectief. Voor de bewaker staat 1500 euro gelijk aan een maandloon, voor de succesvolle consultant is het een dagtarief. In welk bereik zich jouw voorstelling van "meer geld" beweegt, hangt onder meer af van de vraag in welke regio en in welke sector je werkt en welke positie je daar inneemt. Natuurlijk pakt het niet goed voor je ego uit, als je jouw jarenlange carrière afmeet aan die van dertiger Marc Zuckerberg. Zoek in plaats daarvan uit wat andere mensen met jouw vaardigheden in een vergelijkbare functie verdienen. Wanneer je na gedegen vergelijking tot de conclusie komt dat je voor jouw arbeid meer geld verlangen mag, heb je een goede uitgangspositie.
Stel jezelf duidelijke doelen
Je zou zeggen dat "Alice in Wonderland" een boek voor kinderen is, maar de levenswijsheden die de auteur Lewis Carroll daarin ventileert, worden ook door loopbaanadviseurs graag geciteerd. Een van de meest diepzinnige beweringen: "Als je niet weet waarheen, dan leidt elke weg ernaar toe."
Duidelijk omschreven carrièredoelen voorwaarde voor succes
De meest succesvolle kandidaten hebben doorgaans verschillende achtergronden, maar één ding verenigt hen: ze bezitten duidelijk omschreven carrièredoelen. Weet precies in welke branche je wil werken, in welke hoedanigheid en op welk managementniveau. En het is noodzakelijk om deze claim goed te onderbouwen. Tussen de 5 en 20 expertises noemen succesvolle kandidaten met betrekking tot hun doelen. Dat klinkt grotesk, maar het is nodig als je je wilt onderscheiden in de concurrentie om de beste posities. Denk goed na over je ambities, je vaardigheden moeten wel in overeenstemming zijn met je doelstellingen.
Investeer in jezelf
Wil je in jouw vakgebied uitblinker worden? Of op zijn minst een gewild expert? Werk dan daaraan! Om ergens echt goed in te zijn, moet je je vooraf ongeveer 10.000 uur daarmee occuperen, schreef Malcolm Galdwell in zijn bestseller “Outliers" (uitschieters) De stelling is omstreden bij veel wetenschappers die factoren onderzoeken die leiden tot succes, met name omdat talent als succesfactor wordt miskend. Maar met de constatering "uit niets kan niets worden" is iedereen het wel eens.
Investeren in termen van tijd en geld
Als je succesvol wil zijn, moet je dus investeren:
tijd en waarschijnlijk ook geld.
- Bestaan er kostenplichtige tools die je werk kunnen verlichten? Als ze je behulpzaam kunnen zijn, maak er gebruik van.
- Zijn er mensen die moeilijke klussen van je kunnen overnemen? Betaal ze!
- Zijn er dure opleidingen en trainingen, die je vooruit kunnen brengen? Neem eraan deel als je je het kunt veroorloven.
Gezien het extra geld dat je er op lange termijn mee kunt verdienen, is zo'n investering goed besteed.
Gebruik de juiste netwerken
Heb je je ooit al eens afgevraagd waarom sommige mensen een steilere weg naar de top afleggen dan anderen met dezelfde kwalificaties? Vaak is dat terug te voeren tot verschillen in de professionele contacten en netwerken. Helaas worden goedbetaalde posities niet noodzakelijkerwijs in alle gevallen vergeven via vacatures. Bedrijven verminderen de risico's van rekrutering en de kosten voor het inhuren van personeel, door mensen aan te stellen die hen werden aanbevolen.